V České republice jsou odhadem dva miliony psů, tedy dva psi na pět domácností. Nejvíce si psy v poslední době pořizují mladí lidé do 30 let, ale stoupající trend lze sledovat napříč věkovými skupinami.
Tento trend ještě umocnila pandemie koronaviru, která se stala pro mnoho lidí impulsem k pořízení psa nebo kočky. Krátili si tak dlouhé chvíle, některým lidem „čtyřnohý kamarád“ pomohl obcházet i nařízení o nočním vycházení, protože venčit psa bylo povoleno.
Počet domácích mazlíčků ale roste i bez koronaviru, stejně tak útraty domácností. Lidé pořizují psům a kočkám stále kvalitnější krmivo, kupují jim dražší pelíšky nebo hračky. Trh s potřebami pro domácí mazlíčky prakticky kontinuálně roste.
Miliardový byznys
Jelikož se v tomto byznysu protočí každoročně miliardy korun, objevují se na trhu stále noví hráči. Například společnost Hecht, která původně začínala jako specialista na dílnu a zahradu.
„Pak jsme začali přidávat nové produkty typu elektrokola či e-skútry, a letos jsme vstoupili do úplně nového segmentu. Zjistili jsme, že mezi zákazníky by byl o krmiva zájem a rádi by si je v našich prodejnách pořídili,“ řekl majitel společnosti Jan Kovačka. Firma proto na jaře vytvořila vlastní produktovou řadu prémiových krmiv pro psy a kočky, a mezi zákazníky je podle Kovačky o ni velký zájem.
Stoupající trend má rovněž prodej veterinárních přípravků nebo kosmetiky. Nejde jen o to, že psů a koček v domácnostech neustále přibývá, ale také o ochotě lidí si za kvalitní zboží a služby pro své „spolubydlící“ připlatit. A nejde jenom o přípravky pro léčení, ale i prevenci, stejně tak kosmetiku.
„V posledních dvou letech tuto kategorii ovlivnily nové trendy a životní styl lidí, které často přicházejí ze zahraničí a promítají se i do tohoto segmentu. Stále více chtějí to nejkvalitnější, nejšetrnější pro své zvířecí parťáky, tak jako to chtějí i pro sebe – a nebojí se vynaložit nemalé finanční prostředky,“ konstatoval Jiří Zubatý, ředitel společnosti Aveflor, která vyrábí například produkty pro péči o srst.
Maximální péče
Stále více zákazníků se přitom zajímá o původ a výrobu těchto produktů. „Aktuálně se zákazníci dělí na ty, kteří chtějí své zvíře ochránit na maximum a nechtějí připustit, aby za celou sezónu chytl byť jedno klíště, tedy mu dopřávají maximální péči v oblasti desinsekce,“ řekl.
Na druhou stranu se podle něj objevuje čím dál více zákazníků, kteří již psy a kočky nechtějí zatěžovat chemickými látkami. „Hledají tedy cestu ochrany v přírodních, šetrných produktech, které mají minimální dopady na zdraví zvířat,“ sdělil Zubatý.
Psi a kočky se stávají stále důležitější součástí rodiny. To, co lidé dělají pro sebe – jako je zdravý životný styl, zdravé jídlo – chtějí dopřávat rovněž svým zvířecím parťákům. „V posledních dvou letech sledujeme významný růst zájmu o antiparazitní prostředky pro psy a kočky, stejně tak šampóny a další produkty z řady péče o srst,“ dodal Jiří Zubatý.
To, že české domácnosti na svých zvířatech nešetří, pocítila také společnost Krmiva Pučálka, která vloni na jaře zaznamenala meziroční skok v tržbách až o 100 procent. „Vzpomínám si, že všichni zaměstnanci se přesunuli jen na expedici. Bylo to velmi hektické období. Proto jsme za poslední rok rozšířili náš rodinný tým o tři další zaměstnance,“ uvedl majitel Martin Pučálka.
Ostatně jak moc se o své domácí miláčky jejich páníčkové starají, dokládá to, jaký byl na jaře po dvouměsíčním nuceném covidovém zavření zájem o salony pro psy a kočky. Například v Praze byly některé podniky na několik měsíců zcela obsazené a muselo se tam pracovat přesčas. Někde dokonce přijímali brigádníky.