Češi zatím s vánočními nákupy otálejí

Analýza
Největší sezóna pro e-shopy je každoročně před Vánoci. Ani letos tomu nebude jinak – s tím rozdílem, že situace významně poznamenala vládní opatření kvůli onemocnění covid-19. Přepravní společnosti upozorňují, že pokud by nouzový stav trval až do Vánoc, poptávka po doručení domů bude oproti uplynulým letům enormní a nad limity navýšených kapacit většiny přepravních společností na tuzemském trhu.
Aby balíky s dárky stihly dorazit do Vánoc, měly by do přepravy vstoupit nejpozději 21. prosince. Ilustrační foto: Depositphotos.com

„Na nárůst objemu se připravujeme každý rok a letošní rok v tomto ohledu nebude jiný. Navyšujeme počet kurýrů ve všech depech, ale nevíme, jaký další vývoj bude mít druhá vlna pandemie a do kdy nouzový stav potrvá,“ hodnotí současnou situaci za celý trh obchodní ředitelka společnosti Messenger Kateřina Ovesná.

Podle společnosti Shoptet je momentálně celkový obrat z prodeje 21 tisíc tuzemských e-shopů meziročně vyšší o 27 procent. Aktuálně se ale on-line více prodává elektronika, knihy a domácí spotřebiče. Tedy zejména to, co lidé nepotřebují předem vidět. „Zpomalení vidíme v kategoriích oblečení, doplňků do domácností a drobného nábytku. To naznačuje, že stále nejde o vánoční nákupy,“ vysvětluje CEO společnosti Shoptet Miroslav Uďan.

Obrat v segmentu e-commerce byl měl letos dosáhnout až 200 miliard korun a přibližně čtvrtina z toho půjde za Zásilkovnou. I ta letos opět očekává rekordní předvánoční sezónu a navíc čeká i firemní rekord v počtu půl milionu přepravených zásilek za jediný den. To je číslo, které bude mít z ostatních přepravců jen málokdo.

„Ke zvládnutí předvánočních nákupů nám výrazně pomáhá také naše hustá síť našich výdejních míst. Na konci roku bychom jich měli mít více již než 3 800, čímž budeme disponovat největší sítí v České republice,“ říká Milan Šmíd, marketingový ředitel skupiny Packeta/Zásilkovna.

„Před Vánoci plánujeme doručovat 250 tisíc balíků denně. Pokud by přece jen realita výrazně překročila námi očekávané počty zásilek, máme připraveny záložní scénáře, při kterých bychom i tak zachovali dobrou kvalitu našich služeb a menší část zásilek doručovali v režimu maximálně dvou až tří dnů od převzetí zboží,“ vysvětluje generální ředitel PPL Petr Horák a věří, že k tomuto kroku firma nebude muset přistoupit.

PSALI JSME:
Parcelshopy už využívá každý čtvrtý Čech

Při stávajících koronavirových opatřeních má PPL otevřeno také přes 2100 svých parcelshopů, které zákazníci mohou využít k vyzvednutí či k podání zásilky. Firma tento způsob předání právě v předvánočním období doporučuje nejvíce. Současně očekává, že prostřednictvím parcelshopů bude letos před Vánoci doručeno kolem dvou milionů zásilek.

„Příjemci balíků se nemusí vázat na den a časové okno doručení řidičem, ale mohou si na našich výdejních místech vyzvednout vánoční dárky, kde a kdy chtějí,“ doplňuje Horák. Příjemci zásilek by podle něj měli mít při přebírání vydezinfikované ruce, roušku a udržovat co největší odstup od řidičů nebo obsluhy PPL Parcelshopů.

„Pokud to lze, doporučujeme platit za zboží e-shopu předem nebo alespoň při přebírání použít platební kartu. Pakliže se dotyčný nachází v karanténě, měl by dopředu našeho řidiče upozornit, aby předání proběhlo co nejbezpečněji,“ upozorňuje Horák.

PSALI JSME:
Na doručovatele balíků musí být hlavně spolehnutí

Pavel Včela ze společnosti General Logistics Systems připomíná, že firma „už v jarních měsících překonala rekordy z loňských Vánoc“. GLS letos posilovala kapacitu všech svých regionálních dep a otevřela nová v Moravských Budějovicích a Kadani.

Také Česká pošta každoročně v předvánočním období navyšuje kapacity brigádníků a nejinak je tomu i v letošním roce. Vloni státní podnik poptával zhruba pět tisíc brigádníků, pro letošní rok je počet obdobný.

