Mastercard letos očekává návrat k „zážitkové ekonomice“ a její růst

Analýza
Před blížícím se druhým výročím vypuknutí pandemie onemocnění covid-19 vydal Institut ekonomických studií společnosti Mastercard (Mastercard Economics Institute) studii Economy 2022. Jde o celosvětový ekonomický výhled pro letošní rok vypracovaný na základě významných trendů z pohledu spotřebitele.
Ze strany spotřebitelů bude letos růst poptávka – a s ní spojené výdaje – po zážitcích, což povede k výraznému oživení tzv. zážitkové ekonomiky, tvrdí společnost Mastercard. Ilustrační foto: FAEI.cz

Studie, jak uvádějí její autoři, popisuje, jakým způsobem bude pět základních faktorů, konkrétně úspory a výdaje, dodavatelské řetězce, digitalizace, celosvětový cestovní ruch a rostoucí množina ekonomických rizik, nadále ovlivňovat světové hospodářství.

Ze studie vyplynulo, že výdaje spotřebitelů podpořené nahromaděnými úsporami by v roce 2022 mohly posílit globální hospodářský růst o tři procentní body. Úspory domácností se totiž v roce 2021 téměř zdvojnásobily. To, jak rychle nebo naopak opatrně budou spotřebitelé své úspory utrácet, podle studie ovlivní hospodářský vývoj po celém světě.

Dodavatelské řetězce

Po rekordních 27 letech, kdy se výdaje domácností přesouvaly od zboží ke službám, nastal v tomto trendu obrat. Pandemie vedla k růstu výdajů za zboží z 39 procent na dosažené maximum ve výši 47 procent. Takový obrat nejen rozvířil vody v segmentu služeb, ale také vedl ke značnému náporu na dodavatelské řetězce.

„V době, kdy už domácnosti pomalu nemají nové věci kam ukládat, předpokládáme návrat k obvyklému poměru výdajů mezi oběma kategoriemi. Očekává se, že se v roce 2022 začnou opět výrazněji otevírat hranice, a služby se tak znovu stanou nejen dostupnějšími, ale i žádanějšími,“ informovala společnost Mastercard.

PSALI JSME:
Služby se na rozdíl od průmyslu vracejí k normálu jen pozvolna

Digitalizace

Zhruba 20 procent objemu maloobchodu, který se s pandemií přesunul do on-line světa, už v něm zůstane, domnívá se karetní společnost. Spolu s tím se podle ní mění i to, co a jak spotřebitelé nakupují. Například v roce 2021 značně vzrostla obliba elektronického předplatného.

Na 32 sledovaných trzích rostly služby hrazené ve formě předplatného v porovnání s předchozím rokem v 88 procentech zemí. Jako nejúspěšnější se v tomto ohledu ukázaly například autoslužby, služby virtuálních partnerů při cvičení, půjčovny kol, či služby pro domácí mazlíčky.

Cestovní ruch

S postupným otevíráním hranic pokračuje oživení cestovního ruchu, konstatovala společnost Mastercard s tím, že letos se očekává růst objemu letů na střední a dlouhé vzdálenosti.

„Oživení cestovního ruchu bylo v roce 2021 jasně patrné jak na silnicích, tak v odletových halách. Jeho pokračování však závisí na úspěšném zvládání nových variant viru, které mohou vést k obnově zákazů cestování. Dobře patrné bylo rychlé oživení v kategorii domácích a krátkých letů (do 1 000 km). S uvolněním opatření se zvýšil i objem letů na střední vzdálenosti (1 000-3 000 km), avšak lety na dlouhé vzdálenosti zůstávají nadále pozadu,“ uvedla firma.

PSALI JSME:
Češi se bojí nejistoty. Zahraniční letní dovolenou letos vůbec neplánuje třetina lidí

Rizika

Podle společnosti Mastercard však i nadále existují rizika schopná globální ekonomiku poškodit. Nejvýznamnější bezprostřední hrozbou jsou nové varianty koronaviru, jako je například mutace omikron.

Existuje ale zhruba desítka dalších rizik, která se mohou světovému hospodářskému oživení postavit do cesty. Patří mezi ně například náhlá rekalibrace cen nemovitostí, které za poslední dva roky vzrostly o 66 procent, růst ceny ropy, finanční otřesy v rozvinutých ekonomikách, nebo celní války v mezinárodním obchodu.

„Uplynulý rok bohužel nepřinesl ten návrat k normálu, v nějž jsme všichni doufali. I tak ale došlo k neuvěřitelnému rozvoji. Hospodářský růst, pokroky ve vývoji vakcín a digitální transformace, která posiluje odolnost firem všech velikostí, určují v celosvětovém měřítku směr, jakým se budeme ubírat do budoucna,“ informoval naši redakci Bricklin Dwyer, hlavní ekonom společnosti Mastercard.

Podle něj za těchto okolností ze strany spotřebitelů bude růst poptávka – a s ní spojené výdaje – po zážitcích, což v letošním roce povede k výraznému oživení tzv. zážitkové ekonomiky.

PSALI JSME:
Sám na dovolené. Sólo cestování je novým trendem

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Spotřebitel

Obědová menu zdražila více v krajích, než v Praze

Ještě před necelými deseti lety se obědové menu všude v republice, i v Praze, vešlo pod stovku. V roce 2013 vyšlo v Praze obědové měnu průměrně na 98 korun. V krajských městech stálo v té době menu vesměs méně než …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB