Ostuda. Čeští učitelé vydělávají polovinu toho, co učitelé v Kostarice

Názor
Čeští učitelé si v mezinárodním srovnání stojí stále velice špatně. Dokonce hůře než učitelé prakticky z jakékoli jiné ekonomicky srovnatelné země. Vyplývá to z údajů, které aktuálně vydala Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD).
Učitelé v ČR jsou ohodnoceni prakticky nejhůře ze všech zemí OECD. Foto: Depositphotos.com

Její mnohasetstránková publikace Education at a Glance 2019, publikovaná letos v září, porovnává výdělek průměrného středoškolského učitele s průměrným výdělkem, který ve stejné zemi má zaměstnanec s vyšším odborným nebo vysokoškolským vzděláním. Platy českých učitelů dosahují pouze zhruba dvou třetin průměrného výdělku zaměstnanců s vyšším nebo vysokoškolským vzděláním. Prakticky v žádné jiné zemi OECD na tom učitelé nejsou hůře než v ČR.

Například v takové Kostarice bere učitel ve vztahu k průměrnému výdělku zaměstnance s vyšším či vysokoškolským vzděláním více než dvakrát tolik, co učitel v Česku.

Platy ve školství nelze odvozovat od produktivity jako třeba v průmyslu. Manažer průmyslového závodu si snadno spočítá, kolik pracovníků a kolik odpracovaných hodin bylo třeba na výrobu tolika a tolika autodílů nebo celých automobilů. Ví také, kolik za svoji produkci utržil.

PSALI JSME:
Nová data OECD potvrzují pokračující mizérii českých učitelů

Za posledních padesát let vzrostla produktivita třeba v autoprůmyslu závratně, za posledních 100 let astronomicky a za posledních 150 let nekonečně, vždyť autoprůmysl tehdy ani neexistoval.

Jak se za stejnou dobu změnila klasická školní třída? Takřka vůbec. Akorát tmavě zelenou tabuli a křídu možná tu a tam nahradil „whiteboard“ a fix. Jde o jeden z příznaků toho, že produktivita ve školství roste dramaticky pomaleji než v průmyslu. Jestliže je výše mezd odvislá od produktivity, mají snad být platy učitelů neměnné?

Pochopitelně, že nemají. Nedávno zesnulý americký ekonom William Baumol proslul svou hypotézou „nákladové choroby“. Odvětví s žádným nebo nízkým růstem produktivity, jako je školství, se musí, co se tempa růstu mezd týče, dříve či později „nakazit“ od odvětví s vyšším růstem produktivity, tedy s vyšším růstem mezd. Jinak to nejde. Jinak by totiž dnes už nebyli žádní učitelé, nebo by vyučovali jen naprostí asketové.

PSALI JSME:
Učitelé nám koupili dobrý rating. A koupí nám i jeho další zlepšení

Čili pokud se kantorům zvyšují platy, není to tím, že by byli rázem produktivnější, ale tím, že třeba zaměstnanec v autoprůmyslu vyrobí za den či hodinu zase o něco více autodílů nebo celých vozů.

Dnešní stávka učitelů je tak v zásadě v souladu s ekonomickou logikou. Lze se bavit o tom, kolik mají učitelé dostat přidáno, ale nelze zpochybnit, že mají v době ekonomické prosperity a růstu produktivity svaté právo „nakazit se“ vyššími mzdami od jiných, z povahy věci produktivnějších odvětví.

Obzvláště když ještě přihlédneme k tomu, že nyní u nás připadá přibližně patnáct žáků na jednoho učitele, tedy o jedno dítě více než před zhruba pěti lety, a že tedy „produktivita“ učitelů se v tomto smyslu, jen omezeně vypovídajícím, zvýšila.

PSALI JSME:
Příliš teorie a málo praxe. Vzdělávání suplují firmy

Učitelé v ČR jsou ohodnoceni prakticky nejhůře ze všech zemí OECD (čím vyšší postavení v tabulce, tím horší platy učitelů):

Zdroj: OECD

Autor je hlavní ekonom Czech Fund
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Ministerstvo školství dotuje tenisové milionářky

Zavřít reklamu ×
  1. Když učitel v Kostarice vydělá jednu korunu, tak to znamená, že u nás učitel tu korunu musí zaplatit? Protože jedenkrát méně je prostě 1-1 =0. Dvakrát méně je 1-2×1 což se rovná -1 takže dluh, neboli nedoplatek.

  2. Poděkujte minulým českým vládám! Až pan Babiš začal řešit otázku příjmu učitelů. Neměli by být nedočkaví a nervózní!

  3. A super ostuda. Čeští důchodci kteří celý život dřeli a sypali peníze do nenažraného státu mají 4x nižší důchod než průměrný plat učitele někde na vesnici v Kostarice!!!

