
Zaměstnanecké benefity jsou nenárokovou složkou mzdy a pravidla pro jejich poskytování se řídí většinou interní směrnicí. Je tedy na zaměstnavateli, jak pravidla nastaví. Obvykle se benefity poskytují až do konce trvání zaměstnaneckého poměru, tedy i ve výpovědní lhůtě.
Nejrozšířenějším a nejoblíbenějším zaměstnaneckým benefitem v České republice jsou stravenky. Obvykle je zaměstnanci dostávají spolu s výplatou. Ty tištěné mají platnost do konce roku, takže je může zaměstnanec využít i v době, kdy už vlastně zaměstnancem nebude.
V případě elektronických stravenek na kartách, jako je například Gastro Pass, záleží na zaměstnavateli, zda umožní zaměstnanci benefity z kartového účtu dočerpat i po skončení pracovního poměru.
Benefity pro volný čas jsou na tom podobně jako stravenky. Papírové poukázky zpravidla zaměstnancům zůstávají, přístup k elektronickým benefitům je stejný. „Většina zaměstnavatelů svým zaměstnancům nechává elektronické karty k dočerpání,“ říká Jan Matoušek ze Sodexo Benefity.
Nejkomplexnějším zaměstnaneckým benefitem je tzv. Cafeterie. V ní si zaměstnanec může z palety nabízených benefitů vybrat a nakombinovat vybrané benefity tak, jak se mu hodí nejvíce. Zaměstnavatel zaměstnanci přiděluje body dle interních pravidel. A protože Cafeteria často slouží i jako nástroj interní komunikace, zpravidla se s odchodem zaměstnance ruší i jeho účet a přístup do systému.
„Z toho vyplývá, že benefity vybrané v Cafeterii lze uplatnit jen po dobu zaměstnaneckého poměru. Co se děje s body, které zaměstnanec nestihne vyčerpat, záleží na pravidlech nastavených zaměstnavatelem. Proto by se zaměstnanci ve výpovědi měli svého zaměstnavatele na možnosti dočerpání benefitů zeptat co nejdříve,“ doporučuje Matoušek.