
Michal Zavadil z Prahy si drahé outdoorové hodinky od významné světové firmy zakoupil na jaře 2017 ve velkém českém internetovém obchodu. Nosil je na zápěstí, standardně využíval jejich chytré funkce, dlouho s nimi byl spokojený, neobjevily se žádné potíže.
Po necelých čtrnácti měsících se vydal na víkendovou túru po Dolní Moravě, kde slabě zapršelo, a najednou tu byla závada – hodinky nešly zapnout. E-shop přitom na svých stránkách inzeroval, že to jsou hodinky „do každého počasí“, že jim nepříznivé prostředí nevadí. „Nemějte strach o své hodiny ani ve vysoce náročném prostředí,“ uváděl internetový obchod, podle něhož by pro ně neměl být ani problém ponořit je na půl hodiny do hloubky 1,5 metru. „Spolehlivé a chytré hodinky vás tak budou doprovázet prakticky kamkoliv,“ sliboval prodejce.
Neuznaná reklamace
Pan Zavadil odnesl hodinky do autorizovaného servisního centra, kde je reklamoval. Podle následného reklamačního protokolu do hodinek vnikla neznámá kapalina nebo vlhkost, která způsobila oxidaci s rozsáhlým poškozením komponentů přístroje – nenávratné poškození systémové desky, LCD komponentu, baterie a zadního krytu.
Servisní centrum ovšem reklamaci neuznalo. Nabídlo, že hodinky sice opraví, ale za peníze. Emailem pak panu Zavadilovi poslalo cenovou nabídku ve výši 6 706 korun včetně DPH. Zákazník s tím samozřejmě nesouhlasil a obrátil se na českého zástupce světové firmy, která kromě hodinek a mobilních telefonů vyrábí i další elektroniku.
Po třech týdnech dostal pan Zavadil závěrečné stanovisko: Na základě interního prošetření reklamačního řízení nebylo zjištěno jakékoliv pochybení na straně autorizovaného servisního střediska a původní vyjádření v reklamačním protokolu je tudíž platné.
Práce pro právníka
Michal Zavadil se proto obrátil na advokáta Petra Nováka ze společnosti Vašenároky.cz, která pomáhá lidem získat finanční odškodnění, pokud se stali obětí nepoctivého nebo nekalého jednání obchodníků, zaměstnavatelů, institucí nebo státu.
Advokát vyhodnotil nároky pana Zavadila za oprávněné, protože používal hodinky pouze k běžnému nošení a podle podmínek prodejce: „Vniknutí kapaliny je tedy nutné považovat za vadu, neboť hodinky nemají slíbené vlastnosti.“ Proto u klienta uplatnil právo na odstoupení od kupní smlouvy kvůli jejímu podstatnému porušení, jak to umožňuje občanský zákoník. Případ byl řešen mimosoudní cestou. Internetový obchod nakonec reagoval kladně a vrátil panu Zavadilovi kupní cenu hodinek ve výši 10 990 korun.
Reklamací přibývá
Podle spotřebitelských organizací přitom reklamací nespokojených zákazníků neustále přibývá. Například právní poradci dTestu vyřešili vloni více než 47 tisíc dotazů a stížností. „Konkrétní stížnosti zpravidla směřovaly na zamítnuté reklamace, podomní prodej energií, automatické strhávání peněz internetovými seznamkami, doručování neobjednaného zboží, zvyšování cen za volání, koupi vozidel z autobazaru či na problémy se zhotovením díla,“ sdělil před časem iDnes.cz vedoucí právního oddělení této spotřebitelské organizace Lukáš Zelený.
Sdružení na ochranu spotřebitelů eviduje za minulý rok okolo 16 tisíc dotazů. „Mezi evergreeny našich poraden patří dotazy týkající se právní úpravy odstoupení od spotřebitelských smluv, zejména smluv uzavřených po telefonu či po internetu. V létě bylo hodně dotazů, které se týkaly reklamace zájezdů, celoročně pak spotřebitelé reklamují různé spotřební zboží, hlavně boty,“ sdělila předsedkyně sdružení Gerta Mazalová.















