Otevřeno? Zavřeno? Kdy skončí zmatky s otevírací dobou o svátcích

Názor
O Velkém pátku otevřeno, o Velikonočním pondělí zavřeno. Nadcházející sváteční dny jen dokazují, jak zmatečný je současný systém s povinným zavíráním velkých obchodů. Zasloužil by si sjednocení a zpřehlednění.
Zavřeno… Ilustrační foto: Pixabay.com

Možná to má nějaké logické vysvětlení, ale stejně tomu moc nerozumím. Velký pátek je vyhlášen coby státní svátek. Stejný status má rovněž Velikonoční pondělí. Přesto je mezi oběma dny jeden výrazný rozdíl, tedy aspoň z pohledu běžného zákazníka: V pátek mají obchody otevřeno, v pondělí naopak zavřeno. Tak velí zákon.

Podobných příkladů by se v celém roce našlo více. Přiznám se, že před každými svátky lovím na internetu, jak je to s otevírací dobou, které dny mají otevřeno, které zavřeno. Musel jsem si to ověřovat i teď před Velikonoci a nepochybuji o tom, že v tom nejsem sám, že stejně tápajících zákazníků bude po republice více než dost.

Platný zákon konstatuje, že prodejny nad 200 metrů čtverečních (ale třeba také všechny bazary, zastavárny nebo výkupny odpadu, pozn. aut.) nesmí mít otevřeno na Nový rok, Velikonoční pondělí, 8. května, 28. září, 28. října a 25. a 26. prosince. Na Štědrý den pak smějí mít obchody otevřeno do pravého poledne.

PSALI JSME:
Zmatek s otvírací dobou o svátcích: Kdy budou obchody zavřené?

Nepochybně se to dá nějak zdůvodnit, ale proč tedy není zavřeno také o jiných svátcích? Proč na Velký pátek můžeme naprosto propadnout konzumní horečce a nakupovat až do úplného vyčerpání platební karty, ale na Velikonoční pondělí můžeme akorát do vietnamské večerky nebo k benzinové pumpě?

Dvojice poslanců ODS – Pavel Staněk a Jan Bureš – nyní navrhují zrušit zákon z roku 2016, který zakazuje maloobchodní prodej o stanovených svátcích. Jejich argumentace je v tržním prostředí, chcete-li v rozvinuté kapitalistické společnosti logická: Zákaz zasahuje do svobody podnikání.

Logicky ale zní i argument protistrany, tedy zastánců zavřených supermarketů: Lidé budou mít více volného času, aby se mohli věnovat třeba své rodině.

Z mého pohledu má přece jen o něco navrch tvrzení o svobodě podnikání. Proč by si majitel obchodu neměl sám určit, kdy bude mít otevřeno a kdy zavřeno? Ale budiž, nemám nic ani proti tomu, aby měly obchody ve vybrané dny zavřeno. Například v Rakousku či Německu mají běžně zavřeno i v neděli.

PSALI JSME:
Dopřejme volné neděle i prodavačkám

I to je samozřejmě možná varianta. Každopádně by si současný systém zasloužil revizi, zjednodušení a zpřehlednění. Nemusí to být jen ve smyslu „majiteli, zavři si, kdy chceš“. Dokážu si představit i možnost, že dnů, kdy nebudou moct obchody otevřít, přibude. Ostatně mezi některými politiky se objevují hlasy, že současný systém je vlastně minimalistickou variantou.

Třeba současná poslanecká iniciativa povede k tomu, že naši zákonodárci dají hlavy dohromady a skutečně vymyslí takový režim, který bude mít hlavu a patu, a zákazník nebude muset před každými svátečními dny hledat, jak je to s otevírací dobou.

Kdybych si měl ale tipnout, jak to dopadne, řekl bych, že se nakonec nestane nic a v současném systému pojedeme dál. Takže kdy zase musí obchody zavřít? Prvního května na Svátek práce? Nebo až osmého května na Den vítězství?

PSALI JSME:
Zákaz nedělního prodeje má jen menšina evropských zemí

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Spotřebitel

Posvítí nám semafor na cestu ke zdraví?

Snaha usnadnit spotřebitelům orientaci v obalech, aby se nenechali zmást líbivými obrázky a lákavými tvrzeními. Systém, který nám pomůže v boji s nezdravými stravovacími návyky. To zní jako krok, proti němuž není …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

E-shopy se odrazily ode dna, lidé už se nebojí ani neověřených prodejců

Průzkum
Po dvou letech propadu se tuzemským internetovým obchodům opět zvyšují tržby. Jak Finančním a ekonomickým informacím (FAEI.cz) sdělila společnost Heureka Group, v prvním letošním čtvrtletí se potvrdil pozitivní trend z konce loňského roku, oblast e-commerce tak meziročně vzrostla o čtyři procenta. Podle Asociace pro elektronickou komerci se lidé nebojí ani neověřených e-shopů.