Postupný nárůst počtu zásilek pozoruje DHL Express už od srpna. „Současné objemy se pohybují nad objemy ve stejném období loňského roku. Zvýšil se počet zásilek, které doručujeme na soukromé adresy,“ Jakub Tomšovský, obchodní ředitel DHL Express s tím, že těchto zásilek je ještě více, než na jaře.

PSALI JSME:
Česká pošta zruší přes dva tisíce pracovních míst. Podniku to prospěje, bude lépe čelit výzvám doby

Zhruba dvojnásobné zvýšení počtu zásilek oproti létu eviduje nový logistický operátor WE|DO (donedávna InTime a Uloženka) – pozn. red.). „Již nyní však víme, že objemy přepravovaných zásilek budou narůstat více, než je obvyklé touto dobou, což je způsobeno situací kolem covid-19. Reálně pak může nastat situace, že celkově na trhu, tedy u všech přepravců, bude chybět přepravní kapacita a kvalita doručování bude zhoršená,“ upozorňuje Daniel Mareš, CEO WE|DO.

„Všichni si uvědomujeme, že tato vánoční sezóna bude jiná, nevyzpytatelná. I z toho důvodu věnujeme velkou část energie k vybudování plné zastupitelnosti našich procesů a provozů. Zároveň jsme duplikovali všechny provozy, abychom eliminovali případný neočekávaný dopad covid-19,“ uvádí firemní opatření CEO Pošta bez hranic Pavel Vyoral.

Momentální on-line vyhledávání výrazů spojených s nákupem dárků je oproti loňskému roku o čtvrtinu nižší. Podle společnost Shoptet sice Češi v meziročním porovnání nakupují o třetinu více, ale objednávají především běžné spotřební zboží, které kvůli pandemii nepořídí v kamenných obchodech. Nejde tedy o vánoční dárky.

PSALI JSME:
Značky InTime a Uloženka končí. Vznikne nový logistický operátor WE|DO

Společnost Zaslat.cz, on-line vyhledávač dopravců zásilek, předpokládá, že se letos odložené vánoční on-line nákupy přesunou do kratšího časového období.  To by mohlo způsobit přetížení dopravců a pozdní dodání zásilek. Dárky prý nebude možné objednávat na poslední chvíli.

Podle Miroslava Michalka, CEO společnosti Zaslat.cz, lidé zatím s vánočními nákupy otálejí: „Češi zatím vyčkávají, doufají, že se opatření rozvolní a kamenné obchody otevřou. Objednávání dárků zatím odkládají. To způsobí přetížení dopravců.“

Mohla by se tak podle něj opakovat situace z letošního jara, kdy zejména v západní Evropě docházelo kvůli zahlcení centrálních překladišť dopravců i k několika denním zpožděním zásilek. Lze prý očekávat, že 90 % přepravců postupně zmenší spektrum nabízených služeb a že letos před Vánoci nebude standardem doručení do druhého dne.

PSALI JSME:
České prvenství: Máme nejvíce e-shopů v Evropě

Technologická služba Balikobot.cz, která pomáhá firmám agregovat přepravní služby a zefektivnit systém expedice a sledování zásilek, připravila stručnou analýzu očekávaného nárůstu počtu přepravovaných zásilek před letošními Vánoci.

Vyplývá z ní, že největší objem zásilek bude odeslán v týdnu od 7. do 13. prosince. Absolutně největší počet zásilek, zejména zásilek doručovaných na adresu, bude poslán až v pondělí 14. prosince. Pak už se údajně objem zásilek bude snižovat.

„Analyzovali jsme objem zásilek doručovaných u 2100 firem, které používají při expedici zásilek Balíkobot, přes nějž projde každá desátá zásilka v Česku. Jsme tak schopni porovnávat nárůst expedice napříč celým trhem,“ vysvětluje CEO služby Balíkobot Martin Šauer.

PSALI JSME:
Po patnáctém prosinci už je na dárky z internetu pozdě. Kurýrů je letos málo

Aby balíky s dárky stihly dorazit do Vánoc, měly by do přepravy vstoupit nejpozději 21. prosince. Balíkové firmy vyzývají, aby se lidé pokusili své nákupy časově rozložit a pomohli jim tak předvánoční nápor lépe zvládnout.

Zavřít reklamu ×

Napsat komentář: Petr Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Spotřebitel

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.