Která ojetá auta se prodávají nejrychleji?

Hyundai, Honda, Dacia. Takové je pořadí nejrychleji se prodávajících ojetých vozů v loňském roce podle údajů, které redakci FAEI.cz poskytla společnost Cebia zabývající se prověřováním historie ojetých aut. Mezi jednotlivými značkami a modely jsou rozdíly až 30 dní.
Než původní majitel prodá svůj ojetý vůz, trvá to někdy i tři měsíce. Ilustrační foto: AAA Auto

Vůbec nejrychleji mizely loni z trhu vozy Hyundai, které se u prodejců ohřály v průměru 53 dní. V těsném závěsu byly následovány vozy Honda (55 dní) a Dacia (56 dní). Na pomyslném čtvrtém místě skončila vozidla Kia (58 dní) a pětici nejrychleji prodávaných ojetých aut uzavřela značka Škoda (59 dní).

„Auta všech těchto značek se prodávala v průměru rychleji, než je celkový průměr celého trhu. O tyto vozy je tedy velmi vysoký zájem. Zpravidla jde o levnější rodinná vozidla,“ řekl Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která se zabývá prověřováním historie ojetých aut.

Dodal, že u škodovek jdou rychle na odbyt především modely Octavia (55 dní) a Fabia (56 dní). Vyšší průměrná doba prodeje je podle Pajera u značky Škoda způsobená velkou škálou nabízených modelů.  „U značek, které se umístily na prvních čtyřech místech, je celkem jasný favorit z pohledu modelu. U značky Škoda je to však více diverzifikované, byť vozy Octavia a Fabia jednoznačně vedou,“ vysvětlil Pajer.

A tak zatím oblíbená Octavia obvykle z nabídky zmizí za 55 dní, Karoq se prodává v průměru zhruba tři měsíce – 92 dní. Více než 80 dní čekají na nového kupce rovněž modely Superb, Citigo, Rapid a Kodiaq.

Luxus se prodává pomaleji

Na opačném konci žebříčku, tedy značky, které se naopak prodávají nejpomaleji, je luxusní BMW – prodá se v průměru za 85 dní. V závěsu se pak nachází Mercedes-Benz (78 dní), Audi (70 dní) a Volvo (64 dní).

„Vozů BMW je na trhu v rámci luxusních značek nejvíce a větší nabídka vede k delšímu rozhodování,“ vysvětlil Martin Pajer. To ovšem podle něho neznamená, že by o tato vozidla byl menší zájem. „Je to podobné jako s vozy Octavia. Kdyby bylo Octavií méně, věřím, že by byly nejrychleji prodávanými auty vůbec,“ uvedl Pajer.

Z pohledu stáří se nejrychleji prodávala auta čtyři až pět let stará, a to v průměru za 59 dní. Z pohledu ceny mizela z trhu nejrychleji vozidla, která stála od 300 do 400 tisíc korun (60 dní). Následují je vozy v cenovém rozpětí od 200 do 300 tisíc (62 dní), což kopírovalo průměrnou cenu ojetého auta, která loni činila bezmála 305 tisíc korun.

Naopak nejpomaleji se prodávala auta s cenovkou nad milion korun, a to v průměru za 91 dní. „U hodně drahých aut lidé více o koupi přemýšlejí a zvažují ji,“ konstatoval Martin Pajer ze společnosti Cebia.

Doba prodeje se prodlužuje

Svou statistiku doby prodeje ojetých vozidel poskytla redakci FAEI.cz rovněž skupina Aures Holdings, provozovatel sítě autocenter AAA Auto a Mototechna. Podle jejích údajů se ojetina vloni v Česku prodávala nejčastěji 41 dní, což je o jeden den více než v předchozím roce. O dva roky dříve to ovšem bylo jen 32 dní.

„Po dlouhých letech výpadků ve výrobě a klesající nabídce se vloni trh začal opět stabilizovat a přibylo na něm meziročně několik tisíc aut. To ovlivnilo i dobu, za kterou se automobil prodá. Zájemci o koupi vozu mohou vybírat z širší nabídky, proto se v minulém roce opět prodloužila délka doby inzerce ojetin,“ uvedl Petr Vaněček, společný generální ředitel skupiny Aures Holdings.

Dodal, že dalším důvodem je také to, že lidé kvůli ekonomické krizi a všeobecnému zdražování déle vybírají, aby jejich investice do lepšího automobilu dávala smysl. Nejrychleji se podle údajů Aures Holdings prodávají veterány nebo sběratelské vozy v perfektním stavu – od zveřejnění inzerátu to někdy trvá jen patnáct dní.

Dobře se ale prodávají i velmi žádané značky a modely. Například u Čechů nejoblíbenější Škody Octavia to trvalo v průměru 37 dní, což bylo dokonce o dva dny rychleji než o rok dříve. O dva dny se zkrátila doba i u Škody Fabia (na 35 dní) nebo Volkswagen Passat (na 36 dní).

V desítce nejprodávanějších automobilů se nejdéle prodává Škoda Karoq, u níž se zároveň doba prodloužila nejvýrazněji, a to o dvanáct na 48 dní. Naopak nejvíce se snížila doba prodeje u Škody Kodiaq, a to o patnáct na 39 dní.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 1
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena
  1. Ma Marek

    Zatím je rok 2024 na prodej aut přímo katastrofální. Lidi berou jen auta kde je velká sleva např. finanční důvody prodávajícího. Tak velký pokles v prodejích ani nepamatuji.

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB