Zimní sezóna motoristů je tady. Nestačí jen přezout gumy

Poradna
V době od 1. listopadu do 31. března by měli motoristé vybavit své vozy zimními pneumatikami. I když zákon nestanoví výslovně „všeobecnou povinnost“, nikdy nelze předvídat, jaké počasí řidiče po cestě potká nebo jak se náhle změní. Proto lze doporučit zimní pneu, jakmile teploty klesají pod 7 °C.
V době od 1. listopadu do 31. března by měli motoristé vybavit své vozy zimními pneumatikami. Ilustrační foto: Pixabay.com

Ale koncem podzimu číhá na motoristy i řada jiných nebezpečí, spojených s mlhou, deštěm, tmou nebo zvýšeným pohybem zvěře po vozovce. I pro tyto případy přinášíme doporučení, jak lze předcházet problémům a škodám.

Zimní pneu

Složení směsi zimních pneumatik zaručuje potřebnou přilnavost k povrchu vozovky při nízkých teplotách a jejich vlastnosti zajišťují samočištění. Výrazně zvyšují účinnost brzdění, která může být na nepříznivých površích s letními pneumatikami omezena o 20-30 procent.

Některé úseky komunikací v ČR zimní výbavu pro řidiče výslovně předepisují. Nepojede-li motorista v takových místech se zimní výbavou, vystavuje se riziku pokuty ve výši několika tisíc korun.

PSALI JSME:
Zimní pneumatiky v Evropě: Někde vás jízda na letních gumách může i zruinovat!

Nicméně v zahraničí jsou pokuty mnohem vyšší, například v Rakousku jdou až do tisíců EUR. Některé země, například Itálie, předepisuje jiné období pro zimní výbavu. Před cestou do zahraničí se vyplatí získat aktuální informace.

Často se spekuluje o tom, zda nesprávné nebo nekvalitní obutí může mít vliv na výši vyplaceného pojistného plnění v povinném ručení nebo havarijním pojištění.

Pojišťovna je oprávněna krátit svou náhradu, ale jen tehdy, je-li prokazatelná příčinná souvislost mezi použitými pneumatikami a vznikem škody a její výší. Pokud pneumatiky při nehodě nehrály roli a škoda by nastala i při optimálním obutí vozidla, pojišťovna své pojistné plnění nekrátí.

PSALI JSME:
Zimní motoristická sezóna: Jen přezout gumy nestačí

Zimní náplně a výbava

Mráz může poškodit nepřipravené vozidlo. Doplňte proto do ostřikovačů a chladiče zimní směs. Zkontrolujte také funkci stěračů a případně vyměňte gumové břity. Ověřte dostatečnou funkci autobaterie.

Do auta přibalte škrabku na okna, rukavice, deku a startovací kabely. Sněhové řetězy (vhodné pro Vaše kola) se naučte nasazovat předem, třeba podle instruktážních videí na YouTube. S řetězy je možné jet rychlostí maximálně 50 km/h.

Vyplatí se před delší cestou natankovat plnou nádrž a vzít si alespoň nápoje do termosky. Může se stát, že někde zůstanete stát v koloně, tak abyste netrpěli zimou a žízní.

PSALI JSME:
Jak vybavit auto na zimu?

Čisté auto

Vozidlo musíte před jízdou očistit od sněhu a ledu. Dávejte si také dobrý pozor, aby vám sníh či špína nezakryly registrační značku. Za takový přestupek hrozí pokuta 5 000 až 10 000 korun. Před vyjetím dobře očistěte všechny skla na autě, případně odstraňte sněhovou „peřinu“ z karosérie.

Mlha

Podle statistik je pravděpodobnost usmrcení účastníka silničního provozu dvakrát vyšší za mlhy než jindy. Výrazně klesá viditelnost, ale mlha zkreslí i vnímání rychlosti pohybu aut (vlastního i cizích). Navíc mlha kondenzuje na povrchu vozovky a brzdná dráha se na kluzkém povrhu prodlouží. Řidič smí jet jen takovou rychlostí, aby byl schopen zastavit na vzdálenost, na kterou má rozhled.

Zákeřné jsou místní mlhy. Z úseku s dobrou viditelností do mlhavého oblaku se někteří pouští bez zpomalení, protože třeba spoléhají na lokální znalost terénu. Stačí však cokoli neočekávaného na vozovce, aby došlo ke kolizi. Ta navíc ohrožuje další přijíždějící motoristy a vznikají sekundární nehody.

