Český podnik dodá dle podepsané smlouvy 22 osmnáctimetrových trolejbusů 33Tr a 18 dvanáctimetrových trolejbusů 32Tr. Celková hodnota zakázky včetně kompletního servisu a údržby do najetí 400 000 km a opce na dodávku dalších 30 trolejbusů přesahuje částku 50 milionů eur.
Po úspěšném startu trolejbusů v litevském Vilniusu dodá ekologické dopravní řešení také do Tallinnu, estonského hlavního města. Tento projekt je klíčovou součástí obnovy trolejbusové dopravy v estonské metropoli.
Podle dohody dodá Škoda Group dva typy trolejbusů nesoucí označení 32Tr a 33Tr, které se liší především délkou. Oba modely budou vybaveny alternativním bateriovým pohonem, který rozšíří jejich možnosti pohybu až na 25 kilometrů mimo trolejové vedení.
Karel Majer, předseda představenstva Škoda Electric ve Škoda Group, připomněl, že v Tallinnu v minulosti trolejbusy Škoda tvořily jeden ze základních kamenů veřejné dopravy. „Naše trolejbusy se osvědčily a jsme přesvědčeni, že obyvatelé Tallinnu budou spokojeni,“ řekl.
„Když jsme v minulosti dočasně pozastavili provoz trolejbusů, objevilo se mnoho názorů, které tvrdily, že tento způsob dopravy se už nikdy nevrátí. Nyní můžeme potvrdit, že trolejbus se vrací, jak bylo slíbeno, a to ve velkém stylu,“ uvedl Kaido Padar, člen představenstva Aktsiaselts Tallinna Linnatransport.
Podle jeho vyjádření bude kromě zcela nových vozidel modernizována i celá trolejbusová infrastruktura. „Nyní, když je vítěz výběrového řízení určen, začneme s přípravami a stanovením harmonogramu dodávky,“ informoval Padar.
„Začali demontáž stávající tallinnské trolejbusové sítě a některé oblasti města připravujeme na přechod na trolejbusový systém bez trolejového vedení, zatímco v jiných oblastech se modernizuje stávající síť trolejového vedení. To pomůže učinit veřejnou dopravu v Tallinnu flexibilnější a efektivnější,“ vysvětlil člen představenstva Aktsiaselts Tallinna Linnatransport.
Jak informoval starosta Tallinnu Jevgeni Ossinovski, je třeba „změnit způsob, jakým se každý den pohybujeme, a využívat udržitelnější způsoby dopravy. Ve městě, které roste, je nezbytné snížit závislost na automobilech, protože každý další automobil na našich ulicích zhoršuje životní prostředí tím, že způsobuje dopravní zácpy, hluk, prach a znečištění ovzduší“.
„Pořízení nových trolejbusů je součástí širší vize zaměřené na prioritu veřejné dopravy, do které plánujeme investovat více než 100 milionů eur v následujících letech,“ vysvětlil starosta. „Trolejbusy mají velký potenciál rozšířit svůj dosah do dalších částí města. Kromě trolejbusů nakupujeme také nové bioplynové autobusy a do roku 2029 postavíme dvě nové tramvajové trasy,“ dodal.
Vozidla společnost Škoda Group nabídnou cestujícím vysoký komfort – budou klimatizovaná, plně nízkopodlažní a vybavená moderními informačními systémy, včetně Wi-Fi připojení. Pro snadnější a rychlejší nástup budou mít předsuvné dveře a elektrickou rampu pro nástup osob na vozíčkářů a rodičům s kočárky.
Kloubové trolejbusy 33Tr budou mít dvě hnané nápravy, což umožní lepší trakci zejména v zimních podmínkách a rovněž zlepší manévrovací schopnosti vozidla. Pohon zajistí moderní a úsporná elektrická výzbroj na bázi IGBT prvků, která bude zahrnovat i diagnostiku s možností vzdáleného přístupu k systémům vozidla.
První nové trolejbusy se očekávají v Tallinnu v první polovině roku 2026. Nasazení nových trolejbusů přispěje k realizaci Plánu rozvoje mobility Tallinnu, který podporuje udržitelnou a moderní městskou dopravu.