
Veřejně přístupné čerpací stanice, které prodávají vedle benzínu a nafty také některé alternativní palivo, musí ze zákona dvakrát do roka zveřejnit porovnání cen pohonných hmot.
Údaje následně publikuje ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) v přehledné tabulce, která porovnává, na kolik motoristu vyjde ujetí sta kilometrů v případě benzínu, nafty, stlačeného zemního plynu (CNG), zkapalněného ropného plynu (LPG) a vozů poháněných elektřinou z baterie (BEV).
Z posledního srovnání, které vychází z údajů z loňského prvního pololetí, vyplývá, že u benzínového vozu vyjde palivo na 100kilomerovou jízdu okolo 200 až 250 korun. V případě nafty pak zhruba 150 až 200 korun. Za energii spotřebovanou na ujetí 100 kilometrů elektromobilem zaplatí motorista podle propočtů ministerstva asi 100 až 130 korun.
Nejlevnější je domácí nabíjení
Z hlediska provozních nákladů to vypadá na jasnou výhodu elektrických vozidel. V praxi ale může být cenový rozptyl nabíjení výrazně větší. O ceně za ujetý kilometr totiž rozhoduje celá řada faktorů.
„Záleží na tom, kde vůz dobíjíte, o jak velké auto jde nebo jak rychle a kde jezdíte, tedy jestli ve městě nebo na dálnici,“ upozornil Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, která poskytuje Energokarty akceptované v sítích PRE, ČEZ a u dalších 100 tisíc dobíjecích bodů po celé Evropě.
Jako nejvýhodnější varianta vychází dobíjení elektromobilu doma. „Většina domácností v České republice má elektřinu se smlouvou na dobu neurčitou a platí zhruba 3,50 koruny za jednu kilowatthodinu bez DPH. Na trhu jsou ale i nabídky s cenou 2,60 koruny za kWh, kterou je nyní možné fixovat na 1,5 nebo na dva roky,“ uvedl Lukáš Kaňok, ředitel sekce Energie portálu Kalkulátor.cz.
Upozornil, že vždy ale záleží na tom, kolik dále platíte za distribuční poplatky. „A jak se vám bude dařit nabíjet v době platnosti nízkého tarifu,“ dodal Kaňok. Pokud máte sazbu pro běžný odběr D02d, zaplatíte za dopravu elektřiny zhruba 2,50 koruny za kilowatthodinu.
„Pokud si ale pořídíte sazbu na elektromobil, budete platit o malinko více při nabíjení v době platnosti vysokého tarifu, ale desetkrát méně – opravdu jen přibližně 0,25 koruny za kilowatthodinu při nabíjení v době platnosti nízkého tarifu dříve známého jako noční proud,“ poznamenal Kaňok.
Připomněl, že průměrná konečná cena pro domácnosti je okolo šesti korun za kilowatthodinu, v případě využití čistě „nočního proudu“ jen pět korun, a to při předpokládané spotřebě přibližně 10 megawatthodin.
Až 26 korun za kilowatthodinu
Za předpokladu, že běžný menší elektromobil spotřebuje v průměru 15 kilowatthodin na 100 kilometrů, při domácím nabíjení a ceně šest korun vyjde 100 ujetých kilometrů na 90 korun. Takovou částku lze ještě citelně snížit využitím domácí fotovoltaické elektrárny nebo dobíjením v nízkém tarifu.
Na dobíjecích stanicích si naopak připlatíte. „S využitím Energokarty lze dobíjet například v síti stanic PRE za osm korun za kilowatthodinu v případě nabíječek AC, za jedenáct korun u DC nabíječek a při využití ultrarychlého dobíjení UFC za třináct korun,“ řekl Damir Duraković z platformy Axigon.
V jiných případech ale může UFC nabíjení vycházet i na 18 korun za kilowatthodinu, což není konečná hranice. „Cena může dále šplhat v případě roamingového dobíjení u partnerských provozovatelů nabíječek, a to klidně na 26 korun, ale i více při nabíjení v zahraničí,“ dodal Duraković.
Už při ceně 20 korun za kilowatthodinu tak najednou vychází sto kilometrů v elektromobilu na 300 korun. A to není brán v úvahu dálniční provoz nebo větší a těžší elektromobil, což dohromady může spotřebu výrazně navýšit, klidně zdvojnásobit. V takovém případě je provoz elektromobilu výrazně dražší než u pohonu na naftu či benzin.
