V přepočtu na počet obyvatel má Česká republika nejvíce e-shopů v celé Evropě. Nakupování přes internet se skutečně daří. Tržby internetových obchodů a s nimi spojeného zásilkového prodeje v uplynulém roce vzrostly o čtvrtinu. Kvůli tomu i narůstá poptávka po přepravních službách.
V Česku už je více než 40 tisíc internetových obchodů. Vloni jich přibyly bezmála čtyři tisíce a na trhu tak celkově funguje 40 100 e-shopů. A výrazně se zvýšily i tržby – o celých 24 procent. Je to dáno i tím, že díky lepším logistickým službám si vlastní e-shop zakládá stále více takzvaných kamenných obchodů. Rovněž neustále přibývá uživatelů internetu, a to rovněž mezi staršími lidmi a důchodci. A také tato skupina se učí nakupovat na „informační dálnici“.
Na rozvíjejícím se internetovém trhu vydělávají rovněž přepravní společnosti. Například zavedená společnost GLS plánuje, že v letošním roce otevře tři nová regionální depa, takže jich bude mít už více než dvacet. „V reakci na oblibu Čechů ve využívání malých výdejních a podacích míst rozšiřujeme i síť našich ParcelShopů, kterých bude před letošními Vánoci přes čtyři sta,“ řekl Pavel Včela, ředitel společnosti GLS Česká republika.
Osobní odběr se u českých zákazníků těší velké oblibě a síť výdejních míst rozšiřují i další společnosti, jako je například Zásilkovna nebo Uloženka. Výdejní místa pro různé e-shopy si ale zřizují i kamenné obchody, takže zákazník si objednaný balíček může vyzvednout třeba ve zverimexu.
VÍCE MALÝCH BALÍČKŮ
Přeprava balíků se zbožím zakoupeným v internetových obchodech se stále častěji týká i malých zásilek obsahujících předměty denní potřeby. Váha doručovaných balíků klesá, zatímco jejich počet stoupá. Trend je tedy jasný. Stále více Čechů si na internetu kupuje prakticky cokoli, jen aby nemuseli do tradičního obchodu. Dokládají to i čísla: od roku 2013 rostou tržby maloobchodních řetězců, v uplynulém roce se zvýšily o dalších bezmála osm procent.
Češi rovněž objevují možnost nákupu potravin přes internet. A dokonce už patří mezi evropskou špičku. Zařadili se na pomyslnou třetí příčku v objemu nakupovaných potravin z e-shopů. První jsou Britové, druzí Francouzi. Zatímco ve většině evropských zemí podíl potravin z celkového obratu pohybuje v rozmezí jednoho až dvou procent, v Česku to byla vloni 2,5 procenta.
Kromě potravin Češi v uplynulém roce nakupovali meziročně více oblečení, obuvi, výpočetní techniky, kosmetiky, zdravotnických prostředků i sportovních a domácích potřeb.