Zájemce o ojeté auto zavedené značky a spolehlivého modelu Audi Q7 si pořídil tento vůz za 150 tisíc korun. Při předávání automobilu dostal nejen klíčky do zapalování, ale také informace o tom, jaké budou nutné investice v následném roce, aby se stroj „nerozsypal“.
Nezávislý automechanik posléze tyto nutné výdaje na výměnu vybraných dílů potvrdil. Nový majitel si pak znovu všechno promyslel a vyhodnotil si, že zakoupení tohoto auto pro něj není výhodné – a vrátil ho nazpátek, přičemž obdržel stoprocentní výši kupní ceny.
Takový model funguje u společnosti Direct auto, která nabízí svým zákazníkům možnost vrátit zakoupené vozidlo do tří dnů bez udání důvodu, anebo ho do dvou týdnů vyměnit za jiné automobil. A to bez jakýchkoli sankcí nebo poplatků.
A zákazníci tuto možnost skutečně využívají. Nevhodný dárek nejen pod vánočním stromečkem nemusí být jen svetr nevhodné barvy nebo příliš velké ponožky, ale právě také automobil s nedostatečnou výbavou nebo v nedobrém technickém stavu.
Třeba klient z Olomouce si vybral auto a opět dostal podrobný popis technického stavu včetně odhadu potřebných investic v následujícím roce. Pak ale zjistil, že vůz není úplně pro něj. A tak ho vrátil a vybral si jiný, který lépe vyhovoval jeho potřebám.
Direct auto svou službu představuje jako něco mimořádného, ale proč vlastně? Proč by to takhle nemělo fungovat běžně také u jiných produktů? Pořád jde přece o běžné spotřební zboží. Proč by nemělo být normální také u jiných produktů?
Třeba si koupím nové závěsy do obýváku, pak je pověsím, ale až v tuto chvíli zjistím, že se mi do pokoje moc nehodí – a tak je vrátím a obchod mi vyplatí celou částku. Obdobné by to mohlo být třeba i se žehličkou:
Přinesu si ji domů, zkusím s ní vyžehlit pár kousků prádla, zjistím, že nežehlí tak, jak jsem si představoval, tak proč bych ji nemohl vrátit. Příkladů může být samozřejmě více, týkat by se to mohlo třeba také nábytku.
Už dnes spoustu obchodů sice nabízí možnost výměny zboží, typické je to například u oděvů, pokud zjistím, že velikost neodpovídá. Anebo nabízejí možnost vrácení zboží do stanoveného termínu, ovšem za určitý poplatek.
Možnost vrácení vybraného produktu bez jakýchkoli finančních sankcí by tak byl dalším krokem ke spokojenému zákazníkovi, získání konkurenční výhody před ostatními – byť je samozřejmě možné, že by se takovou službu někteří lidé snažili zneužívat. Ale kdo ví, třeba se takové služby dočkáme u stále více prodejců. A možná to ani nebude tak dlouho trvat.