Desítky tisíc elektromobilů
Podle nejnovějších údajů, které zveřejnil web cistadoprava.cz, rostl v uplynulém roce tuzemský trh s elektromobily rekordním tempem. Portál, který vycházel ze zdrojových dat ministerstva dopravy, uvedl, že k 31. prosinci 2024 překročil počet osobních bateriových elektrických vozů na českých silnicích 36 tisíc, což představuje roční nárůst o zhruba 14 tisíc včetně ojetých aut.
Nejčastěji lze na českých silnicích potkat elektromobily značek Tesla, kterých je více než 8,6 tisíce, což představuje téměř 24 procent trhu s bateriovými elektrickými vozidly. Na druhém místě je Škoda (zhruba 5,5 tisíce) a na třetím Volkswagen (více než 3,7 tisíce).
„Důležitým faktorem růstu byl nejen trh s novými či zánovními elektromobily, které byly v loňském roce z podstatné části podpořeny Záručním programem Elektromobilita Národní rozvojové banky, ale také s ojetými elektromobily. Ty jsou v evidenci ministerstva dopravy zastoupeny přibližně čtvrtinovým podílem,“ uvedl Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu.
Dodal, že právě díky sekundárnímu trhu se stává elektromobilita dostupnější pro širší spektrum zákazníků.
„Nákup ojetého elektromobilu již v řadě případů představuje často cenově velmi zajímavou alternativu. S dalším rozvojem infrastruktury dobíjecích stanic, inovacemi v oblasti bateriových technologií, a především novým cenově dostupnějším modelům se elektromobilita velmi pravděpodobně stane ještě atraktivnější volbou pro stále více zákazníků,“ řekl Kadula.
Opomíná se dodat, že při domácím dobíjení elektromobilů se cca 15 % elektrické energie mění v teplo a to především v nabíjecím zařízení a na samotné baterii. Máte-li svůj vlastní zdroj, tak vás to moc nemusí zajímat, pokud nabíjíte ze sítě, tak je to obdobně, jako byste tankovali 10 litrů benzinu a 1,5 litru z těch deseti vylili do kanálu. U nabíjecích boxů se pak v teplo mění jen cca 7,5 % placené vámi energie a to na baterii elektromobilu. Tepelná ztráta vzniklá na nabíjecím stojanu je pak započítána v ceně dodané elektrické energie. Suma sumárum, cca 15 % elektrické energie se při nabíjení elektromobilu mění v teplo. Ztráty energie samovybíjením baterie elektromobilu zmiňovat ani nebudu.
Dobrý den, začnu odzadu. Samovybíjení u elektromobilů je, ale je však téměř zanedbatelné – v řádu nižších desetin procenta baterie za týden. Co se týče vámi zmiňovaných ztrát při nabíjení, ano ty samozřejmě jsou. U domácího boxu AC se tyto pohybují kolem 2 %. U rychlonabíjení DC je to kolem 2-4 % v létě a asi 9 % v zimě (což je způsobeno jednak samotnými ztrátami převodu AC/DC, tak i dodatečnou energií na ohřev baterie (kvůli rychlejšímu nabití), pokud ve vozidle nebyl aktivován předehřev před příjezdem ke stojanu (anebo to auto neumí).
Vaše hodnoty ztrát nějak silně kulhají s oficielníni. Průměr je opravdu kolem 10-15-ti procent, nenechte si věšet buliky na nos. Vysvětleno to je třeba zde: https://www.autoforum.cz/technika/nemci-spocitali-kolik-energie-se-ztraci-pri-dobijeni-elektromobilu-je-to-jak-vylit-petinu-nadrze/
Moje hodnoty vycházejí z reálného nabíjení mého vlastního elektrického automobilu 😉
Ano, je to zhruba tak u AC nabíjení, u DC nabíjení je to lepší, zde bývá účinnost kolem 95proc.
Nicméně je třeba připomenout fakt ztrát i u spalováků. S jejich nízkou účinností kolem 30procent se cca 70procent energie z paliva vypustí bez užitku do vzduchu. Tedy například na 100km zaplatíme za 6 litrů paliva, ale na kola přejde pouze energie 2litrů, zbytek energie ze 4L jde zbuhdarma do vzduchu, drobnou úlitbou je zimní provoz, kdy malou část této zmařené energie můžeme využít na vytápění kabiny.
Pardon, ale nemohu nemlčet. Jen bych dodal (jen tak mimochodem), že účinnost spalovacího motoru nebývá vyšší 40%. Vaší terminologií, když tankujete 10litrů, tak se 6 litrů vyleje do kanálu (ztratí se v teplo). I ty nejhorší elektromotory mají více než 90%.
Demagogy jako Vy miluji. Elektromobil nemá vyšší účinnost než spalovák. Ta elektřina se musí vyrobit a její účinnost není vysoká 30% a to nemluvím distribuční ztráty ve vedení. No a z tohoto mizerného převodu tepla na elektřinu má elektromobil 90% účinnost.
Jo, ale ropa se musí natěžit, přivézt tankery do ČR (nebo ropovody), vyrobit z ní palivo a pak náklaďáky převézt na benzínky. Existuje spousta studií, kde podobné věci započítávají a porovnávají. Z hlediska faktů účinnosti a uhlíkové stopy při porovnání obou způsobů pohonu se dá říct, že buď tomu vůbec, ale vůbec nerozumíte a nebo čistě trollíte.
a z ceho myslite, ze je elektrina ze site?
Pardon, ale nemohu nemlčet. Jen bych dodal (jen tak mimochodem), že účinnost spalovacího motoru nebývá vyšší 30-40%. Vaší terminologií, když tankujete 10litrů, tak se většina, tedy 6-7 litrů, vyleje do kanálu (zmaří se v nezužitkované teplo). Jiná píseň by byla, kdyby byla možnost využít to teplo. Kogenerace totiž 90% účinnost mívá. Stejně učinný bývá i ten nejhorší elektromotor. Ano s rychlonabíjením a použitím baterie je účinnost elektropohonu nižší. Ale rozhodně se „vylévá“ výrazně méně než u spalovacího motoru bez kogenerace.
Navíc tu energii můžete vyrobit i jinak než spálením jádra, uhlí či plynu. Věřte či ne, ale je to většinu času možné. Pro ten ostatní čas tu máme elektrické zdroje, jejichž plýtvání můžeme bateriemi do značné míry eliminovat. Jen je neumíme řídit a nikdo to až příliš dlouho neřešil.
měl jsem půjčenu elektrickou škodovku – spotřeba 25 kW/100 km, na stojanu cena 23 kč/ kw, i bez započtení ztrát mi to výchází na 5,75/ km. Iluze nabíjení doma ze zásuvky – za 3,6 nebo dokonce za 2 kč, nevím,kde autor žije. Navíc to vyžaduje silný jistič – min 25A a ten má už vysoké stále platy
Trošku vám ta čísla nesedí. Pro běžné 11kW nabíjení na třech fázích stačí 3x16A jistič s tím, že ani auto nemusíte nabíjet plným výkonem. Ten se dá omezit nastavením wallboxu nebo přímo v autě. A taky se nemusí nabíjet na všech 3 fázích, jde na jedné nebo dvou. Nabíjí to pak samozřejmě déle, ale při nabíjení přes noc to je úplně jedno. Nenabíjím doma celou baterku od nuly do sta, dobíjím jen tu trošku, co za ten den vyjezdím. Při ceně 5 Kč/kWh (cena včetně distribuce) a roční průměrné spotřebě 19 kWh/100 km (dlouhodobý průměr za celý rok) si můžete spočítat, za kolik mi 1 km vychází. Tedy teoreticky při nabíjení ze sítě. Prakticky 8 měsíců v roce nabíjím čistě z FVE, takže 8 měsíců pak z celkové ceny odečtěte. Na jaké číslo se pak dostaneme při mém nájezdu 25 tisíc km ročně? Pořád vám to přijde drahé?
na kolik vyšla FVE? zadarmo nebyla.
nabíjíš do svých baterií do zásoby? zadarmo nebyly.
pokud ano, je účinnost o dalších 20 procent fuč.
přes den si v práci, kolik toho dostaneš do auta přes noc?
Vy jste srandista. FVE jste si pořídi zdarma nebo vám ji někdo věnoval?
