Při reklamaci se nenechte odbýt ani opít rohlíkem. Ilustrační fotozdroj: www.pixabay.com

PORADNA: Při reklamaci se nenechte odbýt ani opít rohlíkem

Pro většinu lidí je to hodně nepříjemná záležitost. Přinesou si z obchodu zboží a místo radosti z jeho pořízení zjistí, že je rozbité či s kazem. Nebo se tak stane po pár dnech užívání. Nezbývá nic jiného, než se do obchodu vrátit a zboží reklamovat. A obvykle se dohadovat.

A to ještě mohou nastat situace, že jsme zboží nakoupili se slevou v tzv. akci nebo jsme k němu dostali jako bonus reklamní předmět zdarma či jsme nakupovali ve slevové akci typu 1+1 zdarma. Jisti si můžeme být jedním, že totiž ono dohadování nebude právě jednoduché a prodejci si na nás vyzkoušejí některý z obvyklých triků. Což ale neznamená, že se musíme nechat odbýt či opít rohlíkem.

Pokud tedy vezmeme zmíněné případy, jak se můžeme bránit? V případě, že vracíme např. košili, kterou jsme koupili v akci a žádáme výměnu, ale košile už zlevněná není, musíme doplatit rozdíl v ceně?

Ano, ale pouze v případě, když byla sleva poskytnuta právě kvůli reklamovanému kazu a my jsme si mezitím „výhodnou“ koupi rozmysleli. Pak při výměně za bezvadný kus doplácet musíme. Jinak je řešením sepsat reklamační protokol. V rámci reklamace musí totiž dojít k bezplatné výměně bez ohledu na to, zda současná cena daného typu zboží je vyšší či nižší než zaplacená kupní cena.

A jak se to a vrácením bonusu, který jsme zdarma dostali při koupi zboží, které nyní reklamujeme a případně chceme vrátit peníze? Musíme tento dárek vracet či si máme nechat líbit, že nám jeho cenu odečtou z ceny reklamovaného zboží?

Nikoli, opět se jedná o trik prodejců. Reklamace se vztahuje pouze na zboží zakoupené na základě kupní smlouvy. Požadavek prodejce na vrácení dárku při rušení kupní smlouvy je z hlediska zákona neoprávněný, protože není možné, aby se počáteční výhoda změnila na sankci za odstoupení od smlouvy. Obzvlášť za situace, kdy prodejce porušil svoji povinnost dodat zboží bez vad.

Poslední příklad se týká situace, kdy zakoupíte např. skleničky v balení „3+1 zdarma“. A doma zjistíte, že jedna sklenička je rozbitá. Z obalu ani jiných informací není zřejmé, která sklenička byla zdarma. Podle prodejce samozřejmě ta rozbitá – a teď mu to vyvraťte. Navíc podle právníků, jak ukázal minulý příklad, se záruka týká pouze zboží, za které jsme zaplatili. Při některých akcích se to určit dá (například při koupi dvou párů bot, z nichž ten levnější je zdarma), v tomto případě to však možné není a spíše než o konkrétní skleničku zdarma se jedná o 25 % slevu, kdy se záruka vztahuje na všechny čtyři sklenky.

A na co je ještě nutné myslet předtím, než vyrazíme reklamovat? Nezbytně potřebujeme doklad o koupi, obvykle účtenku či záruční list. Zákon tento doklad blíže nespecifikuje, proto jej ani prodejce nesmí konkrétně vyžadovat. Pokud jste poničili originální obal (týká se prodeje v kamenných obchodech), nebuďte smutní. Originální obaly není nutné po koupi uchovávat ani do nich reklamované zboží znovu balit.

Share

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *