
Ukazuje to aktuální analýza sekundárního trhu s vozidly, kterou Finančním a ekonomickým informacím (faei.cz) poskytla společnost Aures Holdings, která provozuje největší tuzemskou síť prodejců ojetin AAA Auto a Mototechna.
V březnu se na tuzemském inzertním trhu prodalo 84 948 ojetých vozů s průměrnou cenou 309 778 korun. Cena vzrostla meziročně o 5,2 procenta, auta jsou v průměru stále stejně stará, a to 12 let, nájezd se mírně zvýšil na 149 tisíc kilometrů.
„Sekundární automobilový trh s menšími výkyvy již více než rok v řadě roste. Potvrzuje to bezmála 85 tisíc ojetých aut, které v březnu našlo svého majitele na celém českém inzertním trhu,“ sdělil Petr Vaněček, generální ředitel Aures Holdings.
Zájem o diesely klesá
Dodal, že prodeje ojetých aut rostou také v AAA Auto, a to i na sousedních trzích, což ukazuje na oživení trhu v celé střední Evropě. „S oživením trhu ale došlo i k nárůstu cen,“ řekl Vaněček. V druhé polovině loňského roku naopak ceny stagnovaly.
„Auto se v průměru prodávalo 61 dní, než našlo svého kupce. Od ledna se tak doba prodeje měsíčně vždy o jeden den zkrátila,“ poznamenal Petr Vaněček. Nejrychleji se zatím prodávají diesely, a to 59 dní. Meziročně se prodeje ale mírně zpomalily – o jeden den.
U benzínů i elektromobilů se naopak doba prodeje významně zkracuje. Benzínový vůz se v průměru prodá za 61 dní, o čtyři dny rychleji než vloni. Elektromobil pak 72 dní, meziročně dokonce o 18 dní rychleji.
„V neprospěch dieselů hraje i stav na tachometru. Tyto vozy jsou prostě výrazně ojetější,“ uvedl Vaněček. Prodaný „nafťák“ má v průměru najeto 177 tisíc kilometrů, „benzíňák“ 112 tisíc a čistě bateriový vůz jen 47,7 tisíce – a ještě je z této trojice suverénně nejmladší (3 až 4 roky, pozn. aut.).
Přestože naftové vozy patří v Česku stále mezi nejprodávanější ojetiny, jejich podíl postupně klesá. Ještě v únoru tvořily 54,7 procenta na celkovém objemu prodaných aut, v březnu to bylo 53,1 procenta. Naopak roste podíl benzínových motorů (42,4 %), ale také elektromobilů (1,4 %).
„Velkou roli při této změně hraje spotřeba. Moderní benzínové vozy se totiž dieselovým vyrovnávají a podporuje to i podobná cena těchto paliv. Elektromobily jsou úsporou při cestování na špici a její rostoucí obliba v kombinaci s klesající cenou jim jen nahrává,“ dodal Vaněček.
Elektromobily jsou ale stále více než dvojnásobně dražší, ale jejich cena kontinuálně klesá. Zatímco vloni v březnu takovýto vůz zájemce kupoval v průměru za 863 932 korun, letos to bylo už jen 695 172 korun.
Tisíce ojetých elektromobilů
Zvýšený zájem o ojeté elektromobily vyplývá rovněž z údajů odborného webu cistadoprava.cz. V České republice byly loni registrovány téměř čtyři tisíce ojetých aut do zásuvky, což je o 74 procent méně než o rok dříve.
Na celkových prodejích osobních elektromobilů se ojetá vozidla podílela 26,2 procenty. Polovina ojetin byla registrovaná na firmy, druhá na soukromé osoby, nejčetněji byla zastoupena tříletá vozidla. Nejvíce ojetin bylo registrováno v Praze, a ve Středních Čechách.
Podle Lukáše Kaduly z Centra dopravního výzkumu je jedním z mýtů, které kolem elektromobility panují, to, že o ojeté vozy není zájem. Loňský nárůst registrací naopak potvrzuje, že poptávka po nich také u nás roste,“ uvedl Kadula.
Jedním z důvodů je podle něj nepochybně jejich dostupnost. „Uvádění nových modelů a zvyšující se konkurence na trhu s novými elektromobily tlačí ceny na sekundárním trhu dolů, z čehož profituje především zákazník,“ řekl Kadula.
Největší zájem je podle dostupných dat o tříletá auta. Z podstatné části jde o vozidla po ukončeném leasingu, které firmy nahrazují novými.
„Informace, která by rozhodně neměla zapadnout, je, že drtivou většinu ojetin samozřejmě stále kryje záruka výrobce na baterii, což dává kupujícím jistotu v případě, že by se vyskytly problémy,“ dodal Lukáš Kadula.