Jaké máte náklady na její údržbu a po kolika letech.
To je stejné, jako když si na zahradě postavím nádrž na naftu na 10tis. litrů, cca 350 tis. Kč. Dle vás když budu tankovat z této nádrže, tak si tyto náklady z celkových nákladů na spotřebu odečtětu?
Já bych byl rád, kdyby všichni elektromobilsté začali platit stejné daňe jako se plátí za litr benzínu, aby se narovnal trh, nebo oni snad nepoužívají naše krásné silnice. Hmmm… to by se Ti už asi jezdit v elektromobilu nelíbilo, viď? Tahle propaganda je hrůza. Propaguješ něco je protože neplatíš daň, až začnes konečně platit stejné daňe, tak už se ti to moc nevyplatí. Zkus si to přepočíst na 1kWH a pak něco piš, ale neboj oni na to brzo politici a pisálci brzo příjdou také a pak se budeš divit a je jedno, jestli pouzivas FVE nebo nabijíš na stojanech.
Nebojte. 2027 se začnou emisní povolenky platit i u benzínu. Tak bude konečně zdaněn stejně jako je nyní elektřina. Ještě by to měli zavést pro plyn.
Jo politici dělají vše aby okradli i to co je dotováno tedy elektromobily . Když to čtu tak ani elektromobil nechci a co pomalu a jistě se objevuje za problémy s elektroauty, tak si myslím, že zavádění elektrických aut je jen politický požadavek, jelikož nechceme být závislí na nespolehlivých dodavatelích a raději i když dráž budeme mít energii svou. Má to logiku, ale je to dražší ! Při platech občanů co tu máme co zavedlo ODS ( novodobí otroci ) elektrická auta budou jen pro bohaté či bude přibývat lidí bez aut. Takže z auta se stane luxus pro bohaté. Ano bohatí rozhodují a nechtějí aby jezdili všichni, ale aby jim to všichni platili !!
Jaké problémy s elektroauty se objevují?
Největší problém s dojezdem a s nabíjením mají ti kdo elektroauto nemají.
Nejvíce jim rozumí ti co nemají žádnou zkušenost.
Kdyby lidi nebyli hlupáci, nevolili zelené ideology a nekupovali elektrovergly (jenom proto, že je to dnes in), tak se ti zelení podvodníci mohli jít akorát klouzat a ten rudozelený zlý sen by skončil. Jinak to bude jen horší a horší.
Prosím z hlediska nákladů na KM je zbytečné se bavit o účinnosti.Pro objektivitu porovnání odečtěte od ceny nafty nebo benzínu spotřební daň. 😳Při větším počtu elmobilů dojde ke zdanění každého ojetého km .Nová auta mají již evidenci všeho.Budoucí doprava bude vždy jenom dražší.🙁
No tak to prrr. Drahotu elektromobilů dělají soudruzi z ČEZu a jim podobní soudruzi e-on atd. 22 Kč/kW je Putinův hnůj v prezentaci českých baronů.
Kdo má fotovoltaiku jezdí úplně zadarmo. Takže prrr.
Zadarmo??? Jezdíš po našich silnicích? Začni platit daňe….ty Putine:-D
Pokud elektromobil spotřebuje přibližně 15 kWh na 100 km, a cena za 1 kWh je 30,84 Kč (což zahrnuje spotřební daň), můžeme vypočítat, kolik bude stát ujetí 100 km.
Výpočet ceny na 100 km:
Spotřeba: 15 kWh na 100 km
Cena za 1 kWh: 30,84 Kč
Celková cena na 100 km: 15 kWh * 30,84 Kč = 462,6 Kč
Cena za 1 km: 462,6 Kč / 100 km = 4,63 Kč
Takže, pokud by cena za 1 kWh byla 30,84 Kč (včetně spotřební daně), ujetí 100 km elektromobilem by stálo přibližně 462,6 Kč, což znamená, že náklady na 1 km by byly přibližně 4,63 Kč.
Kde je ta vaše účinnost elektromobilu?
Jak vysokou jste tam spotřební daň spočítal ?
