Právě tato pojišťovna v první polovině tohoto roku řešila v souvislosti s léčbou českých turistů v zahraničí už několik podezřelých případů. Zejména v Egyptě se setkala s pochybnou odborností „lékařů“, kteří pracují v hotelech. A takzvaní lovci pacientů podle ní dokonce operují přímo na plážích.
Podle organizace Amnesty International, která se se zaměřuje na porušování lidských práv, včetně práv pacientů, lovci pacientů v Egyptě představují závažný problém v tamním zdravotním systému. Egyptská vláda a některé nevládní organizace se sice snaží problém řešit, ale kvůli hluboce zakořeněným problémům ve zdravotním systému a rozšířenosti korupce je to obtížný úkol.
Lovci pacientů jsou osoby nebo skupiny, které působí jako prostředníci mezi pacienty a zdravotnickými zařízeními, a často se zaměřují na zranitelné osoby hledající lékařskou péči, které nemají dostatek informací nebo prostředků, aby si sami našli kvalitní lékařskou péči. Tito pacienti pak mohou čelit horší péči, nekvalifikovanému personálu a lékařským procedurám, které nejsou nutné.
Systémové problémy a korupce
Washingtonský think tank Arab Center v minulosti publikoval několik analýz o problémech v arabském zdravotnictví, včetně Egypta, a popsal systémové problémy a korupci, která zahrnuje právě i praktiky tzv. lovců pacientů. Ačkoliv je jejich činnost v některých arabských zemích zakázaná, v Egyptě jde o stále rozšířený problém kvůli nedostatečné regulaci a nízké míře prosazování zákonů.
Jak je zřejmé ze zprávy ERV pojišťovny, tito lovci pacientů, kteří jsou obvykle motivováni finančními odměnami od nemocnic nebo klinik, které jim platí za přivedení pacientů, což je činnost, která je považována za neetickou, se už nezaměřují jen na domácí obyvatele, ale letos rozšířili svůj „modus operandi“ i na zahraniční návštěvníky.
Přestože ERV Evropská poskytuje všem svým zákazníkům neomezené asistenční služby, stává se, že klient v případě nemoci nebo úrazu nejprve na vlastní pěst vyhledá lékařskou pomoc, nechá se ošetřit, a až dodatečně kontaktuje pojišťovnu s žádostí o proplacení lékařských výloh.
„Často se ale dozvíme, že klient vyhledal buď hotelového lékaře, nebo mu ošetření zprostředkoval takzvaný lovec pacientů. Lékař následně vyžadoval i za naprosto banální zákrok několikanásobně vyšší ceny, než je obvyklé,“ řekl Vlastimil Divoký, manažer marketingu a komunikace ERV Evropské pojišťovny.
Turista jako „chodící peněženka“
„Setkali jsme se s několika případy, kdy na plážích v Egyptě operují naháněči potenciálních pacientů. Ti vyhledávají turisty, které například žahla medúza, zranili se o kámen, nebo mají spáleniny od slunce. Turisty následně vyděsí tím, že jejich zranění je vážné a vzápětí jim nabídnou zajištění ošetření v nedaleké klinice,“ popsal zavedený postup Vlastimil Divoký.
Základní strategií je pak udělat pacientovi co nejvíce vyšetření včetně těch, které daný případ ani nevyžaduje. Cílem tohoto „přeléčování“ je vystavení co nejvyššího účtu. Výsledné částky pak opravdu nejsou nízké.
„Setkali jsme se i s případem, kdy klinika na jednoduché a zcela běžné úkony účtovala dva tisíce euro. Pokud se ale prokáže, že byl účet takto neadekvátně navýšen, nemusí jej pojišťovna proplatit,“ upozornil Vlastimil Divoký.
S nedostudovanými mediky či lovci pacientů se pojišťovna setkává také v Turecku. Evropský turista je zde často vnímán jako „chodící peněženka,“ a někteří místní vychytralci toho chtějí zneužít.
Případ, v němž šlo o zdraví
Nejde jen o problém českých turistů, do podobné situace se letos dostali rovněž klienti německé mateřské společnosti ERGO Reiseversicherung. V některých případech může jít dokonce o zdraví.
„Řešili jsme případ klienta, který se na vlastní pěst vydal do egyptské nemocnice, kde mu dali infuzi. Po propuštění nás kontaktoval, poslal nám účty za léčbu a lékařské zprávy. Když tyto dokumenty posuzoval český lékař, nestačil se divit. Klientovi dali do žil čtyřikrát větší dávku, než je běžné. Bylo s podivem, že se z takové ‚léčby‘ nepřiotrávil,“ řekl Vlastimil Divoký.
Pokud nejde o situaci, kde hrozí bezprostřední ohrožení života, je podle RVE Evropské pojišťovny nejvhodnější neprodleně po vzniku potíží kontaktovat asistenční službu. Její specialisté zajistí, že se člověk dostane do rukou prověřených lékařů a bude mu poskytnuta kvalitní péče.
Koordinátoři asistenční služby také mohou pro méně závažné případy, jako jsou nachlazení, horečka, vyrážka či popálení od slunce, nabídnout klientům službu MediCall – českého lékaře na telefonu.
Kapsáři si dovolenou neberou
Vedle lékařů, kteří chtějí s pacientů vytáhnout co nejvíce peněz, se čeští turisté mohou setkat také s tradičními zloději. „Kapsáři a podvodníci se na nepozorné turisty jenom třesou. O peníze můžete přijít i kvůli vysokým poplatkům při výběru z bankomatů nebo při výměně valut v nepoctivé směnárně,“ varuje web ePojištění.cz.
Své o tom ví například turista, který toto léto vyrazil se svojí partnerkou a malou dcerou do Itálie. Při obědě v restauraci si položil svůj mobilní telefon na stůl. „Byl to okamžik, jenom na chvilku jsem se otočil, abych zkontroloval dcerku hrající si opodál, a mobil byl pryč,“ svěřil se faei.cz turista.
Právě „hlídat si své věci jako ostříž“ patří mezi základní doporučení ePojištění.cz. „Cennosti a doklady nechte raději zamčené v hotelu,“ uvádí také pojišťovna. Radí rovněž všem turistům, aby respektovali všechna doporučení o nebezpečných lokalitách nebo si na internetu vyhledali časté podvody na turisty v dané zemi nebo regionu.