
Ať se nám to líbí, nebo ne, realitou je, že studenti i učitelé se budou více snažit, když na konci akademické cesty bude hodnocený výstup. Už zrušení centrálního opravování části maturit letos byl krok ke snížení vypovídací hodnoty a spravedlnosti maturit. Za stejný výkon dostanou studenti na některé škole jedničku a na jiné čtyřku.
Několik argumentů pro centrální hodnocení (téměř) všech maturitních zkoušek:
- Výsledky PISA a Timms prokázaly jasnou korelaci mezi znalostmi žáků a centrálně opravovanými maturitami.
- V zemích s centrálně opravovanými maturitami je spravedlivější možnost získat zaměstnání, menší roli hrají rodinné konexe. Zaměstnavatelé mají důležitou informaci pro výběr zaměstnanců.
- V zemích s centrálními maturitami je nižší nezaměstnanost, vyšší výdělky a vyšší dlouhodobý růst HDP. Příkladem je Německo, kde v mnoha spolkových zemích donedávna nebyly centrální maturity. Postupně k nim všechny země kromě jedné také přešly. Vyšší výdělky znamenají větší motivaci dětí se vzdělávat.
- Centrální maturity zvyšují studijní étos celé třídy, odpadá tlak na premianty, aby nezvyšovali očekávání učitelů.
- Centrální maturity mají větší pozitivní vliv na efektivitu vzdělávacího systému než množství peněz v něm nebo počet dětí ve třídě.
Neexistence centrálních maturit zásadním způsobem ztíží českým studentům (pokud nebudou na školách nabízejících mezinárodní maturitu IB – pozn. aut.) cestu na nejlepší univerzity ve světě, ty nebudou mít vůbec žádnou relevantní informaci o studijních výsledcích uchazeče.
Školní maturita se nikde ve světě nebere vážně, učitelé mají tendenci nadhodnocovat výsledky žáků. Neexistence centrálních maturit neumožní českým vysokým školám při svém výběru přihlédnout k práci studenta na střední škole.
I ve Velké Británii, která má nejdelší historii centrálních zkoušek (z každého předmětu se dělají tři zkoušky, každá zhruba dvě hodiny, tedy celkem šest hodin testů z každého předmětu, minimalizuje se tak riziko jednorázového selhání studenta) učitelé v 79 procentech (2019, zdroj UCAS – pozn. aut.) nadhodnotí očekávané známky svých studentů (pro účely přijímacího řízení na univerzity), přestože ví, že bude následovat centrálně hodnocená zkouška.
Pokud by nenásledovala, je možno očekávat ještě větší známkovou inflaci. U slabších studentů je průměrné nadhodnocení známky 1,64 u každého předmětu! Ke zlepšení českého školství vede cesta přes omezení školních maturit na naprosté minimum (praktické zkoušky) a centrální opravování všech částí maturitních zkoušek, včetně slohů.
Autor je předseda správní rady PORG
(Redakčně upraveno)