Než to začne klouzat

Ještě jste svému autu neopatřili zimní přezutí? Průšvih to sice není, ale do pneuservisu byste se měli objednat co nejdříve, protože podle zákona o silničním provozu (360/2000 Sb.) mají řidiči povinnost použít zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března. Tedy už od neděle.
Nezáleží na tom, jaké povětrnostní podmínky byly v okolí bydliště v době vyjetí, ale co všechno vás může během jízdy potkat. Ilustrační foto: Pixabay.com

Ale není důvod k panice, že byste se snad už z víkendu museli vracet na zimních gumách. Povinnost mít je na vozidle je totiž podmíněna okolností, že na vozovce je souvislá vrstva sněhu, led, nebo námraza. A nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na silnici během jízdy můžete setkat s těmito překážkami.

Zatímco použití zimních pneu v letní sezóně zákon neřeší, opačně to může způsobit potíže.

Nebezpečí při jízdě i kontrole

Nezáleží tedy na tom, jaké povětrnostní podmínky byly v okolí bydliště v době vyjetí, ale co všechno vás může během jízdy potkat. Stačí úsek vozovky s navátým sněhem po přeháňce, nebo dokonce jen s namrzající mlhou, což v listopadu není nic neobvyklého, a řidič na letních gumách se dostane nejen do nebezpečné situace na silnici, ale také při silniční kontrole.

Co při ní hrozí? Za porušení povinnosti použít za popsaných podmínek zimní pneumatiky mohou policisté na místě uložit pokutu až 2000 Kč.

Pokud by další jízdou na nevyhovujících pneumatikách mohlo dojít k ohrožení bezpečnosti a plynulosti silničního provozu, jsou navíc oprávněni zakázat řidiči další jízdu.

Odborníci doporučují nečekat na mráz a sníh, ale jezdit na zimních gumách od chvíle, kdy teploty klesnou pod 7 stupňů, protože pak se vlastnosti letních pneumatik výrazně zhoršují.

Vzorek si zkontrolujte sami

Při kontrole však policie sleduje nejen, zda máte správné pneumatiky, ale jestli jsou také kvalitní. V případě zimních gum to znamená hloubku vzorku nejméně 4 mm. Doporučujeme, abyste si kontrolu udělali už doma pomocí hloubkoměru (stojí zhruba stovku) a nedozvěděli se až v servisu, že přivezené zimní gumy už máte sjeté a nemá význam je na vůz dávat.

Nákup nových pneumatik můžete nechat na servisu, ale laciněji je pořídíte sami podle typu vašeho vozu (najdete v technickém průkazu). Počítejte s minimálním vydáním kolem 10 000 Kč, v e-shopech o zhruba dva tisíce nižším, protože letos na podzim zimní gumy v průměru o 12 % podražily.

Dejte pozor na označení

Zvláště při slevových akcích však dejte pozor také na datum výroby, které najdete na boku pneumatiky. Nemělo by být starší než tři roky. A také na to, zda opravdu jde o zimní gumy – označuje je nejen známá vločka, případně u kvalitnějších silueta hor, ale především písmena M a S.

Takto jsou označeny i celoroční pneumatiky, které však mohou mít v létě dezén hluboký jen 3 mm, a proto zvláště u použitého zboží je třeba kontrolovat i tuto vlastnost.

Dodržujte pravidlo 4

Na používání zimních pneumatik se vztahuje „pravidlo 4“. Kromě již zmíněné minimální hloubky vzorku 4 mm je to přezutí všech čtyř kol. V žádném případě nelze gumy měnit jen na jedné nápravě. A poslední 4 se vztahuje k životnosti, která by měla být nejvýše čtyřletá, protože při delším užívání je guma již náchylná k defektu.

Povinnost používání zimních pneumatik se nevztahuje na motorky a podobná vozidla s méně než čtyřmi koly.

A jak je to s rezervou? V případě nutného dojetí zákon povoluje použití letní gumy i v zimě, ale bezpečnější je celoročně vozit jako náhradní raději zimní nebo celoroční pneumatiku, na jejíž zakoupení je také třeba myslet včas.

Hrozí krácení pojistného plnění

Využívání zimních pneumatik je vlastně dobrovolně povinné. Jinak se k němu budou stavět profesionální a jinak sváteční řidiči, v případě nehody však bude pojišťovna měřit všem účastníkům, kteří chtěli ušetřit na zimních pneumatikách, stejně.

Odborníci upozorňují, že pojistné plnění bývá v tomto případě kráceno až o desítky procent, což však může postihnout nejen viníka, ale i řidiče, kteří sice nehodu nezavinili, ale měli nevyhovující (letní, sjeté apod.) pneumatiky.

Podle platné judikatury (rozsudek Nejvyššího soudu z roku 2014) mohou být nevhodné pneumatiky ve smyslu zákona o silničním provozu samy o sobě důvodem k nezpůsobilosti vozidla na pozemních komunikacích, i když jinak auto disponuje platnou STK.

Pojišťovna v tom případě může plnění nejen krátit, ale dokonce úplně odmítnout.

Před dovolenou se informovat

V některých oblastech budete potřebovat zimní přezutí po celý rok bez ohledu na počasí. Jde o místa označená značkou Zimní výbava, kde řidiči nemusejí mít zimní přezutí pouze tehdy, je-li značka opatřena dodatkovou tabulkou, která upravuje její časovou platnost.

Podobná pravidla jako u nás platí také v zahraničí. Pokuty za ignorování zimní výbavy však bývají zejména v horských oblastech výrazně vyšší. Například v Německu či Švýcarsku je také důkladnější kontrola kvality přezutí, naopak někde je povinnost zimních pneu upravena lokálně či zcela ponechána na zodpovědnosti řidiče.

Obecně se dá říci, že přísnost se zvyšuje cestou z jihu na sever Evropy. Před každou zimní cestou do zahraničí se však vyplatí podrobně se informovat o místních pravidlech.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 1
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena
  1. Pe Petr

    Jezdím trvale na zimních.Nehodlám sponzorovat pneuservis ani výrobce pneumatik.Na autě mám pneu z roku 2013 a stále tam je dost vzorku.Jsem řidič a ne letec,který potřebuje wintercontactcontact3 aby se udržel při rychlosti 160 km/hod na silnici.Já mám auto na přepravu do práce a na nákupy……

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB