V Česku chybí stovky strojvedoucích, Arriva spustila kurzy

Více než stovce dopravců, kteří působí na tuzemském trhu železniční dopravy, chybí zhruba tři stovky strojvedoucích. Vloni se sice jejich počet podle Drážního úřadu zvýšil o čtyři procenta na 9565, ale stále je to málo. Především proto, že téměř jedenácti procentům strojvůdců je více než 65 let, a mohou tak kdykoliv odejít do důchodu. Více než 70 let je pak 55 strojvůdcům.
V Česku chybí stovky strojvedoucích. Foto: FAEI.cz

Tuzemská Arriva, která spadá pod jednu z největších dopravních společností v Evropě a která na českém trhu osobní železniční přepravy působí sedmým rokem, k sobě aktuálně „přetahuje“ zkušené strojvedoucí, ale chce si vychovat i několik desítek nováčků.

Důvodem je, že Arriva potřebuje v souvislosti se změnou jízdních řádů ke konci letošního roku personálně zabezpečit čtyři rychlíkové linky pro Ministerstvo dopravy a také regionální spojení ve Zlínském a Libereckém kraji.

K Arrivě se podle aktuálního sdělní firmy přihlásilo téměř 90 strojvedoucích, ty váhající chce dopravce přesvědčit při svých červencových prezentačních jízdách do regionů. Firma ve srovnání s konkurencí nabízí nadstandardní podmínky. Hrubý příjem pro strojvedoucí s dvěma až pěti lety praxe je necelých 47 tisíc korun, při šesti a víceleté praxi téměř 51 tisíc korun a nováčci bez praxe budou mít hrubý nástupní plat 42 443 korun.

To je o dva a půl tisíce korun více, než kolik činila loňská průměrná mzda strojvůdců u velkých dopravců. Kromě náborového příspěvku vy výši 15 tisíc Kč, jsou dalšími benefity, které Arriva nabízí, tisícikorunový měsíční příspěvek na penzijní připojištění a tisícovka měsíčně na benefitní systém.

„Do Arrivy lákáme zkušené strojvedoucí s praxí. Ti si u nás mohou přijít také na nejvíce peněz a k tomu dostanou i patnáctitisícový náborový příspěvek. Pracujeme ale i s úplnými nováčky, ze kterých si strojvedoucí sami vychováme. Na začátku prázdnin jsme zahájili kurz, do kterého chodí jedenáct našich budoucích kolegů, a v září se rozjede kurz pro dalších dvacet. Už během kurzu dostávají uchazeči plat, jako kdyby chodili do práce,“ vysvětluje Jiří Nálevka, ředitel společnosti Arriva vlaky.

PSALI JSME:
„Růstem platů, ani přetahováním zaměstnanců noví pracovníci nevzniknou,“ říká šéf personální agentury

Jednou z možných budoucích strojvedoucích je Kamila Zamyslická, která dva roky pracovala jako vlaková stevardka. „K vlakům jsem jako malá žádný velký vztah neměla, ale později jsem se pro tuhle práci nadchla a rozhodla se, že projdu kurzem na získání licence strojvedoucího,“ říká adeptka, která by letos mohla rozšířit padesátku žen, které v Česku řídí vlaky. To v případě, že získá licenci strojvedoucího: Absolvuje školení u akreditovaného zařízení a úspěšně složí ústní a písemnou zkoušku.

Loňská 71% úspěšnost uchazečů byla nejvyšší za posledních šest let. Pro srovnání: V roce 2013 to nebyla ani polovina. „Přispěla k tomu vyhláška ministerstva dopravy z roku 2016, která rozumně stanovila maximální počet pokusů na tři. Do té doby jsme měli uchazeče, kteří to zkoušeli i více než desetkrát,“ uvedl letos v únoru na tiskové konferenci předseda Drážního úřadu Jiří Kolář.

PSALI JSME:
Reklamou proti bídným službám. Jsme tu pro vás. České dráhy – národní dopravce

Zavřít reklamu ×
  1. V roce 1998 jsem končil školu v oboru mechanik pro kolejová vozidla nezávislé trakce. Na celou republiku nás bylo 12. Praxi jsem měl na Depu Bohumín. Práce v oboru mě moc bavila a chtěl jsem v oboru zůstat. Když jsem přišel po škole žádat o práci u ČD, vysmáli se mi, že budou spíše propouštět. Dneska udělají strojvůdcem každého, u RegioJet už nemají v podmínce ani tu maturitu.

Napsat komentář: Luděk Klinkovský Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Zaměstnání

Nezaměstnanost stagnuje na úrovni čtyř procent

Podíl nezaměstnaných zůstal během února na stejné úrovni a dosáhnul tak čtyř procent. Sezónnost mezi únorem a lednem historicky nehraje významnější roli a stagnace tak odráží reálný vývoj na trhu práce. I přes nižší …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB