Češi milují značkové oblečení. Ale je jich jen třetina

Průzkum
Všeobecné mínění, jak si spousta Čechů zakládá na značkovém oblečení, nabourává aktuální výzkum společnosti GfK. Košile, kalhoty, trička, obuv a další módní doplňky světových oděvních značek totiž preferuje jen třetina tuzemských zákazníků. Převažují ti, pro něž není módní symbol důležitý.
Ženy a mladší lidé více nakupují podle aktuálních módních trendů a vzhled oděvů je pro ně často důležitější než funkčnost a pohodlí. Foto: Pixabay

Podle studie GfK Fashion dává přednos značkovému oblečení 32 procent zákazníků. Naopak 45 procent Čechů tvrdí, že značka pro ně není příliš důležitá. Důležité je rovněž zjištění, že 40 procent lidí si nemůže dovolit oblečení, jaké by si přáli.

Vedoucí projektu Martina Drtinová z GfK ovšem upozorňuje, že se v budoucnu může poměr mezi vyznavači značek a „odmítači“ změnit ve prospěch značkového ošacení. „Podíl ´odmítačů´ je totiž nejnižší v mladších věkových skupinách – značkovému oblečení tedy postupně dorůstají zákazníci,“ konstatovala Drtinová.

Dodala, že o oblečení s visačkou světové firmy klesá s věkem a naopak stoupá s příjmem nakupujících, takže čím bohatší zákazník, tím větší zájem. Zajímavostí je, že značkovému oblečení dávají přednost více muži než ženy.

PSALI JSME:
Jak nakupujeme: Ženy jdou po slevě, muži více po kvalitě

Bohatší ženský šatník

Není to ovšem jediný rozdíl v preferencích u obou pohlaví. Podle očekávání je například šatník žen mnohem bohatší. To ostatně odpovídá tomu, že pro ženy – především pro ty mladší do 25 let – je nakupování módy častokrát zábavou, koníčkem. Průměrný muž navštěvuje tyto obchody spíše z nutnosti.

Ženy a mladší lidé také více nakupují podle aktuálních módních trendů a vzhled oděvů je pro ně často důležitější než funkčnost a pohodlí. To je i postoj typický zejména pro větší města – lidé v menších sídlech oděvy častěji vybírají podle jejich funkčnosti a pohodlnosti – podobné preference mají rovněž rodiče s dětmi a starší lidé.

Zhruba 40 procent dotázaných uvádí, že si zcela či částečně nemůže dovolit kupovat oblečení, jaké by si přáli. Jsou to zejména mladí lidé (kteří mají na oblékání vyšší nároky) a nejnižší příjmové skupiny, které nemají dost peněz na mnohdy drahé modely.

PSALI JSME:
Češi preferují množství a rádi nakupují chytře

Záruka kvality?

Dvě třetiny těch, kteří preferují značkové oblečení a obuv, tvrdí, že taková visačka je pro ně zárukou kvality výrobku. Dvanáct procent nakupujících pak uvedlo, že světová značka pro ně představuje správnou image a také odpovídající životní styl – tvrdí to hlavně bezdětní lidé a také ti s vyššími příjmy.

Zajímavé je srovnání s jiným průzkumem, který si na jaře udělal přední český vyhledávač módy Glami.cz. Z něho vyplynulo, že většina zákazníků by dalo přednost českým výrobkům před dovozovými a rovněž takzvaným udržitelným výrobkům před neekologickými. Jenže jim k výběru mnohdy chybějí informace.

Více než 60 procent zákazníků v průzkumu uvedlo, že by si rozmysleli nákup, pokud by se dozvěděli, že značka používá neetické praktiky výroby. „Lidé se zajímají také o to, zda značka praktikuje férové pracovní podmínky (25 procent uživatelů), zda proces výroby neznečišťuje životní prostředí (47 procent) a jestli je výrobek vyroben lokálně (22 procent),“ citoval průzkum server Mediaguru. Glami.cz na základě výzkumu vytvořil speciální sekce pro české a udržitelné výrobky.

PSALI JSME:
Prodavači smějí kontrolovat tašku jen se souhlasem zákazníka

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Spotřebitel

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

České jaderné elektrárny se zbavují závislosti na Rusku

Analýza
Do jaderné elektrárny Dukovany dodávala palivo bezmála 40 let ruská společnost TVEL. Letos ji nahradí americká společnost Westinghouse. Rusové končí také s dodávkami pro Temelín. Dalším krokem, kterým se elektrárenská společnost ČEZ odstřihává od spolupráce s Ruskem, je smlouva o obohacování uranu s francouzskou firmou Orano.