
Podle statistik nákupního portálu Heureka.cz vzrostl prodej zahradních grilů v internetových obchodech jen za duben meziročně o 108 procent. O více než dvojnásobek se zvýšily rovněž prodeje grilovacího nářadí a grilovacích roštů. Je to jeden z dopadů pandemie Covid-19, což dokumentuje i typ nejprodávanějších grilů.
„Mezi nejprodávanějšími grily na internetu se v poslední době objevily elektrické grily. Ty se totiž dají jednoduše použít i v případě, kdy není k dispozici zahrádka, ale třeba jen balkon,“ řekla Alexandra Čermáková, obsahová manažerka Heureka.cz.
Opožděné nakupování
Pandemie zapříčinila rovněž to, že zákazníci začali nakupovat grily o něco později než obvykle. „Ale nyní již registrujeme velký zájem a meziroční nárůsty kolem sta procent. Očekáváme, že mnoho Čechů stráví léto cestováním po České republice, což trendu grilování také nahrává,“ sdělil Petr Bena, obchodní ředitel Alza.cz.
„V první vlně zákazníci nakupovali spíš malé grily a ohniště, teď se už prodávají i velké zahradní grily. Zajímavým trendem letošního jara je zvýšená obliba lávových kamenů pro zdravější grilování,“ dodal Bena, podle něhož patří v kategorii velkých zahradních grilů k nejoblíbenějším plynové.
Výhodou plynových grilů je hlavně snadné používání a údržba. Zapálení grilu je otázkou chvilky a není nutné zdlouhavě rozpalovat dřevěné uhlí. Plynové grily tak díky snadné regulaci teploty a přímému plamenu kombinují výhody elektrického grilu s výhodami grilu na uhlí.
„I když někteří lidé preferují grily na dřevěné uhlí, které podle svých zastánců dokážou dát pokrmům nezaměnitelnou chuť a vůni, příprava jídla na plynu, popřípadě elektrice je zdravější,“ připomněl Viktor Kouřil ze společnosti Primagas. Podle údajů této společnosti rostou během letních měsíců prodeje plynu v pětikilových lahvích i více než desetinásobně.
Český grilovací národ
To, že Češi jsou grilovací národ, dokazuje i průzkum agentury Kantar pro hypermarkety Globus. Vyplývá z něho, že vloni alespoň jednou grilovaly tři čtvrtiny Čechů a že více než polovina lidí griluje pravidelně minimálně jednou měsíčně. Patnáct procent přitom zapíná gril dokonce jednou i vícekrát týdně.
Průzkum rovněž ukázal, že nejvíce lidí si griluje klobásy a špekáčky. „Velmi oblíbené jsou bílé, ale i netradiční varianty klobásek, jako jsou s chřestem, s nivou, jehněčí s limetkou, telecí se sušenými rajčaty nebo smaženou cibulkou,“ řekla Lutfia Volfová, mluvčí Globusu.
Těšně za klobáskami se na druhém místě umístilo kuřecí maso, třetím nejoblíbenějším je vepřové. Mnozí zákazníci si rovněž rádi připravují hamburgery. „Obrovské nárůsty – až o tři sta procent – jsme zaznamenali loni u mletého masa, ze kterého připravujeme pouze za pomoci bylinek, koření a kuchyňské soli hamburgery. Ty už doma stačí pouze položit na gril. Častěji sáhnou zákazníci také po hovězím vyzrávaném mase na steaky,“ dodala Volfová. Zároveň roste poptávka po odlehčených vegetariánských nebo veganských variantách potravin ke grilování.