
Dodávky energií bude nyní odběratelům uvedených firem zajišťovat tzv. Dodavatel poslední instance (DPI), a to po dobu následujících šesti měsíců. Jenže do té doby budou lidé muset platit vysoké zálohy, které si však mnohé domácnosti nemohou dovolit.
Česká spořitelna, která aktuálně čelí reputačnímu problému kvůli tomu, že před rokem prodala své klienty (cca 65 tisíc odběratelů, pozn. aut.) společnosti Energie ČR skupině Bohemia Energy, a nedala jim o tom patřičně vědět, se nyní, jak se zdá, se snaží napravit pošramocenou pověst.
Spořitelna redakci FAEI.cz informovala, že bývalí klienti Energie ČS mohou nově využít nové on-line služby tuzemské společnosti encall, která jim zajistí expresní přechod ze stávajících drahých DPI tarifů k novým dodavatelům energií se standardními tržními cenami.
Společnost encall existuje od dubna loňského roku a byla založena Tomášem Suchým a Davidem Černohorským, kteří devět let působili ve srovnávači Ušetřeno.cz, se základním jměním ve výši 100 000 Kč. Jak firma, která až dosud byla primárně callcentrem, vloni či letos hospodařila, zatím nelze zjistit.
Nově spuštěný nástroj pro přechod k novému dodavateli energií je podle České spořitelny plně digitální – klient nemusí nikam chodit ani telefonovat, k získání aktuální individuální nabídky mu stačí pouze počítač a telefon. A pokud se rozhodne pro některou z nabídek, smlouvu může uzavřít ihned on-line.
Podle Filipa Belanta, který vede tým péče o bývalé klienty Energie ČS se společnosti encall při přechodu z DPI na běžný tarif daří klientům snížit měsíční náklady u dodavatele plynu v průměru o více než 40 % procent a u dodavatele elektřiny o 70-80 procent.
Rozkolísaná situace na trhu s energiemi je velmi zrádná jak pro dodavatele, tak pro spotřebitele. Zdražují-li energie v době, kdy mají zákazníci uzavřenou cenu na několik let, tak na tom vydělávají. Aktuální růst cen tedy spotřebitelům logicky velí zvolit co možná nejdelší fixaci. Jenže aktuální nestabilita trhu je obrovská.
„Nikdo nemáme křišťálovou kouli, a tak nevíme, jak se budou tak rychle dosažené rekordní ceny dále vyvíjet. Nicméně tipuji, že v nejbližších týdnech se budou na vysokých úrovních držet, mohou i dále růst,“ informoval redakci FAEI.cz Michal Kulig, ředitel společnosti Yello.
Fixovat cenu na dlouhou dobu je podle něj v tuto chvíli ožehavé, protože pokud se tuto energetickou krizi podaří dostat rychle pod kontrolu, zákazník se smlouvou zaváže ke zbytečně vysoké ceně. „Doporučujeme zachovat chladnou hlavu a zvolit jednoletou, maximálně dvouletou garanci i v současné cenové úrovni,“ uvedl.