
Zpracovatelský průmysl zároveň hlásí zrychlení růstu jak nákladů, tak prodejních cen. Indikátor PMI, mapující aktivitu v tuzemském zpracovatelském průmyslu, v říjnu klesl z úrovně 58 na 55,1, tedy nejníže od loňského listopadu. Finanční trh očekával pokles celkového indikátoru PMI na úroveň 56,8.
Jakkoliv úroveň 55,1 není sama o sobě špatná, tak průzkum PMI vysílá varovné signály ohledně dopadů nedostatku surovin a materiálu na výrobu a nové zakázky, postiženo je především odvětví výroby automobilů, z něj se ovšem problémy přelévají do navazujících odvětví zpracovatelského průmyslu.
Průzkum PMI hlásí pro letošní říjen meziměsíční pokles výroby, poprvé od loňského června, a také pokles nových zakázek ve zpracovatelském průmyslu, k němuž došlo poprvé od loňského srpna.
Uzavírky či výpadky ve výrobě, související s nedostatkem potřebných surovin a komponent, vedou i k poklesu nových zakázek ve zpracovatelském průmyslu skrze slabší nákupní aktivitu v případě firem, jejichž výroba je utlumena.
Zároveň pokračuje růst cen jak nákladů, tak prodejních cen ve zpracovatelském průmyslu – říjnový PMI průzkum hlásí zrychlení tempa růstu u obou cenových skupin. Celkově lze konstatovat, že situace v průmyslu i nadále přispívá ke kumulaci inflačních rizik v tuzemské ekonomice.
Česká národní banka na růst cenových tlaků reaguje zvyšováním svých úrokových sazeb a další takový krok lze čekat na zasedání bankovní rady tento čtvrtek.
Signály o zpomalení či dokonce přímo o poklesu výroby a nových objednávek ve zpracovatelském průmyslu budou ale zároveň jedním z faktorů, jež bankovní radu povedou k diskusi, zda znovu zopakovat razantní zářijové zvýšení úrokových sazeb anebo zda přejít ke zvyšování úroků v mírnějších krocích.
Na evropský zpracovatelský průmysl nepříznivě dopadají výpadky v dodávkách potřebných komponent a surovin, což platí jak o středoevropském regionu, tak o západní Evropě. Souběžně s tím pokračuje růst cenových tlaků jak ve zpracovatelském sektoru, tak v ekonomikách jako celku.
Zpožďování dodávek bude mít na průmyslovou výrobu a na vývoj nákladů dle všeho vliv přinejmenším i ve zbytku letošního roku, otázka obnovení dodávek potřebných komponent a zejména pak polovodičů pro automobilky je pro další vývoj v evropském průmyslu klíčová.
Autor je hlavní ekonom Generali Investments CEE
(Redakčně upraveno)