Na domácích mazlíčcích nešetříme, jen za jejich krmivo dáme ročně 5,6 miliardy

Analýza
Češi jsou velcí milovníci domácích mazlíčků, psa mají dvě z pěti domácností. A stále více za ně utrácejí. Kupují kvalitnější krmivo, hračky, doplňky, ale i kosmetické přípravky nebo veterinární služby. Podle dat společnosti Nielsen utratili Češi za rok jenom za krmivo 5,6 miliardy korun. Průměrná rodina zaplatí za psa 16 tisíc ročně.
Psi a kočky se stávají stále důležitější součástí rodiny. Jen za krmivo pro ně utratí Češi ročně miliardy korun. Ilustrační foto: Pixabay.com

V České republice jsou odhadem dva miliony psů, tedy dva psi na pět domácností. Nejvíce si psy v poslední době pořizují mladí lidé do 30 let, ale stoupající trend lze sledovat napříč věkovými skupinami.

Tento trend ještě umocnila pandemie koronaviru, která se stala pro mnoho lidí impulsem k pořízení psa nebo kočky. Krátili si tak dlouhé chvíle, některým lidem „čtyřnohý kamarád“ pomohl obcházet i nařízení o nočním vycházení, protože venčit psa bylo povoleno.

Počet domácích mazlíčků ale roste i bez koronaviru, stejně tak útraty domácností. Lidé pořizují psům a kočkám stále kvalitnější krmivo, kupují jim dražší pelíšky nebo hračky. Trh s potřebami pro domácí mazlíčky prakticky kontinuálně roste.

PSALI JSME:
I psí přátelství něco stojí

Miliardový byznys

Jelikož se v tomto byznysu protočí každoročně miliardy korun, objevují se na trhu stále noví hráči. Například společnost Hecht, která původně začínala jako specialista na dílnu a zahradu.

„Pak jsme začali přidávat nové produkty typu elektrokola či e-skútry, a letos jsme vstoupili do úplně nového segmentu. Zjistili jsme, že mezi zákazníky by byl o krmiva zájem a rádi by si je v našich prodejnách pořídili,“ řekl majitel společnosti Jan Kovačka. Firma proto na jaře vytvořila vlastní produktovou řadu prémiových krmiv pro psy a kočky, a mezi zákazníky je podle Kovačky o ni velký zájem.

Stoupající trend má rovněž prodej veterinárních přípravků nebo kosmetiky. Nejde jen o to, že psů a koček v domácnostech neustále přibývá, ale také o ochotě lidí si za kvalitní zboží a služby pro své „spolubydlící“ připlatit. A nejde jenom o přípravky pro léčení, ale i prevenci, stejně tak kosmetiku.

PSALI JSME:
Jaké nejčastější chyby děláme při krmení psů a koček?

„V posledních dvou letech tuto kategorii ovlivnily nové trendy a životní styl lidí, které často přicházejí ze zahraničí a promítají se i do tohoto segmentu. Stále více chtějí to nejkvalitnější, nejšetrnější pro své zvířecí parťáky, tak jako to chtějí i pro sebe – a nebojí se vynaložit nemalé finanční prostředky,“ konstatoval Jiří Zubatý, ředitel společnosti Aveflor, která vyrábí například produkty pro péči o srst.

Maximální péče

Stále více zákazníků se přitom zajímá o původ a výrobu těchto produktů. „Aktuálně se zákazníci dělí na ty, kteří chtějí své zvíře ochránit na maximum a nechtějí připustit, aby za celou sezónu chytl byť jedno klíště, tedy mu dopřávají maximální péči v oblasti desinsekce,“ řekl.

Na druhou stranu se podle něj objevuje čím dál více zákazníků, kteří již psy a kočky nechtějí zatěžovat chemickými látkami. „Hledají tedy cestu ochrany v přírodních, šetrných produktech, které mají minimální dopady na zdraví zvířat,“ sdělil Zubatý.

PSALI JSME:
Máme rádi zvířata: V českých domácnostech žije více než milion koček. Téměř polovina z nich je z útulku

Psi a kočky se stávají stále důležitější součástí rodiny. To, co lidé dělají pro sebe – jako je zdravý životný styl, zdravé jídlo – chtějí dopřávat rovněž svým zvířecím parťákům. „V posledních dvou letech sledujeme významný růst zájmu o antiparazitní prostředky pro psy a kočky, stejně tak šampóny a další produkty z řady péče o srst,“ dodal Jiří Zubatý.

To, že české domácnosti na svých zvířatech nešetří, pocítila také společnost Krmiva Pučálka, která vloni na jaře zaznamenala meziroční skok v tržbách až o 100 procent. „Vzpomínám si, že všichni zaměstnanci se přesunuli jen na expedici. Bylo to velmi hektické období. Proto jsme za poslední rok rozšířili náš rodinný tým o tři další zaměstnance,“ uvedl majitel Martin Pučálka.

Ostatně jak moc se o své domácí miláčky jejich páníčkové starají, dokládá to, jaký byl na jaře po dvouměsíčním nuceném covidovém zavření zájem o salony pro psy a kočky. Například v Praze byly některé podniky na několik měsíců zcela obsazené a muselo se tam pracovat přesčas. Někde dokonce přijímali brigádníky.

PSALI JSME:
Co dělat, když zemře váš čtyřnohý přítel? Víme, kde jsou v Česku zvířecí hřbitovy

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Spotřebitel

Posvítí nám semafor na cestu ke zdraví?

Snaha usnadnit spotřebitelům orientaci v obalech, aby se nenechali zmást líbivými obrázky a lákavými tvrzeními. Systém, který nám pomůže v boji s nezdravými stravovacími návyky. To zní jako krok, proti němuž není …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Čtyři z deseti Čechů si nespoří na penzi. Nemají na to

Průzkum
Na penzi si nespoří čtyři z deseti Čechů, nejčastěji ti, kteří ji budou mít v budoucnu nejnižší. Vyplývá to z reprezentativního průzkumu, který pro Asociaci pro kapitálový trh ČR (AKAT ČR) uskutečnila agentura Perfect Crowd a který má redakce Finančních a ekonomických informací (FAEI.cz) k dispozici.