Čeští zákazníci šetří. Odskákaly to i e-shopy nižšími tržbami

Průzkum
Větší poptávka po slevách nebo pečlivější porovnávání cen v jednotlivých e-shopech. Čeští zákazníci chtějí ušetřit mnohem více než dříve, což se projevuje také na tržbách internetových obchodů, které zatím nedosahují minulých štědrých let. Ale situace se i pro ně začíná zlepšovat.
Při nakupování na internetu zákaznice a zákazníci mnohem více porovnávají ceny jednotlivých e-shopů. Ilustrační foto: Pixabay.com

Obrat českých internetových obchodů se ve druhém čtvrtletí roku zastavil na mínus osmi procentech oproti předchozímu roku. Vyplývá to z analýzy eCommerce Insideru srovnávacího portálu Heureka, jejíž výsledky má redakce FAEI.cz k dispozici.

Průměrná hodnota objednávky se za uplynulé tři měsíce mírně zvýšila na 1 435 korun. Ačkoli v porovnání s předchozím kvartálem jde o zlepšení, původní očekávání byla ještě o něco optimističtější.

„Na základě našich dat jsme očekávali, že návrat k online nakupování se projeví už na výsledcích druhého kvartálu, a skutečně jsme zvýšenou poptávku o on-line nákupy zaznamenali, a to hlavně v květnu, kdy se sledované hodnoty blížily k nule,“ uvedl Tomáš Braverman, generální ředitel Heureka Group.

Lidé podle něho nejspíš čekali na vyúčtování za energie a vedle nezbytných nákupů příliš neutráceli. „Aby měli peníze k dispozici na případné nedoplatky a zvládli zaplatit i letní dovolenou,“ konstatoval Braverman.

Větší obezřetnost

Že čeští zákazníci napřed každou korunu několik otočí, než ji utratí, potvrzuje rovněž aktuální průzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), jehož výsledky má redakce FAEI.cz rovněž k dispozici.

PSALI JSME:
Omezování spotřebitelských nákupů pokračovalo i v dubnu

„Na českou e-commerce dopadly obezřetnost a omezené možnosti spotřebitelů utrácet podobně jako na celý maloobchod,“ konstatoval výkonný ředitel asociace Jan Vetyška, podle něhož se průzkum zaměřil na to, jak inflace a další negativní vlivy ovlivňují nakupování v eshopech.

„Nyní máme potvrzeno, že více než 70 procent nakupujících na internetu se nepříznivý vývoj dotkl a donutil je upravit své chování. Dalších 15 procent mělo přitom obavy, že ke změnám bude muset také přistoupit. To potvrzuje výsledky, které jsme v prvním pololetí zaznamenali v obratech českých e-shopů,“ uvedl Vetyška.

„Současně vnímáme, že se situace v on-line prostředí začíná obracet zpět k lepšímu a očekáváme, že ve druhém pololetí roku 2023 nás čeká znovu růst. Řada našich členů nám navíc potvrdila dosažení velmi pozitivních výsledků již v uplynulých šesti měsících,“ dodal Vetyška.

Výběr mezi nabídkami

Zákazníci internetových obchodů ve snaze ušetřit využívali podle výsledků průzkumu různých přístupů. Bezmála polovina z nich uvedla, že jednoduše nakupuje méně často než v minulosti. Naopak 14,5 procenta lidí utratilo v e-shopech víc ve srovnání s předchozími roky.

„První skupina nakupujících musela omezit veškeré své nákupy. Ta druhá naopak využila naplno příležitostí, které e-commerce nabízí. Těmi jsou například snadné srovnání cenových nabídek nebo všeobecně výhodnější ceny, než jaké nabízí kamenné obchody. A k tomu je třeba přidat komfort doručení zboží i celková úspora času. Nákup na internetu je jednoduše ekonomičtější,“ poznamenal Jan Vetyška.

PSALI JSME:
Napřed oblečení, pak zábava. Jak Češi šetří, když přijde nouze

A jaký vliv měla nynější ekonomická situace na chování zákazníků přímo v online obchodech? Téměř 66 procent nakupujících uvedlo, že se snažili nakupovat zboží především ve slevách.

Výhodné nabídky byly pak důležité i při výběru konkrétního eshopu pro nákup: 48 procent lidí si vybralo obchody se zlevněným zbožím, obecně větší pozornost cenovým nabídkám v jednotlivých internetových obchodech věnovalo 45 procent zákazníků.

Zákaznická spokojenost

Srovnávací portál Heureka uvedl, že celkový pokles tržeb nutí e-shopy pracovat na zvyšování zákaznické spokojenosti, která se tak ve druhém čtvrtletí držela na velmi vysoké úrovni více než 96 procent.

„České e-shopy si uvědomují, že kvalitní doprovodné služby a přehledné stránky s užitečnými popisky k jednotlivým produktům slouží jako nejlepší marketingová reklama,“ uvedl ve své analýze portál Heureka.

„Provozovatelé e-shopů v České republice jednoduše musejí zákazníkům nabízet vysoce kvalitní celý prodejní proces a následný servis, jinak ve zdejší vysoké konkurenci nemohou uspět,“ dodal portál.

PSALI JSME:
Kdy a jak moc tuzemské domácnosti přispějí k zažehnutí ekonomiky?

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Spotřebitel

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB