Tuzemské domácnosti se už nebojí otevřít peněženky

I v dubnu reálné tržby maloobchodních prodejců v meziročním srovnání stouply, tentokrát o 5,3 procenta. To je výsledek, který je mezi naším a tržním odhadem. Březnový údaj byl sice mírně revidován ze 6,1 na 5,8 procenta, ale je zřejmé, že domácnosti zejména z důvodu rostoucích reálných mezd více utrácejí a tento trend by podle nás měl pokračovat i v dalších měsících.
Tuzemské domácnosti se už nebojí otevřít peněženky a neodpírají si radosti života jako loni. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Při detailnějším pohledu na jednotlivé oddíly maloobchodního prodeje pozorujeme, že meziročně rostly tržby napříč maloobchodním segmentem, za nepotravinářské zboží o 7,1 procenta, za pohonné hmoty o 3,9 procenta a za potraviny o 3,6 procenta.

V případě potravin je třeba zmínit, že na meziměsíční bázi došlo k relativně vyššímu nárůstu jejich cen, přesto růst tržeb prodejců tohoto základního zboží byl podobný jako v březnu (4 %). Je proto na místě, abychom my jako spotřebitelé zůstali ostražití ohledně cen na pultech obchodů, podobně jako na začátku roku.

Zaměříme-li se blíže na prodejny dle prodávaného sortimentu, nejvíce rostly opět tržby prodejců s kosmetickými a toaletními výrobky (+17,1 %), ale oproti březnu došlo ke zpomalení tempa jejich růstu (+27,4 %). V této oblasti se pravděpodobně projevují dřívější nákupy Čechů v zahraničí, zejména v Polsku, ale nyní patrně výhodnost nákupů za hranicemi pomíjí.

Tržby byly vyšší také u prodejců s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím (+8,4 %), s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci (+2,7 %), s výrobky pro domácnost (+0,5 %) a s počítačovými a komunikačními zařízeními (+0,4 %). Na druhé straně stojí obchodníci s oděvy a obuví, kteří zaznamenali mírný propad o 0,2 %.

Rozdíly shledáváme mezi prodejnami dle jejich specifikace, kdy se ve specializovaných prodejnách potravin snížily tržby o 1,7 procenta. Naopak v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin vzrostly tržby stejně jako v březnu o 4,2 procenta a v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží byly vyšší dokonce o více než 18 procent.

Dále roste internetový a zásilkový prodej, kterému stouply tržby o 18,1 procenta a je jedním z hlavních tahounů maloobchodního sektoru jako celku. V meziměsíčním srovnání však tržby maloobchodních prodejců tentokrát stagnovaly. V případě pohonných hmot (-0,3 %) a potravin (-0,2 %) došlo k jejich poklesu, zatímco u nepotravinářského zboží byl evidován mírný růst (+0,1 %).

Výrazný pokles inflace a růst reálných mezd českých zaměstnanců jsou hlavními důvody, proč se maloobchodnímu sektoru opět začíná dařit. Domácnosti se nebojí otevřít peněženky a neodpírají si radosti života jako v minulém roce. Očekáváme, že domácí poptávka bude nabírat na síle a bude hlavním motorem růstu české ekonomiky v tomto roce.

Autor je analytik Raiffeisenbank
(Redakčně upraveno)

Ilustrační foto: Depositphotos.com

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena