V podnikání dávají smysl nákupní aliance poskytující trvalé výhody

Pro každého podnikatele nebo firmu je důležité mít své náklady pod kontrolou. Zpravidla zde vždy existují nějaké rezervy, a tedy prostor pro jejich omezování. Aby mohl podnik svoje náklady optimalizovat, je často vhodné záležitosti, které nejsou předmětem podnikání, outsourcovat, tedy využít specializovanou firmu.
Vyjednání lepších obchodních podmínek u dodavatelů je jedním ze způsobů, jak může firma či podnikatel snižovat svoje náklady. Ilustrační foto: Depositphotos.com

„Může jít například o účetnictví nebo o operativní leasing automobilů či strojů i dalšího vybavení,“ říká Jiří Jemelka, ředitel společnosti J.I.P. pro firmy, jež poskytuje revitalizace a interim management malým a středním podnikům. „V oblasti nákupu zboží a služeb by se firma neměla ostýchat vyjednávat o lepších obchodních i cenových podmínkách. Dosáhnout na lepší cenu lze také agregováním poptávky více firem,“ dodává.

Ne každá firma ale má dostatečně silnou vyjednávací pozici. „Teprve při velkých objemech jsou dodavatelé ochotni odběratelům poskytovat opravdu zajímavé obchodní podmínky. Sdružením poptávky více subjektů do jedné nákupní aliance je však i pro menší firmy možné dosáhnout na ceny, které jsou jinak dostupné jen velkoodběratelům,“ vysvětluje Čeněk Absolon, ředitel Regionální hospodářské komory Brno.

Vyjednání lepších obchodních podmínek u dodavatelů je jedním ze způsobů, jak může firma či podnikatel snižovat svoje náklady. Je zřejmé, že vyjednávací pozice je u různých firem zcela odlišná. Díky sloučení poptávky více subjektů v nákupní alianci však může i živnostník dosáhnout na obchodní podmínky, které jinak využívají jen velkoodběratelé.

PSALI JSME:
Alza spustila novou službu pro menší a rodinné firmy. Většinu faktury jim proplatí do tří dnů

„Největší smysl ale dávají takové aliance, které umožňují čerpat výhody kontinuálně, bez závazků k odběrům, a nikoliv jen nárazovými akcemi s cílem jednorázové úspory nákladů,“ dodává Absolon. Příkladem může být nákupní aliance Axigon, která se v roce 2009 zformovala z Centrálního registru firem Hospodářské komory České republiky.

„V současnosti sdružujeme už více než deset tisíc firem a počet našich členů neustále roste v průměru o sto firem měsíčně. S takovou vyjednávací pozicí umíme i živnostníkům zajistit výhody jinak dostupné pouze velkým firmám,“ říká Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, jež firmám poskytuje tankovací karty Shell a EuroOil.

Axigon umožňuje svým členům nákup paliv v režimu takzvané plošné ceny. Ta je vyhlašovaná týdně a platí v dané petrolejářské síti bez ohledu na tzv. stojanové ceny konkrétních čerpacích stanic. Plošná cena je dlouhodobě nižší, než průměrná cena paliv na trhu, a její výhodou je také to, že eliminuje cenové výkyvy, například u drahých dálničních čerpacích stanic.

PSALI JSME:
Jak ušetřit, ale zároveň neprodělat? Tisícovka vás může přijít třeba i na milion

Sdílet:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Podnikání

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …

Do důchodu v 65 letech. Nebo bude všechno jinak?

Čím jsme starší, tím více vyhlížíme magickou hranici 65 let, kdy budeme moci začít čerpat starobní důchod. Finanční prostředky, které jsme každý měsíc či jednou za rok platili státu, se nám konečně začnou vracet a …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Partneři Portálu

NOOL
Rolovat nahoru