
Jak redakci FAEI.cz sdělila společnost Vindicia, která se specializuje na odškodnění za dopravní nehody, finanční kompenzace každoročně roste. Podle posledních údajů se její průměrná výše vyplácená z povinného ručení vyšplhala už na bezmála milion korun.
Mnozí lidé ale stále věří různých mýtům, anebo se u lékaře ostýchají zmínit všechny zdravotní problémy, které je po bouračce trápí, což v konečném důsledku vede k tomu, že se sami ochuzují o nemalé částky.
Tento rok se podle policejních statistik zatím staly už více než 86 tisíce dopravních nehod, při nichž zemřelo 446 lidí a další více než 1,4 tisíce byly těžce zraněny. Počet lehce zraněných už překročil hranici 20 tisíc. Nárok na odškodnění mají poškození, kteří havárii nezavinili.
„Neustále se ale setkáváme s tím, že lidé vůbec netuší, na co mají nárok. A když už dojde na bouračku, řeší hlavně dopady na svůj život i okolí. Pro to, aby získali plnou částku odškodnění, je přitom důležité udělat hned na začátku některé kroky. Bez nich proces odškodnění není beznadějný, ale přece jen se zkomplikuje,“ řekl Tomáš Beck, expert na odškodnění z Vindicia.
Nemám svědky ani dokumentaci
Jakých chyb se tedy vyvarovat? Bezprostředně po nehodě mají účastníci jiné starosti než myslet na odškodnění. Přesto je tento okamžik důležitý, nezřídka totiž dojde ke sporům, jak se nehoda stala a kdo je jejím skutečným viníkem. Právě z jeho povinného ručení se přitom odškodnění vyplácí!
„Vyplatí se rychle si pořídit fotku, která ukazuje pozici účastníků a celou situaci. Stejně tak zdokumentujte poškození vozu a především svá vlastní zranění, i kdyby šlo o pouhé šrámy a modřiny. I z drobnější rány se může vyklubat komplikace, která vás upoutá na lůžko – a odškodnění by to mělo reflektovat,“ poradil Tomáš Beck. Samozřejmostí je dobře tyto podklady uchovat a nejlépe i pečlivě zálohovat.
Doktorům nesdělím všechno
Především ženy se ostýchají svěřit lékařům se všemi potížemi, kterým následkem autonehody čelí. Pro sebe si nechávají jak bolesti, tak i souvislost s nehodou – přitom by se měly tyto problémy v částce adekvátně projevit. Je důležité informovat doktory o všech bolestech a komplikacích, zároveň trvat na tom, aby do oficiální zprávy zanesli souvislost s nehodou.
Pamatujte i na to, že se některé potíže objeví i s mnohatýdenním zpožděním, typicky jde o bolesti hlavy, krční páteře či psychické následky. V konečném odškodnění to může znamenat i desítky až stovky tisíc, hlavně co se týče psychických obtíží. Tyto těžkosti se dají nahlásit a dodat do dokumentace se zpožděním, pamatujte ale na to, že by měl doktor zaznamenat souvislost s bouračkou.
To byl i případ dámy, kterou následkem dopravní nehody začaly trápit intimnější problémy, které se ovšem ostýchala nahlásit. Když se zintenzivnily a byla donucena je řešit s lékaři, nezmínila souvislost s nehodou. To učinila až zpětně na popud znalce, a naštěstí vše dodatečně nechala zanést do zprávy. Jen tento faktor ženě zajistil o 800 tisíc korun vyšší odškodnění.
Věřím různým mýtům
V oblasti odškodnění koluje neuvěřitelné množství zavádějících informací a nepravd. „Dokonce i u některých právníků jsme se setkali s domněnkou, že kompenzaci automaticky vyplácí viník ze své kapsy. A pokud není boháč, údajně nemá vůbec smysl o odškodnění usilovat,“ vybavil si Tomáš Beck.
„Komplikuje to i situace, kdy se vážně zraní spolujezdec, ale za volantem seděl kamarád či kolega – poškození se bojí, že blízkého člověka zruinují. Částku přitom vyplácí pojišťovna, a to z povinného ručení,“ zdůraznil specialista.
Lidé se také domnívají, že nemají na nic nárok, pokud si sedli k opilému řidiči. Dalším omylem je přesvědčení, že pokud jsem spolujezdec viníka, nenáleží mi kompenzace – právo na ni máte stejné, jako posádka druhého auta, jehož šofér nehodu nezavinil.
O odškodnění usiluji sám
Domoci se spravedlivého odškodnění není tak úplně snadné – posudky znalců pojišťoven jsou často na výrazně nižší částky, než jaká by dopadům nehody skutečně odpovídala. Podle zkušeností Vindicia si lidé, kteří postupují sami, vymohou jen asi třetinu částky, na kterou mají nárok.
Obezřetnost je na místě ale i ve chvíli, kdy se poškození rozhodnou oslovit odborníky. Některé firmy a advokáti své služby nabízejí bez potřebné praxe i zkušeností. Jak si tedy mezi nimi vybrat? Dobrým vodítkem mohou být daňová přiznání z příjmu právnických osob, rozvaha a výsledovka, v nichž společnosti povinně zveřejňují své hospodaření a zisky.
Průměrné odškodnění dosahuje stovek tisíc korun, a počtu úspěšně vyřešených případů by měl odpovídat i příjem společnosti. Pokud firma uvádí roční výdělek v řádech desítek tisíc korun, patrně to pro proces odškodnění nebude ten pravý a zkušený partner. Pokud váháte a nechcete riskovat, vybírejte firmy, které nechtějí odměnu předem.
Podepisuji to, čemu nerozumím
Velkým problémem především u zahraničních nehod je podpis dokumentu, kterému člověk plně nerozumí. Ne všechny policejní hlídky jsou poctivé a některé se snaží ušetřit si práci – poškozenému řidiči namluví, že jde o povinný dokument, takže šofér cizojazyčný papír podepíše, a následně se dozví, že se přiznal k zavinění nehody.
Obezřetný ale člověk musí být rovněž v celém procesu odškodňování – žádnou nabídku na vyrovnání nepodepisujte hned a raději si ji projděte v klidu. Zbrklý podpis vás může připravit o stovky tisíc korun.
Češi jsou prostě darebáci a chtějí vydělat na všem….Taky jsme v Evropě nejméně oblíbení.