Pokud bychom žili v ideálním světě, EET by fungovala jen pro stravovací služby a maloobchod. To jsou dva největší segmenty trhu, kde má hotovost stále své významné místo. A všichni si umí domyslet, že kde je hotovost, tam je i riziko daňových úniků. Vykazování by mohlo být dobrovolné a nějaké daňové pobídky by mohly nahradit nynější tvrdé sankce. Ale v ideálním světě nežijeme.
Projekt EET byl od počátku především politickou záležitostí. Rozděloval nejenom politiky, ale také společnost. Kvůli tomuto projektu jsme se vrátili do doby, kdy stát naváděl své občany k udávání.
Úřednici chodili na provokativní kontrolní nákupy, podnikatelé byli označováni za podvodníky. Zejména kvůli negativnímu dopadu na společnost a neprokázaným významným přínosům pro státní rozpočet ukončení EET podporuji.
Podnikatelům se asi nejvíce uleví tím, že se přestanou obávat nepřiměřených sankcí za neplnění různých povinností. V případě, že by k ukončení EET nedošlo, udělování sankcí by opět hrozilo od první dne roku 2023, avšak tentokrát pro téměř všechny podnikatele, kteří přijímají hotovost.
Ukončení projektu EET bude citelnou úlevou například pro řemeslníky, kteří by museli hledat různá off-line nebo on-line řešení, aby dostáli všem povinnostem. Dle mého názoru zrušení EET nebude mít významný dopad pro stravovací zařízení a maloobchod.
Autor je manažer daňového oddělení poradenské společnosti BDO Česká republika
(Redakčně upraveno)