PSALI JSME:
Zimní motoristická sezóna: Češi mlhovky používají nevhodně anebo vůbec

Češi milují mlhovky, ale velmi často je používají nevhodně. Naše pravidla silničního provozu také jejich použití výslovně neupravují, na rozdíl od jiných zemí v Evropě. Za mlhy s viditelností pod 100 metrů by řidič měl zapnout zadní mlhovku. Přední mlhovka by měla svítit jen skutečně v silné mlze, sněžení nebo dešti.

Tma

Za tmy je dokonce třikrát vyšší riziko usmrcení při nehodě než ve dne. Samozřejmě největší riziko hrozí chodcům – plné dvě třetiny jich zemřou na silnici za tmy. V současné době platí nařízení, že chodec pohybující se mimo obec za snížené viditelnosti na okraji vozovky musí mít na sobě prvky z reflexního materiálu, aby byl lépe viditelný pro řidiče.

Plocha takového označení má odpovídat alespoň rozměrům reflexní pásky. Optimální je pásku umístit na pohyblivé části těla, tedy zápěstí ruky a kotníky nohy blíže ke středu vozovky, protože si jich motoristé lépe všimnou. Pozor! Při absenci reflexních prvků na výstroji chodce mimo obec za snížené viditelnosti může provinilec počítat s pokutou až 2 000 korun.

PSALI JSME:
Nepozorní chodci výrazně zvyšují riziko nehody

Vady zraku

Předchozí uváděné fenomény – tma a mlha, anebo silnější srážky mohou násobit potíže řidičů, kteří vědomě či nevědomě sedají za volant se zhoršeným zrakem. Řada řidičů s oční vadou má mnohem větší problémy s viděním za zhoršených světelných podmínek.

Ve tmě se jim totiž rozšíří zornička, čímž se oční nedostatečnost projeví výrazněji. Hůře odhadují vzdálenost, déle trvá, než rozpoznají detaily překážky a dopravní značení vnímají až z bezprostřední vzdálenosti. Pokud někdo u sebe takový handicap vnímá, měl by určitě navštívit očního lékaře.

Zvěř

Na podzim každoročně stoupá počet střetů se zvěří na silnicích. Experti radí, že má-li ke střetu dojít, nevyplatí se strhávat řízení do strany a uhýbat. Bohužel tady platí, že lepší je brzdění, čelní náraz do zvířete a jeho usmrcení než nabourat natvrdo do stromu vedle vozovky. Platí, že potkat zvěř na silnici lze v ČR prakticky kdekoli, třeba i v Praze. Dojde-li k takové nehodě, vždy volejte policii. Škodu Vám uhradí pojišťovna z havarijního pojištění.

Autorka je tisková mluvčí Uniqa pojišťovny
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Zimní motoristická sezóna: Počet střetů řidičů se zvěří na tuzemských silnicích roste

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Problémem českých silnic jsou rizikoví mladí řidiči

Rychlá jízda nebo nepřiměřená rychlost jsou dlouhodobě nejčastější příčinou vážných dopravních nehod, tedy těch, které končí smrtí (40 %). A bohužel velmi často nepřizpůsobí rychlost jízdy předpisům, stavu vozovky …

Jaká budou auta budoucnosti?

Bezmála každý druhý vůz na evropských silnicích by už v polovině příštího desetiletí mohl být autonomní. Vyplývá to z nejnovější studie společnosti Ericsson, která zkoumala, co všechno by takový systém zahrnoval, …

Novou Fabii si už objednalo skoro pět tisíc lidí

Automobilka Škoda Auto spadající pod německý koncern Volkswagen informovala, že startuje prodej čtvrté generace oblíbeného modelu Škoda Fabia. Ještě před zahájením oficiálních prodejů mladoboleslavská automobilka …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

„Jádro má to nejlepší před sebou,“ říká Dana Drábová

Rozhovor
„Energetická nesoběstačnost je velkou slabinou České republiky. Velmi intenzivní diskuze se vedou o tom, jak si opatřujeme a jak si v budoucnosti budeme opatřovat elektřinu. Ale s tím se vyrovnává koneckonců celý svět,“ říká v rozhovoru Dana Drábová, předsedkyně Státního úřadu pro jadernou bezpečnost. Potenciál vidí ve větrných elektrárnách a v budoucnosti jaderného inženýrství.