Koupím ojetinu bez dalších vydání. Sen bláhového motoristy

Mnoho motoristů po nákup ojetého auta prožívá rozčarování. Bývá to naivním očekáváním, že když člověk s vozem vyjede z naleštěného autobazaru, tak ojetina v každém případě zdolá porce kilometrů bez dalších vydání. Dalších dvacet až padesát tisíc? Není se co divit. S tím je třeba počítat. Předem. To je realita, a kdo průvan v peněžence kvůli tomu neměl, ať se tiše raduje.
Ilustrační foto: Depositphotos.com

„Koupil jsem devět let starou dodávku dovezenou z Německa za dvě stě tisíc a po ujetí stovky kilometrů auto spadlo do nouzového režimu a rozsvítily se kontrolky závady motoru. Na diagnostice v servisu po cestě, nezávisle na autobazaru, mi řekli, že v motoru odešly víceméně spotřební věci, a že to odpovídá stavu kilometrů: 240 tisíc. A že se mám připravit na potíže s ventilem kvůli emisím a filtrem,“ popisuje čtyřicátník z Prahy-západ.

Hlubší servis v jiné firmě to potvrdil. V dieselovém motoru byly v háji vstřiky, vodní pumpa, a ještě další části. Měnily se i náplně. Oprava v cenově rozumném servisu za zhruba čtyřicet tisíc korun.

„Ten autobazar to musel vědět, mají tam také dílnu. A když to vezli z Německa, tak ty kontrolky jim už musely svítit. Diagnostika, respektive řídící jednotka, která závady registruje, lze vymazat, chvíli to pak vypadá všechno v pořádku. Jenže má smysl nahánět autobazar kvůli slevě za skryté vady?“ uvažuje nahlas motorista.

Reálně? Nemá.

Skryté vady. Lze vůbec dokázat, že o nich prodejce věděl?

Zákon na to sice pamatuje, že i u ojetého vozu prodávající nese díl odpovědnosti za skryté vady, ale prokazujte to, že o vadě musel vědět a vymáhejte nějakých pár tisíc… Ojeté auto není zkrátka nové auto. Mentálně i fakticky se proto vyplatí při výběru ojetiny už rovnou počítat s rezervou na nejnutnější servis i případnou větší opravu. A čím starší vůz, tím větší předpoklad.

Logicky je třeba vycházet i z toho, že předchozí provozovatel už před prodejem nechtěl investovat i do běžných servisních úkonů předepsaných i automobilkou pro daný čas a náběh kilometrů. A to, i když má vůz čerstvě po technické. Tam kontrolují jen základní věci, určitě ne vstřiky.

„A je možná lepší pořídit si třeba auto o padesát tisíc korun pod vaším cenovým limitem, a pak si nechat vše podstatné na něm udělat, nebo si to nechat udělat v servisu, kterému věříte, a mít jistotu, že je to tak opravdu než věřit dražší nabídce s tím, že na vozidle se vše opravilo a je ojetinou snů bez dalších investic,“ míní automechanik Tomáš z Prahy.

Finta v kupní smlouvě, která je už přes čáru

Zároveň ale tento přístup neznamená, že se zájemce nepodívá, jak je koncipována kupní smlouva s autobazarem. Nejčastější kličkou je, že hlavně u levnějších aut s platnou technickou, nabízených jako plně pojízdná, je v kupní smlouvě větička, že se jedná o „soubor náhradních dílů“. Právně pak nelze už vůbec žádnou slevu nárokovat, když se auto vysype sotva vyjelo z brány autobazaru. Záleží také na tom, jak si prodejce cení své reputace.

„Také se nám stalo, že pán si pořídil vůz za tři sta tisíc a ani nedojel domů. Přitom vozíme auta z Německa do deseti let stáří, nebouraná a s ověřenou historií. Náš šéf hned pro něho poslal odtahové auto a závadu jsme odstranili na naší dílně,“ popisuje asistentka jednoho z dovozců ojetin u Kladna.

Dovozci neprodělají ani při dodatečných vydáních, neboť na autě si obvykle dva „handlíři“, přes něž se to sem vozí, přirazí až stoprocentní marži. Starších aut je v Německu opravdu hodně, a tak je tam cena mnohem nižší než u nás.

Do padesáti tisíc kilometrů

„Pokud kupujeme vůz s nájezdem do 50 tisíc km, je v první řadě vhodné kontaktovat autorizovaný servis a ověřit si, zda nejsou na vůz výrobcem vyhlášeny svolávací akce. Pokud ano, zeptat se, zda je nutné přijet si pro úpravu rovnou, nebo postačí vyčkat na pravidelnou servisní prohlídku,“ říká Petr Vaněček z AAA Auto.

Servisní interval je velmi často v rozmezí jednoho až dvou let a 20 až 30 tisíc kilometrů. Podstatné je také znát záruku od výrobce. U mnoha vozů funguje prodloužená záruka, nad rámec dvou let daných zákonem.