  4. Zajímavé, že to nesrovnáte s USA, to už by na tom byli naši učitelé asi stejně. A co úroveň našich žáků, bída a utrpení jak ve znalostech, tak v myšlení a morálce. Nevěřím, že se to přidáním zlepší. Co tak použít Babišovo rčení, že bude řídit stát jako firmu a přidat na platu až po zlepšení výsledků ve školství ?????

  5. demagogie na to, napadat českou vládu od pana kovandy, , co potom chudáci němečtí a rakouští učitelé, co mají srovnatelné platy s českými učiteli? jsou taky tak na tom bídně???

  6. tak se mohou učitelé z česka přestěhovat na Kostariku, ale teď vážně, učitelské platy jsou nízké i v jiných zemích například USA, kantor si nemůže moc vyskakovat ani v jiných zemích EU tak proč ten povyk?

    • Já nechápu kolik chtějí brát celej rok prd dělali. Stát bude brzo v p….. a státní zaměstnanci taky.Lidi by si měli uvědomit kdo tu ekonomiku vlastně táhne dělníci a těch by si měli považovat.

      • Ať tady zveřejní dělnické platy oproti platům v EU, ve světě, na druhou stránku poctivě různé státy, ne jen Somálsko, Ugandu, Ukrajinu, Thajsko atd. To se pak ukáže, že naši učitelé jsou skokanem ve výši platu.

      • To nepotřebuje komentar.O to se budu bavit jen s tím,kdo školství a práci ucitelu rozumi.Coz se netýká Vas.Tak mě jen napadlo…“Podle sebe soudím Tebe“.Je vidět,že jste byl ve škole naposledy,když jste tam chodil.Ackoli neznám Vás ani Vaší profesí,nebudu Vás ani Vaší práci urážet.Urazila bych totiž hlavně sama sebe.

  7. A proc pan autor nenepise take to ze Kosterika je pro zivot bodstatne drazsi kazdy si to snadno dohleda

  8. Kolik z Vás pracovalo jako učitel ZŠ . Já ano , 20 letech jsem se vrátil do školství (1989). Naivní, roky jsem nechápal, jak je možné , že znalosti jsou tak mizerné . Potom jsem pochopil . Nekázeň, nezájem o vyučování ,v každé třídě jen asi 10% žáků mající zájem . Problémy se řešily přes vedení , které ustupovalo agresivním rodičům . Jsem šťastný , že již 15 let do školy nemusím . Většina učitelů opouštěla školství ne kvůli nízkým platům , ale osobním vyhoření . Přísloví mých starých předchůdců ,“ je to házení perel divokým sv.ním.“ Dnes když vidím jak se učí TV , jako tělocvikáři mi krvácí srdce . Dojdou na louku hodí lim talíř , pár nadšenců hraje a zbytek sedí a čeká včetně kantora na konec hodiny. V jiných hodinách samý projekt . Můj pravnuk nemá vůbec představu co čte , (páťák ) nerozumí textu . Je mi jich líto .

    • To můžu, jako bývalý mistr učňovského školství potvrdit. Po sametu šlo školství s kopce a znalosti byly horší a horší. Nedivím se, že se zrušila maturita s matematiky. Ale co dál zruší? DĚJEPIS, ZEMĚPIS ……….

  9. Tabulka pouze vyjadřuje prestiž učitelů ve světě – proč je v ČR tak nízká je dle mého k zamyšlení právě pro učitele, rozhodně vůči nim nejde o nějakou umělou diskriminaci.

  10. Tady v ČR jsou učitelé zadarmo drazí! Děti nic neumí,jediná jejich znalost je ovládání chytrého mobilu. Taky jen většinu dne čumí do mobilu a nevnímají okolí. Každá generace je zase o trochu blbější. I ti zedníci z Ukajiny jsou už kolikrát chytřejší než naše mládež.

  11. Ač nejsem lingvista, tak slovní obrat dvakrát méně je zřejmě totální nesmysl. Snad čeští učitelé vydělávají polovinu a nebo
    kostaričtí učiteĺé vydělávají dvakrát tolik.

      • Myslím, že ten výraz je nejmenší problém. „n-krát méně“ vyjadřuje podíl. Bývá použit i v zadání slovních úloh v učebnicích matematiky.
        Z tabulky hlavně vyplývá, že na tom učitelé nejsou zase tak špatně, budeme-li porovnávat pouze české údaje. Problém je, že opět se pouze porovnávají průměry, takže realita může být jiná.

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Zaměstnání

Nezaměstnanost stagnuje na úrovni čtyř procent

Podíl nezaměstnaných zůstal během února na stejné úrovni a dosáhnul tak čtyř procent. Sezónnost mezi únorem a lednem historicky nehraje významnější roli a stagnace tak odráží reálný vývoj na trhu práce. I přes nižší …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.