Spotřební daň na benzín v České republice je součástí ceny pohonných hmot a je jedním z faktorů, který ovlivňuje cenu paliva. K 1. lednu 2025 činí spotřební daň na 1 litr automobilového benzínu (s oktanovým číslem 95) v ČR:
Spotřební daň na benzin: 12,84 Kč na litr.
Tato daň je zohledněna v ceně paliva na čerpacích stanicích. Spotřební daň je jedním z hlavních příjmů státního rozpočtu a platí pro všechny spotřebitele, bez ohledu na to, zda jde o soukromé osoby nebo podniky.
Rád bych, aby i majitelé elektromobilů přispívali na spotřební daně, podobně jako majitelé vozidel s tradičními spalovacími motory. Navrhuji, aby byla spotřební daň na elektřinu pro elektromobily zavedena v podobné výši, jako je tomu u benzínu, tedy za 1 kWh energie, stejně jako je to za 1 litr benzinu. Tím by se zajistila spravedlivější distribuce nákladů na infrastrukturu a zátěž životního prostředí mezi všemi účastníky silničního provozu, ale to by se nelíbilo pánům z EU. Ještě bych byl pro zavedení uhlíkové daně, podobně jako je to u spalovacích motorů.
Souhlasím se zavedením spotřební daně na elektřinu:
1. na elektřinu jako takovou, tzn. Tomasi i tu co spotřebujete vy i já např. na svícení. Těžko odlišit elektřinu na svícení a elektřinu na pohon el. aut, elektrokol, lokomotiv tramvají a pod.
Jinak je to jen prostor pro šmelinu. Pamětníci pamatují Topnou naftu za 0,90 Kčs a motorovou za 2,-Kčs.
2. Je potřeba dále měřit stejným metrem:
Takže jediná srovnatelná jednotka mezi palivy je práce = kWh. To už se ostatně běžně děje v dodávkách plynu. Platíte kWh nikoliv kubíky plynu.
Takže teď přepočítejte spotřebu vašeho autíčka z litrů na kWh a teď počítejte znovu. A jinak účinnost spalovacího motoru je max. cca 25%. Takže pořád jste o 70% někde jinde a ještě si připlatíte za koukání na TV.
Já bych byl pro návrat k páře, ta je ještě méně efektivní. Případně ke koním, ti se nažerou na příkopě a napijí ze řeky a jinak nic nestojí.
No jako vždy se nejvíce k tématu vyjadřují ti, kteří nemají žádné zkušenosti a nebo si max. půjčí auto a nabíjejí za nejvyšší možnou cenu na trhu… a pak bla, bla, blb
To je trochu noob přístup, protože pokud si koupíš velké auto, co váží 3,5 tuny a má velký motor, musíš počítat, že spotřebuje 25 litrů na 100 km. Když si koupíš auto, co váží 1 tunu a má malý motor, bude to jezdit za 5 litrů na 100 km, možná o něco víc, ale rozhodně ne přes 7 litrů benzínu. A to samé platí u elektromobilů – říkáte, že jsou účinné, ano, ale nesmí tahat těžkou zátěž, jinak to nemá žádný smysl. Záleží tedy na tom, jak velké auto si pořídíš a jak moc chceš, aby to „žralo“. Ale musíte si uvědomit, že spotřební dani se stejně nevyhnete, a bylo by rozumné, aby daň byla stejná pro 1 litr benzínu i pro 1 kWh, jak jsem říkal. Naše silnice se víc ničí, když po nich jezdí velká auta o váze 3,5 tuny, než když po nich jezdí auto o váze 1,1 tuny. Bohužel, opět reagujete jako zarputilý zelený aktivista, co nevidí dál než na špičku nosu, takže žádná diskuse asi nebude. A i když jste si koupil elektromobil, tak když byste měl platit spotřební daně, najednou se vám to nelíbí. Problém neni v učinosti, ale ve váze vašeho emobilu, až bude emobil vážit 1,1 tuny a ujede 1000km na jedno nabití, ano pak se mužeme bavit o lepší učinosti, ale bohužel to zatím není a nebude. Váš problém jsou a vždy budou baterie. Jsou velké a moc těžké. EU Vám zavede daň za každý ujetý kilometr, protože vidí přesně kam jezdíte, jakou máte spotřebu a pak příjde vyúčtování. Nejsem proti elektrovozům. Každý ať si koupí to co uzná za vhodné. Jsem pro narovnání trhu. Jsem realista a nekomunista!!!
