Cebia, která je lídrem na trhu v prověřování původu a historie vozidel, představila svou aktuální analýzu na semináři o rizicích stárnutí vozového parku, který organizovala Hospodářská komora. Semináře se zúčastnily také Finanční a ekonomické informace (faei.cz).
„Položili jsme si zásadní otázku: Jaká auta skutečně potkáváme na silnicích? Abychom získali odpovědi, provedl náš tým datových odborníků rozsáhlé analýzy vozidel, která skutečně jezdí na STK,“ uvedl Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.
Tým zjistil, že osobní auta, která svědomitě jezdí na kontroly každé dva roky, mají průměrné stáří 12,74 let – do výpočtu byla váženým průměrem zahrnuta rovněž osobní auta do čtyř let, která na technickou kontrolu ještě nemusí. Některá vozidla se ale nabízejí k prodeji a přitom nemají platnou STK.
„Pro správnější pohled na vozidla v reálném provozu jsme také spočítali průměrné stáří těch osobních aut, která úspěšně absolvovala povinnou technickou kontrolu v posledních čtyřech letech. Vyšlo nám průměrné stáří 13,79 let. I tato hodnota je tedy o 2,62 roku méně než průměrné stáří všech registrovaných vozidel,“ poznamenal Pajer.
Více aut v rodinách
Ještě zajímavější pohled pak nabízí analýza průměrného stáří vozidel, která reálně jezdí po silnici. „Zjistili jsme, že polovinu všech kilometrů najetých osobními vozidly za rok najedou auta do osmi let stáří,“ zdůraznil ředitel Cebia.
Důvodem, proč český vozový park vykazuje tak vysoké číslo, tedy průměrné stáří 16,41 roku, je podle Cebia skutečnost, že v České republice mají lidé více aut na osobu než ve většině zemí Evropy a každým rokem se posunujeme v tomto žebříčku nahoru.
„Při zakoupení nového vozu do rodiny si Češi nechávají starší auta jako další do rodiny a stává se, že ho prakticky neprovozují, nebo s ním ani nejezdí na STK,“ konstatoval Martin Pajer.
Za posledních deset let přibylo v Česku v rámci registrací více než 1,76 milionů osobních aut, přičemž počty vyřazených aut – vozidla vyvezená i zrušená – se vyjma roků 2015 a 2016 nemění tak výrazně, jako narůstá vozový park. Tempo nárůstu počtu vozidel však zpomaluje.
Ačkoli nová analýza ukazuje, že na tom Česko s auty není tak špatně, i tak účastníci odborného semináře v sídle Hospodářské komory označili stárnutí vozového parku za problém.
Podle průměrného stáří (16,41 let) se Česko nachází na 28. místě z 29 vybraných evropských zemí, hůře je na tom jen Řecko (17,3 roku). Například v Německu dosahuje vozový park průměrného stáří jen rovných deset let. Nové údaje od Cebia ale řadí Česko doprostřed žebříčku.
„Čísla nejsou tak strašná, na druhou stranu je stále co zlepšovat,“ uvedl na semináři ředitel Martin Pajer. Starší auta jsou větším bezpečnostním rizikem na silnicích, mají větší emise nebo potřebují velké investice do oprav.
Ministr dopravy Marin Kupka (ODS) uvedl, že ke stárnutí aut vede i zdražování nových aut: „Proto jsme se v Evropě zasadili o to, aby nová emisní norma Euro 7 neznamenala zpřísnění emisních limitů proti stávající normě Euro 6.“
„Díky tomu nedojde k prodražení nebo rovnou omezení výroby těch nejmenších a nejlevnějších modelů aut. V dalším kroku budeme nyní usilovat o to, aby sedmadvacítka v příštím roce neuplatňovala sankce vůči automobilkám, které neprodávají dostatečný podíl elektromobilů,“ uvedl Kupka.
Pokuty od obchodní inspekce
O problémech pokračujícího stárnutí českého vozového parku mluvila také Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva Aures Holdings, která provozuje síť autobazarů AAA Auto a Mototechna: „Potřebujeme tuzemský autopark rychle začít omlazovat, pokud se nechceme stát z hlediska stáří aut na silnicích absolutními evropskými rekordmany.
Ideální cestou by byla aktualizace emisních poplatků, které pokrývají pouze vozy plnící emisní normy EURO 0 až EURO 3, přitom příští rok již přijde norma EURO 7. Poplatky se tedy nyní týkají jen aut starších 16 let, a to nikoho od dovozu ojetin ve věku deset až patnáct let neodradí,“ zdůraznila.
Přispívat obnově vozového parku chtějí i členské instituce České leasingové a finanční asociace (ČLFA). „Vozový park v České republice patří k nejstarším v EU,“ uvedla Jana Hanušová, předsedkyně představenstva ČLFA.
„To má vliv nejen na emise z dopravy, ale také na bezpečnost provozu. Uvědomujeme si odpovědnost v této oblasti a snažíme se zachovat dostupné financování nových vozidel i kvalitních ojetin tak, abychom přispívali k obnově domácího vozového parku i v době zvýšené ekonomické nejistoty,“ dodala.
Jan Strakoš z ministerstva průmyslu a obchodu uvedl, že Česká obchodní inspekce provedla v posledních dvou letech 96 kontrol, které byly zaměřené na nekalé praktiky prodeje ojetých aut, například umělého omlazování nebo stáčení tachometrů. Ve třiceti případech zjistila porušení zákona, za což udělila pokuty za více než 1,6 milionu korun.
Tady jsou politici a různí ředitelé a ekonomové fakt mimo realitu. S těmi jejich platy se ani tomu nedivím. Každého, i toho posledního blbce přece musí trknout, že problém stáří vozového parku není v tom, že by lidi preferovali zrovna auta stará, ale že na nová prostě nemají. Ta doba je šílená. Snobská vrchnost s příjmy ve statisících se diví, že obyčejní lidé s platy 30-50 tisíc nekupují auta za třičtvrtě a dokonce ani za půl milionu.