
Tuzemská Arriva, která spadá pod jednu z největších dopravních společností v Evropě a která na českém trhu osobní železniční přepravy působí sedmým rokem, k sobě aktuálně „přetahuje“ zkušené strojvedoucí, ale chce si vychovat i několik desítek nováčků.
Důvodem je, že Arriva potřebuje v souvislosti se změnou jízdních řádů ke konci letošního roku personálně zabezpečit čtyři rychlíkové linky pro Ministerstvo dopravy a také regionální spojení ve Zlínském a Libereckém kraji.
K Arrivě se podle aktuálního sdělní firmy přihlásilo téměř 90 strojvedoucích, ty váhající chce dopravce přesvědčit při svých červencových prezentačních jízdách do regionů. Firma ve srovnání s konkurencí nabízí nadstandardní podmínky. Hrubý příjem pro strojvedoucí s dvěma až pěti lety praxe je necelých 47 tisíc korun, při šesti a víceleté praxi téměř 51 tisíc korun a nováčci bez praxe budou mít hrubý nástupní plat 42 443 korun.
To je o dva a půl tisíce korun více, než kolik činila loňská průměrná mzda strojvůdců u velkých dopravců. Kromě náborového příspěvku vy výši 15 tisíc Kč, jsou dalšími benefity, které Arriva nabízí, tisícikorunový měsíční příspěvek na penzijní připojištění a tisícovka měsíčně na benefitní systém.
„Do Arrivy lákáme zkušené strojvedoucí s praxí. Ti si u nás mohou přijít také na nejvíce peněz a k tomu dostanou i patnáctitisícový náborový příspěvek. Pracujeme ale i s úplnými nováčky, ze kterých si strojvedoucí sami vychováme. Na začátku prázdnin jsme zahájili kurz, do kterého chodí jedenáct našich budoucích kolegů, a v září se rozjede kurz pro dalších dvacet. Už během kurzu dostávají uchazeči plat, jako kdyby chodili do práce,“ vysvětluje Jiří Nálevka, ředitel společnosti Arriva vlaky.
Jednou z možných budoucích strojvedoucích je Kamila Zamyslická, která dva roky pracovala jako vlaková stevardka. „K vlakům jsem jako malá žádný velký vztah neměla, ale později jsem se pro tuhle práci nadchla a rozhodla se, že projdu kurzem na získání licence strojvedoucího,“ říká adeptka, která by letos mohla rozšířit padesátku žen, které v Česku řídí vlaky. To v případě, že získá licenci strojvedoucího: Absolvuje školení u akreditovaného zařízení a úspěšně složí ústní a písemnou zkoušku.
Loňská 71% úspěšnost uchazečů byla nejvyšší za posledních šest let. Pro srovnání: V roce 2013 to nebyla ani polovina. „Přispěla k tomu vyhláška ministerstva dopravy z roku 2016, která rozumně stanovila maximální počet pokusů na tři. Do té doby jsme měli uchazeče, kteří to zkoušeli i více než desetkrát,“ uvedl letos v únoru na tiskové konferenci předseda Drážního úřadu Jiří Kolář.