1)Kapacita nádrže a dojezd na naftu:
Nádrž na naftu má kapacitu 60 litrů.
Spotřeba je 5 litrů na 100 km.
S touto kapacitou tedy vozidlo ujede 60 ÷ 5 × 100 = 1200 km na jedno natankování.
2)Přepočet na elektrickou energii:
Dieselová paliva mají energetickou hustotu přibližně 35,8 MJ/litr.
Celková energetická kapacita nádrže je tedy 60 × 35,8 = 2148 MJ.
1 kilowatthodina (kWh) odpovídá 3,6 MJ, takže:
2148 MJ ÷ 3,6 = 596,7 kWh.
3)Efektivita elektromotoru:
Elektromotory jsou výrazně efektivnější než spalovací motory, obvykle dosahují účinnosti kolem 90 %, zatímco spalovací motory mají účinnost kolem 25–30 %.
Když zohledníme tuto vyšší efektivitu, potřebná baterie může být menší.
Potřebná energie se vypočítá jako: 596,7 kWh × (30 % ÷ 90 %) ≈ 198,9 kWh.
4)Velikost baterie:
Pro dosažení stejného dojezdu 1200 km by elektromobil potřeboval baterii s kapacitou zhruba 200 kWh.
Pro srovnání, většina dnešních osobních elektromobilů má baterie o kapacitě mezi 50–100 kWh, což obvykle stačí na dojezd kolem 300–500 km.
5)Další faktory:
Ztráty během nabíjení a v reálném provozu mohou tuto potřebu ještě zvýšit.
Baterie o kapacitě 200 kWh by byla nejen velmi těžká a objemná, ale také extrémně drahá, což by dramaticky zvýšilo pořizovací náklady vozidla.
Abyste dosáhli stejného dojezdu jako na nádrž nafty s 5litrovou spotřebou na 100 km, potřebujete baterii o kapacitě přibližně 200 kWh, což výrazně překračuje možnosti dnešních běžných elektromobilů. Tento výpočet jasně ukazuje, proč je bateriová technologie v současnosti slabým článkem v porovnání se spalovacími motory, zejména u náročných nebo dlouhodobých použití. Bohužel toto je realita.
Jo, a ještě bych chtěl přidat jednu osobní zkušenost. Když vidím někoho v elektromobilu na dálnici jet za kamionem, vždycky se musím pousmát. Plouží se stovkou, aby náhodou ušetřil pár kilowatthodin. Ale musím uznat, že elektromobilisté jsou aspoň ohleduplní – hezky se drží vpravo, takže ostatním nebrání v cestě.
Za to vám chci poděkovat, že se hezky držíte při zdi a necháváte ostatní v klidu jet. Přiznám se, chápu vaši opatrnost – co kdyby se to nedej bože vybilo a po cestě nebyla žádná nabíjecí stanice? To by byla teprve pořádná komplikace.
Tomasi,
původně jsem vůbec nechtěl reagovat na zoufalé výlevy zoufalého realisty nekomunisty.
Ale možná to čte i někdo jiný než my dva.
K zarputilému zelenému aktivistovi co si nevidí dál než na špičku nosu mám asi tak daleko, jako vy k realitě podložené nezvratnými fakty.
Mlžíte, hledáte zástupné problémy..bla bla. Mimo jiné takhle se chovali komunisté.
Přitom evidentně nebudete hloupý člověk, ale bojem proti větrným mlýnům si zřejmě kompenzujete nějaký svůj problém. Nejste proti elektrovozům. Každý ať si koupí to co uzná za vhodné. Jste pro narovnání trhu – s tím já plně souhlasím a vrátím se k tomu.
Tak začněme tím vaším mlžením:
Vaše oblíbená hra je sčítat brambory a hrušky, přihodit mrkev a podělit to kapustou co sežral sousedův králík za úplňku.
Co má společného spotřební daň za litr benzínu s dojezdem 1000km – kapacitou a váhou baterie?
..“auto, co váží 3,5 tuny a má velký motor, musíš počítat, že spotřebuje 25 litrů na 100 km“. To fakt po 30 letech v autodopravě takový auto neznám. Asi jste se spletl o čárku – 35 tunový kamion, to by sedělo a ten skutečně ničí silnice, souhlasím s vámi.
„Naše silnice se víc ničí, když po nich jezdí velká auta o váze 3,5 tuny, než když po nich jezdí auto o váze 1,1 tuny.“
Jestli to dobře chápu, tak podle vás elektroauta váží 3,5 t, ale to jste asi špatně googlil.
„Problém neni v učinosti, ale ve váze vašeho emobilu, až bude emobil vážit 1,1 tuny a ujede 1000km na jedno nabití“
Takže pro vaše info. Můj 5 místný elektromobil neváží 1,1t , váží 1.195t a nemá dojezd 1000km. Já na nic takový nepotřebuji, protože ho používám tak, jak většina obyvatelů evropy – tj, nájezd okolo 30km denně.
Po dvou letech zkušeností s elektromobilem jsem si pro větší pohodlnost pořídil velké SUV. Na občasné větší vzdálenosti..
A světe div se! Ani obě auta dohromady neváží vašich 3,5t , ale 3,104t
„Pokud elektromobil spotřebuje přibližně 15 kWh na 100 km, a cena za 1 kWh je 30,84 Kč (což zahrnuje spotřební daň)“
Co je to zase za blábol? 30,84Kč/kWh?
Vaše myšlenka asi vychází z daně za benzín? Souhlas, tak pojďme počítat.
„Spotřební daň na benzin: 12,84 Kč na litr“ – vaše informace.
Budeme, ale sčítat hrušky s hruškama a jablka s jablkama.
Vaše mlžení hovořit o spotřebě a spotřební dani benzínu a počítat enrgetickou hustotu dieselových paliv, která je pro vaše počty výhodnější…
Takže dle vás:
1 litr benzinu = 32 MJ = 8,89 kWh
tzn. spotřební daň na 1kWh: 12,84 : 8,89 = 1,44Kč/kwh
A ted´: „Já bych byl rád, kdyby všichni elektromobilsté začali platit stejné daňe jako se plátí za litr benzínu…“
Spotřeba vašeho auta: 5 litrů = 44,45 kWh
Spotřeba mého auta:1,86 litrů = 16,5 kWh
Vy spotřebujete se svým malým autem o 3,14 litrů = o 269 % více benzinu než já s velkým SUV.
Toto vy berete jako, že to je OK. Já ne. Požadujete spravedlnost. Já taky.
Spravedlivé by bylo, tak jako platí kamiony na dálnici,-horší emise-větší poplatek. A vy máte horší emise, tak by jste měl kapku přitlačit i na spotřební dani 🙂
Počítáme dál: u nás asi nejdražší veřejné nabíjení je ČEZ 13,-Kč/kWh + vaše 1,44Kč spotřební daň a jsme na 14,44 Kč/kWh. Já s takovou cenou nemám problém je to sice 2,38Kč/km o 0,50Kč víc než vy, ale alespoň nesmrdím nikomu pod nos.
Samozřejmě pokud nabím pomalu na veřejných AC, nebo doma, nebo v práci, nebo v noci (nemluvím o FV) jsem cenově někde na vašich 50% nebo pod.
Takže to je k vaší zamlžené zdaněné kWh za 30,84Kč – pravda je 14,44Kč.
Občas se bavím s majiteli elektroaut, ale nikdo z nás neřeší dojezd.
To řeší jak zaklínadlo jen majitelé spalováků a odpůrců elektromobility – vděčné a nesmyslné téma.
Přesto pochopitelné. Odjaktěživ se lidé báli tmy, neznámého…tak si vymýšleli bubáky.
Zajímavé je, že téma dojezdu jsem také celá desetiletí nikdy s nikým neřešil jako majitel benzíňáků a dieselů.
Ještě když se usmíváte na dálnici při pohledu na ploužící se elektroauta za kamiony, tak se občas podívejte do levého pruhu jestli vás náhodou nepředjíždí také elektroauto.
Poznáte je snadno. V zimě má řidič čepici,šálu a rukavice a v létě stažená okénka.To vše je proto,
že kdyby si zatopil, nebo pustil klimu tak nedojede k nabíječce 🙂
Pokud považujete elektromobilitu za nejlepší řešení, zkuste si spočítat, jak ekologicky zlikvidujete baterie, až vás váš elektromobil omrzí. Stejnou otázku si položte u solárních panelů a baterií, které používáte jako úložiště energie doma. Pokud je to tak úžasné, proč už dnes nejezdí na baterie bagry, nákladní auta, lodě nebo letadla? Proč se bateriová technologie nevyužívá v těchto odvětvích, pokud je tak účinná?
Opět narážíme na stejný problém: baterie s kapacitou odpovídající 60litrové nádrži na benzín či naftu by vážila 2,2 tuny. Kdybyste někdy stavěl dům, doporučuji si na práci sehnat bagr nebo náklaďák na baterie. Jen tak budete důsledný ve svých ekologických přesvědčeních. Jinak těžko uvěřit, že elektromobily považujete za plně ekologické řešení.
Jste zjevně chytrý člověk, proto vás vybízím k realistickému pohledu na věc a kritickému zhodnocení.
Netvrdím, že elektromobily jsou špatné – každý by si měl vybrat to, co mu vyhovuje. Ale ze své zkušenosti s dieselovými a benzínovými auty, traktorem, motorovou pilou i dalšími stroji na benzin a naftu mohu říct, že zařízení na baterie v současnosti jednoduše nemají šanci nahradit spolehlivost a výkon těch na fosilní paliva. Například bateriová pila je v lese téměř nepoužitelná. Udělá tak málo práce, že bych po pár řezech musel dobíjet baterii. Představa, že bych s ní připravil dřevo na celou zimu, je nereálná. A upřímně, nemyslím si, že se dožijeme chvíle, kdy by bateriové stroje zvládly totéž co jejich benzínové a naftové protějšky. Ty na fosilní paliva zkrátka zatím dominují, pokud jde o výdrž, výkon a schopnost zvládnout náročné úkoly.
Kdo zaplatí infrastrukturu pro elektromo(DE)bilitu, kdybychom se všichni rozhodli jezdit na elektřinu? Přestavba infrastruktury by podle odhadů stála každého občana EU asi 16 000 eur, a to mluvíme o více než 400 milionech lidí. Někdo ty náklady zaplatit musí, ale já to být nechci a nebudu. Myslím, že stejně uvažuje spousta dalších lidí.
Pro příklad: 5. ledna jsem jel po dálnici do Prahy, zastavil na benzince a podíval se na nabíjecí stanice. Cena byla 15 Kč za 1 kWh. V Německu je to 0,8 eur za kWh. Můžete mě obvinit, že míchám hrušky s jablky, ale pointa je jednoduchá – pokud chcete, aby elektromobil dosahoval stejných parametrů jako spalovací auto, jeho hmotnost by byla 3,5 tuny, z čehož 2,2 tuny by tvořily baterie. Pokud věříte, že elektromobilita je všespásná, vždy se objeví něco, co nefunguje.
Neříkám elektromobilům ne, ale odmítám umělé zdražování toho, co lidem vyhovuje, a diktování, čím mají jezdit. To připomíná praktiky komunistů, jen se dnes nazývá demokracií nebo ekologickou politikou. Ekologové prý myslí na naše dobro, ale ve skutečnosti sledují vlastní zisky.
Nejsem pro daně, nikdy jsem nebyl. Zrušení daní na paliva by vedlo ke zlevnění všeho a systém by fungoval mnohem lépe. Umělé zdražování a vnucování jediné cesty je nesmysl. Myslet si, že poručíte větru, dešti, nebo změníte klima tím, že budete jezdit elektromobilem, je naivní.
Příroda si stejně udělá, co chce. Opravdu si myslíte, že nás pseudo klimatická krize zachrání politici a elektromobily? Pokud ano, jste buď naivní, nebo nevím, co jiného.
Abych to uzavřel: Jezdím každých 14 dní zhruba 1000 km a opravdu nemám čas trávit hodiny čekáním u nabíječky. Elektromobil by pro mě měl smysl možná jako čtvrté auto v rodině – na krátké pojížďky, třeba 30 km. To je ideální, pokud máte možnost nabíjet doma, například v rodinném domě. Ale bydlet v paneláku bez snadného nabíjení? To je extrém. Je to vaše rozhodnutí, ačkoliv s ním nesouhlasím, budu ho respektovat. Každý by si měl vybrat, co mu vyhovuje.