Například značky Hyundai nebo Kia poskytují několikaletou záruku téměř u všech svých aut, Škoda a Volkswagen mívají záruku často přikoupenou. Prémiové značky pak nezřídka poskytují předplacené servisní pakety, které zaručují servisní prohlídky zcela zdarma.

Od sto tisíc do sto padesáti tisíc km

U vozů s nájezdem mezi 100 000-150 000 km je třeba ihned vyměnit motorový olej a filtry, případně také dalších provozní kapaliny. Doporučujeme pozorně projít servisní plán. Podle přesného počtu najetých kilometrů a rovněž podle stáří v něm najdete předepsané úkony, které je potřeba provést.

Například výměna rozvodového řemene bývá předepsána kolem 160 tisíc km, ale často také po osmi až deseti letech. Hojně se doporučuje zkrátit servisní interval z původních jeden až dvou let a 20–30 tisíc kilometrů na pouhý jeden rok a 15 tisíc najetých kilometrů, či nad rámec plánu vyměnit náplně do automatických převodovek nebo systémů pohonu 4×4.

Někdy vadu neobjeví ani zkušený mechanik

„I když se v rámci výkupního procesu snažíme o co nejpečlivější výběr, i tak se občas může objevit vůz, u kterého by skrytou vadu neobjevil ani sebelepší automechanik. Každý ojetý vůz je originál. Každý je jinak opotřebovaný, v jiném stavu, s jinou výbavou a s jinou servisní historií,“ říká Vaněček.

„Navíc, i když vám známý mechanik u koupě řekne co všechno je tam špatně, tak vám prodejce stejně většinou opáčí „ber nebo nech“. Je ale lepší hned při koupi vědět, na čem jste, a kolik vás to ještě bude stát,“ radí šéf vrakoviště a servisu v Benešově.

A už dávno neplatí, že auto z Německa je v lepším stavu než tuzemská ojetina. Objevují se vozy, které jsou na oko dovezené z Německa, ale jejich původ může být i v Itálii, nebo ve východní Evropě, přičemž mezi zeměmi se přeprodávaly jen doklady. U takových aut nelze dohledat historii a nelze vyloučit ani jejich kriminální původ.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 6
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena
  1. Pe Petr

    Tady v ČR jsou ojetiny ve strašné stavu.Vždy trvá půl roku než to dá člověk trochu do pořádku. Známý si dovezl starého Escorta ze Švýcarska a to auto bylo ve stavu nového.Znám víc případů dovozů ze Švýcarska a ty auta jsou ve špičkovém stavu.Tady je to jen ubohost,cesty zničené,palivo kontaminované Babišovou přísadou a ani značkový servis kolikrát nestojí vůbec za nic.Já jsem naštěstí vyučený automechanik a několik let jsem se tím i živil.Tak si vždycky koupenou ojetinu dám do pořádku.Je to však náročné a kdo neumí svépomocí raději kupte nové na splátky nebo dovoz Švýcarsko.Jiná rada není…..

  2. Mi Michal

    Já si dovezl z USA,Chevroleta Camaro a vrážím do něj jen benzín a olej!!! Tady bych nekoupil ani ojetou koloběžku !!

  3. Pa Pantei

    Ja kupuju ojetiny v škoda+ max do 50 000 najezdu už mám třetí a vždy bez problemu

  4. P. P.C.

    Koupil, jsem několik japonských youngtimerů ( 30 let a více) se zajímavou cenovkou ze Švýcarska, Německa a ten nejmladší ( rok 89) je z Čech. Všechna auta byla ve slušném až příkladném stavu bez nějakých zásadních investic. Všechna auta jezdí jsou téměř ve stavu nového a vše dělají jak mají a mám je pro radost a né pro zlost.
    Dále jsem si koupil před x lety v nejmenovaném bazaru soubor náhradních dílů taktéž z Japonska se stočeným tachometrem na ježdění v zimě a ošklivém počasí. Doposud bezvadně slouží již novému majiteli s minimálními provozními náklady.
    Myslím, že mohu potvrdit, že se dá koupit i hodně stará a slušná ojetina, která kupujícího finančně nezruinujě. Při koupi je třeba dát emoce stranou, dlouho vybírat a zjišťovat a shromažďovat informace.

  5. Ho Honza

    Tak zrovna áčka, to je kapitola. Nejhorší z nejhorších. Ty, kdo tam (a vlastně v jakémkoliv bazaru) cokoliv koupí, bych okamžitě zbavoval svéprávnosti. To těm lidem nestačí čtvrt století profláklých a i medializovaných pdovodů? Zase a znovu se najdou ti blbci, kdo místo hledání u přímých majitelů jdou k podrazákům nechat si mazat med kolem úst…

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB