
Vyplývá to z meziročního i čtvrtletního srovnání cen vybraných potravin ve slevových akcích, které provedla společnost Česká distribuční, největší dodavatel akčních a slevových letáků v České republice.
„Vývoj cen základních potravin sledujeme dlouhodobě. S čtvrtletním odstupem jsme opět provedli analýzu akčních cen a tentokrát máme pro spotřebitele spíše pozitivní zprávy,“ sdělil Jaroslav Staněk, manažer marketingu a komunikace České distribuční.
Přestože meziročně ceny mírně vzrostly, za poslední čtvrtletí základní potraviny zlevnily zhruba o 13 procent. „Nejvíce se to projevilo u tolik propíraného másla, které zlevnilo o 50 korun za kilogram,“ poznamenal Staněk.
Zákazníci oproti lednu výrazněji ušetří mimo jiné za vepřovou pečeni, pšeničné pečivo nebo sýr eidam. Od začátku roku také klesla cena vajec či jablek, opačná situace nastala u brambor.
„V každém případě se spotřebitelům vyplatí sledovat akční letáky. Mohou díky nim ušetřit více než čtvrtinu výdajů za základní potraviny,“ řekl Jaroslav Staněk. Spotřební koš třinácti základních potravin meziročně zdražil zhruba o 37 korun, čtvrtletně naopak zlevnil o 100 korun.
Nejvíce zdražila jablka
Ve srovnání s loňským dubnem si zákazníci připlatí za osm ze třinácti položek z kategorie základních potravin. Největší meziroční nárůst cen je patrný u jablek. Spotřebitelé mohou koupit kilogram jablek v akci v průměru za 29 korun, což je téměř o devět korun (43 %) více než před rokem.
Deset kusů vajec velikosti M lze pořídit v průměru za 40 korun, tedy meziročně zhruba o třetinu dráž. Kilogram másla je ve srovnání s loňským dubnem dražší o 15 korun za kilogram, třebaže kvartálně za něj ušetříme v průměru 50 korun.
Meziročně spotřebitelé nejvíce ušetří při nákupu krystalového cukru. Ten zlevnil zhruba o sedm korun za kilogram (32 %). O 10 až 15 procent je levnější také polotučné mléko, pšeničná hladká mouka nebo konzumní brambory.
Čtvrtletí srovnání akčních cen základních potravin ukazuje, že většina sledovaných položek od začátku roku zlevnila, přičemž nejvíce patrné je to u másla. Kilogram si nově Češi pořídí za průměrnou akční cenu 178 korun a kostku zhruba za 45 korun. To je o 22 procent méně než v lednu.
O pětinu zlevnilo také pšeničné bílé pečivo, hladká mouka nebo vepřová pečeně. Sýr eidam je levnější o 12 procent, respektive o 23 korun za kilogram, který lze nově pořídit za 163 korun. Cena bílého jogurtu a lahvového výčepního piva se prakticky nezměnila
Nejvyšší procentuální i korunové zdražení od začátku roku je patrné u brambor. Jestliže v lednu šlo kilogram sehnat v akci za 13 korun, nyní je to o čtvrtinu více. O pět až deset procent mezičtvrtletně zdražil kmínový chléb, polotučné mléko, slepičí vejce a jablka.
Preferované české potraviny
Při nakupování potravin považují tři pětiny českých zákazníků za nejdůležitější jejich domácí původ. Vyplynulo to z nejnovějšího průzkumu řetězce Penny, kterého se zúčastnila více než tisícovka dotázaných. Faei.cz mají výsledky k dispozici.
Průzkum dokonce ukázal, že pro muže je český obsah košíků věcí národní cti. Pro ženy je podstatná také udržitelnost. Patriotismus jako kritérium při nakupování potravin je důležitý pro všechny generace, postupně s věkem přitom narůstá.
Zatímco v generaci 18 až 26 let je český obsah nákupního košíku zásadní pro 47 procent dotazovaných, u zákazníků v předdůchodovém věku jejich podíl stoupá až na 70 procent.
„Zájem o české potraviny nelze vnímat jako přechodný trend. Češi dlouhodobě preferují to, co je domácí a blízké. Potvrzují to nejen naše průzkumy, ale i každodenní realita v prodejnách,“ řekl Florian Naegele, generální ředitel Penny.
Tuzemští lokální producenti se u Čechů těší značné oblibě z několika důvodů. Celkem 63 procent lidí uvedlo, že dávají přednost domácím výrobcům kvůli větší důvěře v jejich produkty. Pro 60 procent je hlavní motivací podpora českých zemědělců a výrobců.
Zejména pro ženy hraje roli i to, že nákup od lokálního výrobce považují za ekologičtější – výrobce je zákazníkovi blíže, a potraviny tak není třeba přepravovat na dlouhé vzdálenosti. Téma původu potravin je obzvlášť důležité u zákazníků v regionech mimo hlavní město.
Rekordmany jsou v tomto ohledu obyvatelé Zlínského a Moravskoslezského kraje, kde české dodavatele preferuje 71 procent obyvatel. Průzkum dále ukázal, že preference českého původu se u jednotlivých potravin a produktů liší. Výhradně nebo alespoň s velkou převahou sahají Češi nejčastěji po domácím pečivu (70 %), mléku (53 %), pivu (51 %) nebo vejcích (48 %).