Potravinový patriotismus si mohou dovolit bohatší Evropané. Češi jsou zatím cenově senzitivní

Názor
Čeští spotřebitelé jsou zatím stále cenově senzitivní, což tuzemským producentům potravin příliš nepřeje. Spotřebitelé v západních zemích jsou oproti těm českým podstatně více patriotičtí. Němečtí spotřebitelé preferují německé maso, francouzští to francouzské a tak dále. Preferují ho i za vyšší cenu.
Spotřebitelé v západních zemích jsou oproti těm českým podstatně více patriotičtí. Foto: Pixabay

Pod vlivem silné zahraniční konkurence tak u nás už dvacet let klesá produkce vepřového masa, ale spotřeba je – a doufejme, že bude – konstantní. Třeba naše vepřové je jedno z nejkvalitnějších na světě a je škoda, že této skutečnosti nevyužíváme v dostatečné míře.

Pokles domácí produkce v praxi znamená, že jej nahrazuje dovoz ze zahraničí. Ve statistikách jsou to meziročně jednotky procent. To na první pohled nemusí vypadat tak zle, ale ve skutečnosti jde o desetitisíce tun dovezeného masa, které by jinak tuzemské kapacity hravě zpracovaly.

Na českých pultech je tak velké množství zahraničního vepřového a drůbežího masa. Výrobci v produkčně silných státech EU jsou na tom díky vyšší kupní síle obyvatel lépe, mají větší produkci a nadprodukci samozřejmě nabízejí kdekoliv po Evropě včetně České republiky.

Reálná spotřeba masa je však ve skutečnosti mnohem nižší. Téměř poloviční ve srovnání se statistickými údaji, pokud jde o spotřebu konkrétního druhu masa na jednoho obyvatele vyjádřenou v tzv. hodnotě na kosti. Ta totiž zahrnuje i kosti a další nepoživatelné tkáně.

PSALI JSME:
Česku chybí pět tisíc řezníků. Poptávka po nich ještě poroste, říká šéf svazu zpracovatelů masa

Zahraničním firmám u nás řada masných provozů nemůže konkurovat cenou, musí proto mít navrch v kvalitě zboží a v úrovni dodavatelského servisu. Avšak konkurence – zejména ze západní Evropy – je velká, protože tamní produkce je mnohem větší a zpracovatelské firmy mají větší úspory z rozsahu. A navíc vyvážejí i do třetích zemí, zejména do Asie.

V Asii je poptávka oproti té evropské odlišná. Asijští zákazníci si pochutnávají třeba na vepřových nožičkách a dalších částech zvířat, které se na evropském trhu obtížně uplatňují. Velkým evropským výrobcům ale tato specifická poptávka významně vylepšuje obchodní bilanci.

V případě levných dovozů zde hraje roli ještě jeden velmi důležitý fakt – a sice relativně krátká údržnost chlazeného masa. Proto se většina dodavatelů snaží prodat maso v chlazeném stavu co nejrychleji, byť za nízkou cenu. Zamrazování je nákladné a de facto maso znehodnocuje. Tím se k nám, ale i na trhy dalších menších evropských států, dostává i velmi levné maso ze zahraničí.

Autor je předseda Českého svazu zpracovatelů masa
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Česká republika není soběstačná ve výrobě masa

Zavřít reklamu ×
  1. Vzhledem k tomu, že v naší zemi tvoří dotace pro zemědělství více, než 100% nákladů, tak bychom měli mít české potraviny zadarmo. Dopředu si je totiž platíme z daní

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Spotřebitel

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

„Chytrá řešení“ jsou pro menší a střední firmy příliš nákladná

Průzkum
Pod pojmem „Úspory a chytrá řešení“ si majitelé, jednatelé a ředitelé malých a středních podniků nejčastěji představují IT služby, zjednodušení, úsporu a efektivitu. Největší překážkou přijímání takových řešení ale podle nich je, že jsou příliš nákladná. Zjistil to výzkum, který pro Asociaci malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) uskutečnila v únoru na vzorku 255 firem do 250 zaměstnanců agentura Ipsos.