Potravinový patriotismus si mohou dovolit bohatší Evropané. Češi jsou zatím cenově senzitivní

Čeští spotřebitelé jsou zatím stále cenově senzitivní, což tuzemským producentům potravin příliš nepřeje. Spotřebitelé v západních zemích jsou oproti těm českým podstatně více patriotičtí. Němečtí spotřebitelé preferují německé maso, francouzští to francouzské a tak dále. Preferují ho i za vyšší cenu.
Spotřebitelé v západních zemích jsou oproti těm českým podstatně více patriotičtí. Foto: Pixabay

Pod vlivem silné zahraniční konkurence tak u nás už dvacet let klesá produkce vepřového masa, ale spotřeba je – a doufejme, že bude – konstantní. Třeba naše vepřové je jedno z nejkvalitnějších na světě a je škoda, že této skutečnosti nevyužíváme v dostatečné míře.

Pokles domácí produkce v praxi znamená, že jej nahrazuje dovoz ze zahraničí. Ve statistikách jsou to meziročně jednotky procent. To na první pohled nemusí vypadat tak zle, ale ve skutečnosti jde o desetitisíce tun dovezeného masa, které by jinak tuzemské kapacity hravě zpracovaly.

Na českých pultech je tak velké množství zahraničního vepřového a drůbežího masa. Výrobci v produkčně silných státech EU jsou na tom díky vyšší kupní síle obyvatel lépe, mají větší produkci a nadprodukci samozřejmě nabízejí kdekoliv po Evropě včetně České republiky.

Reálná spotřeba masa je však ve skutečnosti mnohem nižší. Téměř poloviční ve srovnání se statistickými údaji, pokud jde o spotřebu konkrétního druhu masa na jednoho obyvatele vyjádřenou v tzv. hodnotě na kosti. Ta totiž zahrnuje i kosti a další nepoživatelné tkáně.

Zahraničním firmám u nás řada masných provozů nemůže konkurovat cenou, musí proto mít navrch v kvalitě zboží a v úrovni dodavatelského servisu. Avšak konkurence – zejména ze západní Evropy – je velká, protože tamní produkce je mnohem větší a zpracovatelské firmy mají větší úspory z rozsahu. A navíc vyvážejí i do třetích zemí, zejména do Asie.

V Asii je poptávka oproti té evropské odlišná. Asijští zákazníci si pochutnávají třeba na vepřových nožičkách a dalších částech zvířat, které se na evropském trhu obtížně uplatňují. Velkým evropským výrobcům ale tato specifická poptávka významně vylepšuje obchodní bilanci.

V případě levných dovozů zde hraje roli ještě jeden velmi důležitý fakt – a sice relativně krátká údržnost chlazeného masa. Proto se většina dodavatelů snaží prodat maso v chlazeném stavu co nejrychleji, byť za nízkou cenu. Zamrazování je nákladné a de facto maso znehodnocuje. Tím se k nám, ale i na trhy dalších menších evropských států, dostává i velmi levné maso ze zahraničí.

Autor je předseda Českého svazu zpracovatelů masa
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 1
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena
  1. Ja Jarek

    Vzhledem k tomu, že v naší zemi tvoří dotace pro zemědělství více, než 100% nákladů, tak bychom měli mít české potraviny zadarmo. Dopředu si je totiž platíme z daní

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB