„Palivo“ do elektromobilu stojí i dvakrát tolik co nafta či benzin

Podle oficiálních údajů, které pravidelně zveřejňuje ministerstvo průmyslu a obchodu, si elektromobily vedou oproti vozům na benzin nebo naftu velmi dobře – provoz vychází levněji. Praxe ale může být odlišná, jeden ujetý kilometr sice může stát méně než jednu korunu, ale také více než tři. Finanční a ekonomické informace (faei.cz) na to upozornila nákupní aliance Axigon, která poskytuje nabíjecí karty pro auta do zásuvky.
Provoz elektromobilu může být „za hubičku“, ale také se může výrazně prodražit. Záleží také na nabíječce. Ilustrační foto: Pixabay.com
Provoz elektromobilu může být „za hubičku“, ale také se může výrazně prodražit. Záleží také na nabíječce. Ilustrační foto: Pixabay.com

Veřejně přístupné čerpací stanice, které prodávají vedle benzínu a nafty také některé alternativní palivo, musí ze zákona dvakrát do roka zveřejnit porovnání cen pohonných hmot.

Údaje následně publikuje ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) v přehledné tabulce, která porovnává, na kolik motoristu vyjde ujetí sta kilometrů v případě benzínu, nafty, stlačeného zemního plynu (CNG), zkapalněného ropného plynu (LPG) a vozů poháněných elektřinou z baterie (BEV).

Z posledního srovnání, které vychází z údajů z loňského prvního pololetí, vyplývá, že u benzínového vozu vyjde palivo na 100kilomerovou jízdu okolo 200 až 250 korun. V případě nafty pak zhruba 150 až 200 korun. Za energii spotřebovanou na ujetí 100 kilometrů elektromobilem zaplatí motorista podle propočtů ministerstva asi 100 až 130 korun.

Nejlevnější je domácí nabíjení

Z hlediska provozních nákladů to vypadá na jasnou výhodu elektrických vozidel. V praxi ale může být cenový rozptyl nabíjení výrazně větší. O ceně za ujetý kilometr totiž rozhoduje celá řada faktorů.

„Záleží na tom, kde vůz dobíjíte, o jak velké auto jde nebo jak rychle a kde jezdíte, tedy jestli ve městě nebo na dálnici,“ upozornil Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, která poskytuje Energokarty akceptované v sítích PRE, ČEZ a u dalších 100 tisíc dobíjecích bodů po celé Evropě.

Jako nejvýhodnější varianta vychází dobíjení elektromobilu doma. „Většina domácností v České republice má elektřinu se smlouvou na dobu neurčitou a platí zhruba 3,50 koruny za jednu kilowatthodinu bez DPH. Na trhu jsou ale i nabídky s cenou 2,60 koruny za kWh, kterou je nyní možné fixovat na 1,5 nebo na dva roky,“ uvedl Lukáš Kaňok, ředitel sekce Energie portálu Kalkulátor.cz.

Upozornil, že vždy ale záleží na tom, kolik dále platíte za distribuční poplatky. „A jak se vám bude dařit nabíjet v době platnosti nízkého tarifu,“ dodal Kaňok. Pokud máte sazbu pro běžný odběr D02d, zaplatíte za dopravu elektřiny zhruba 2,50 koruny za kilowatthodinu.

„Pokud si ale pořídíte sazbu na elektromobil, budete platit o malinko více při nabíjení v době platnosti vysokého tarifu, ale desetkrát méně – opravdu jen přibližně 0,25 koruny za kilowatthodinu při nabíjení v době platnosti nízkého tarifu dříve známého jako noční proud,“ poznamenal Kaňok.

Připomněl, že průměrná konečná cena pro domácnosti je okolo šesti korun za kilowatthodinu, v případě využití čistě „nočního proudu“ jen pět korun, a to při předpokládané spotřebě přibližně 10 megawatthodin.

Až 26 korun za kilowatthodinu

Za předpokladu, že běžný menší elektromobil spotřebuje v průměru 15 kilowatthodin na 100 kilometrů, při domácím nabíjení a ceně šest korun vyjde 100 ujetých kilometrů na 90 korun. Takovou částku lze ještě citelně snížit využitím domácí fotovoltaické elektrárny nebo dobíjením v nízkém tarifu.

Na dobíjecích stanicích si naopak připlatíte. „S využitím Energokarty lze dobíjet například v síti stanic PRE za osm korun za kilowatthodinu v případě nabíječek AC, za jedenáct korun u DC nabíječek a při využití ultrarychlého dobíjení UFC za třináct korun,“ řekl Damir Duraković z platformy Axigon.

V jiných případech ale může UFC nabíjení vycházet i na 18 korun za kilowatthodinu, což není konečná hranice. „Cena může dále šplhat v případě roamingového dobíjení u partnerských provozovatelů nabíječek, a to klidně na 26 korun, ale i více při nabíjení v zahraničí,“ dodal Duraković.

Už při ceně 20 korun za kilowatthodinu tak najednou vychází sto kilometrů v elektromobilu na 300 korun. A to není brán v úvahu dálniční provoz nebo větší a těžší elektromobil, což dohromady může spotřebu výrazně navýšit, klidně zdvojnásobit. V takovém případě je provoz elektromobilu výrazně dražší než u pohonu na naftu či benzin.

Desítky tisíc elektromobilů

Podle nejnovějších údajů, které zveřejnil web cistadoprava.cz, rostl v uplynulém roce tuzemský trh s elektromobily rekordním tempem. Portál, který vycházel ze zdrojových dat ministerstva dopravy, uvedl, že k 31. prosinci 2024 překročil počet osobních bateriových elektrických vozů na českých silnicích 36 tisíc, což představuje roční nárůst o zhruba 14 tisíc včetně ojetých aut.

Nejčastěji lze na českých silnicích potkat elektromobily značek Tesla, kterých je více než 8,6 tisíce, což představuje téměř 24 procent trhu s bateriovými elektrickými vozidly. Na druhém místě je Škoda (zhruba 5,5 tisíce) a na třetím Volkswagen (více než 3,7 tisíce).

„Důležitým faktorem růstu byl nejen trh s novými či zánovními elektromobily, které byly v loňském roce z podstatné části podpořeny Záručním programem Elektromobilita Národní rozvojové banky, ale také s ojetými elektromobily. Ty jsou v evidenci ministerstva dopravy zastoupeny přibližně čtvrtinovým podílem,“ uvedl Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu.

Dodal, že právě díky sekundárnímu trhu se stává elektromobilita dostupnější pro širší spektrum zákazníků.

„Nákup ojetého elektromobilu již v řadě případů představuje často cenově velmi zajímavou alternativu. S dalším rozvojem infrastruktury dobíjecích stanic, inovacemi v oblasti bateriových technologií, a především novým cenově dostupnějším modelům se elektromobilita velmi pravděpodobně stane ještě atraktivnější volbou pro stále více zákazníků,“ řekl Kadula.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 31
Sdílet článek