Vůbec nejrychleji mizely loni z trhu vozy Hyundai, které se u prodejců ohřály v průměru 53 dní. V těsném závěsu byly následovány vozy Honda (55 dní) a Dacia (56 dní). Na pomyslném čtvrtém místě skončila vozidla Kia (58 dní) a pětici nejrychleji prodávaných ojetých aut uzavřela značka Škoda (59 dní).
„Auta všech těchto značek se prodávala v průměru rychleji, než je celkový průměr celého trhu. O tyto vozy je tedy velmi vysoký zájem. Zpravidla jde o levnější rodinná vozidla,“ řekl Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která se zabývá prověřováním historie ojetých aut.
Dodal, že u škodovek jdou rychle na odbyt především modely Octavia (55 dní) a Fabia (56 dní). Vyšší průměrná doba prodeje je podle Pajera u značky Škoda způsobená velkou škálou nabízených modelů. „U značek, které se umístily na prvních čtyřech místech, je celkem jasný favorit z pohledu modelu. U značky Škoda je to však více diverzifikované, byť vozy Octavia a Fabia jednoznačně vedou,“ vysvětlil Pajer.
A tak zatím oblíbená Octavia obvykle z nabídky zmizí za 55 dní, Karoq se prodává v průměru zhruba tři měsíce – 92 dní. Více než 80 dní čekají na nového kupce rovněž modely Superb, Citigo, Rapid a Kodiaq.
Luxus se prodává pomaleji
Na opačném konci žebříčku, tedy značky, které se naopak prodávají nejpomaleji, je luxusní BMW – prodá se v průměru za 85 dní. V závěsu se pak nachází Mercedes-Benz (78 dní), Audi (70 dní) a Volvo (64 dní).
„Vozů BMW je na trhu v rámci luxusních značek nejvíce a větší nabídka vede k delšímu rozhodování,“ vysvětlil Martin Pajer. To ovšem podle něho neznamená, že by o tato vozidla byl menší zájem. „Je to podobné jako s vozy Octavia. Kdyby bylo Octavií méně, věřím, že by byly nejrychleji prodávanými auty vůbec,“ uvedl Pajer.
Z pohledu stáří se nejrychleji prodávala auta čtyři až pět let stará, a to v průměru za 59 dní. Z pohledu ceny mizela z trhu nejrychleji vozidla, která stála od 300 do 400 tisíc korun (60 dní). Následují je vozy v cenovém rozpětí od 200 do 300 tisíc (62 dní), což kopírovalo průměrnou cenu ojetého auta, která loni činila bezmála 305 tisíc korun.
Naopak nejpomaleji se prodávala auta s cenovkou nad milion korun, a to v průměru za 91 dní. „U hodně drahých aut lidé více o koupi přemýšlejí a zvažují ji,“ konstatoval Martin Pajer ze společnosti Cebia.
Doba prodeje se prodlužuje
Svou statistiku doby prodeje ojetých vozidel poskytla redakci FAEI.cz rovněž skupina Aures Holdings, provozovatel sítě autocenter AAA Auto a Mototechna. Podle jejích údajů se ojetina vloni v Česku prodávala nejčastěji 41 dní, což je o jeden den více než v předchozím roce. O dva roky dříve to ovšem bylo jen 32 dní.
„Po dlouhých letech výpadků ve výrobě a klesající nabídce se vloni trh začal opět stabilizovat a přibylo na něm meziročně několik tisíc aut. To ovlivnilo i dobu, za kterou se automobil prodá. Zájemci o koupi vozu mohou vybírat z širší nabídky, proto se v minulém roce opět prodloužila délka doby inzerce ojetin,“ uvedl Petr Vaněček, společný generální ředitel skupiny Aures Holdings.
Dodal, že dalším důvodem je také to, že lidé kvůli ekonomické krizi a všeobecnému zdražování déle vybírají, aby jejich investice do lepšího automobilu dávala smysl. Nejrychleji se podle údajů Aures Holdings prodávají veterány nebo sběratelské vozy v perfektním stavu – od zveřejnění inzerátu to někdy trvá jen patnáct dní.
Dobře se ale prodávají i velmi žádané značky a modely. Například u Čechů nejoblíbenější Škody Octavia to trvalo v průměru 37 dní, což bylo dokonce o dva dny rychleji než o rok dříve. O dva dny se zkrátila doba i u Škody Fabia (na 35 dní) nebo Volkswagen Passat (na 36 dní).
V desítce nejprodávanějších automobilů se nejdéle prodává Škoda Karoq, u níž se zároveň doba prodloužila nejvýrazněji, a to o dvanáct na 48 dní. Naopak nejvíce se snížila doba prodeje u Škody Kodiaq, a to o patnáct na 39 dní.
Zatím je rok 2024 na prodej aut přímo katastrofální. Lidi berou jen auta kde je velká sleva např. finanční důvody prodávajícího. Tak velký pokles v prodejích ani nepamatuji.