Jak vyplývá z dat organizace CzechTourism, letní dovolenou letos plánuje 61 procent Čechů, nejčastěji v Jihočeském a Jihomoravském kraji. Téměř třetina oslovených chce letní dovolenou strávit na stejném nebo známém místě. Polovina Čechů volí tuzemskou destinaci, kterou ještě nezná.
Při výběru ubytování hraje roli vlastní zkušenost a cena (shodně 88 %). Hlavním důvodem, proč Češi tráví svou dovolenou v tuzemsku, je nedostatek financí (60 %) a fakt, že v tuto roční dobu do zahraničí prostě nejezdí (19 %).
Průzkum České centrály cestovního ruchu poukazuje i na to, že jako hlavní náplň si Češi představují lehčí sportovní aktivity, ale také návštěvu kulturních památek nebo atrakcí určených pro celou rodinu.
„Aktuální data potvrzují, že Češi rádi tráví dovolenou aktivně. Nejčastěji ve formě pěší turistiky, která patří dlouhodobě mezi nejoblíbenější outdoorové aktivity našinců. Ostatně, není se co divit, máme nejlepší turistické značení na světě a přes 44 tisíc kilometrů pěších tras,“ sdělil redakci faei.cz ředitel CzechTourism František Reismüller.
Nejoblíbenějším ubytováním jsou penziony (46 %) a hotely nebo motely se třemi a více hvězdičkami (29 %). Na dovolenou se Češi chystají vyrazit nejčastěji autem či na motorce (70 %), ale také vlakem (18 %) nebo autobusem (10 %). Právě ubytování je největší položkou v částce utracené za letní dovolenou, následuje stravování a placení služeb (vstupenky, výdaje na sport a výlety atp., pozn. aut.).
Na podporu těchto aktivit cílí například společnost MultiSport, kterou znají tisíce zaměstnanců jako benefit, který je opravňuje ke vstupům do sportovních a relaxačních zařízení. Letos již potřetí přichází se speciální rozšířenou letní nabídkou.
„Návštěvnost hradů a zámků z minulých let nám ukazuje, že Češi přes léto rozhodně jen nelelkují. Léto využívají naplno a my je v tom naší nabídkou chceme podpořit a umožnit jim užít si léto tak, jak se patří,“ sdělil naší redakci Miroslav Rech, CEO MultiSport Benefit.
Za komunismu únik z normalizační šedi, v době covidové pandemie často jediná možnost pobytu mimo čtyři zdi. Ačkoli druhé bydlení existuje i v jiných zemích, oblíbenost českého chalupaření je unikátní. Po menším útlumu se změnou režimu, kdy se otevřely do té doby nevídané možnosti, se Češi na chalupy stále vracejí.
Chalupu vlastní, ať již samostatně, nebo ji sdílí s rodinou, okolo pětiny Čechů. Dobrou zprávou pro zájemce je, že ceny chalup klesají a dostávají se dokonce pod loňské ceny. Největší propad cen podle údajů realitní služby Bezrealitky zaznamenaly chalupy v Karlovarském, Ústeckém a Moravskoslezském kraji.
Proti tomuto trendu jdou Liberecký a Královéhradecký kraj, a to díky nabídce podhorských a horských chalup. Typická česká roubenka se zachovanými lidovými prvky se v nabídkových cenách dostává na nová maxima. Výjimkou není ani 20 až 30% meziroční růst a cena kolem 15 milionů korun.
„Jasně se ukazuje, že se trh s chalupami rozdělil na dvě části. Po loňském nadechnutí přestaly stoupat ceny běžných chalup a starších domů, vyžadujících celkovou rekonstrukci, neumožňující celoroční bydlení, často navíc v méně atraktivních lokalitách. Zájem přitom neklesá a objekty za dobrou cenu mizí z nabídky velice rychle.
Naopak u chalup a domů, které mají buď nezpochybnitelnou architektonickou hodnotu, silný příběh nebo čerpají z genia loci celé lokality, testují ceny nová maxima. A jak se zdá, investorů, kteří jsou ochotni takové objekty kupovat, také není málo. Vědí totiž, že z nabídky mohou v příštích letech opět na delší dobu zmizet,“ uvedl Martin Ponzer, CEO Bezrealitky.