Přechod na elektromobilitu stagnuje. Dodavatelé automobilového průmyslu propouštějí

Dodavatelé součástek pro automobilový průmysl v Evropě musejí masivně propouštět. Důvodem je pokračující přechod k elektromobilitě a utlumování výroby vozů se spalovacími motory, na což však evropský trh není technologicky ani ekonomicky připraven.
Dodavatelé součástek pro automobilový průmysl v Evropě musejí masivně propouštět. Důvodem je pokračující přechod k elektromobilitě a utlumování výroby vozů se spalovacími motory, na což však evropský trh není technologicky ani ekonomicky připraven. Ilustrační foto: Depositphotos.com
Dodavatelé součástek pro automobilový průmysl v Evropě musejí masivně propouštět. Důvodem je pokračující přechod k elektromobilitě a utlumování výroby vozů se spalovacími motory, na což však evropský trh není technologicky ani ekonomicky připraven. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Podle aktuální analýzy Evropské asociace dodavatelů automobilového průmyslu (CLEPA) od roku 2020 zaniklo v tomto sektoru 86 tisíc pracovních míst. Předpovědi, že ztráty nahradí nové pozice související s výrobou elektroaut, se nenaplnily. Dodávky součástek do automobilového průmyslu přitom tvoří klíčový segment české ekonomiky.

„Plánované zvýšení emisních cílů s platností od roku 2025 znamená pro tento obor významné ohrožení, stejně jako pro celý automobilový průmysl, který představuje čtvrtinu české výroby a více než devět procent hrubého domácího produktu (HDP),“ sdělil Ondřej Makeš, analytik rizik společnosti Bibby Financial Services.

Oborové organizace v automotive volají po zmírnění emisních pravidel, jejichž porušení má být tvrdě pokutováno. „Stojíme na kritickém rozcestí, na němž jde o mnohem více než o procenta emisních cílů – jde o pracovní místa, zachování silného automobilového průmyslu v ČR a strategickou nezávislost Evropy,“ varoval Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP).

Sdružení upozorňuje, že sankce v řádech miliard eur jen oslabí pozici evropských firem vůči globální konkurenci. „Pokud to se snižováním emisí myslíme opravdu vážně, musíme vytvořit konkurenceschopné podmínky pro průmysl a řešit klíčové výzvy, jako jsou vysoké ceny energií, nadměrná regulační zátěž,“ doplnil Petzl.

Podle jeho názoru je evropský dodavatelský řetězec pro elektrickou mobilitu „téměř neexistující“. Údaje CLEPA potvrzují, že dodavatelská síť pro elektromobilitu se nerozvíjí tak rychle, aby stihla nahradit strmý úbytek pracovních míst v tradičních dodavatelských odvětvích zaměřených na součástky pro spalovací motory.

V prvních šesti měsících roku letošního roku evropské dodavatelské společnosti v automobilovém průmyslu oznámily propouštění 32 tisíc zaměstnanců, což překonává čísla z nejkritičtějšího období pandemie, kdy ve druhé polovině roku 2020 dostalo výpověď 29 tisíc zaměstnanců.

Zaniklá pracovní místa v tradičních dodavatelských firmách měly nahradit nové v dodavatelském řetězci pro elektromobily. To se však nestalo, protože poptávka po elektrických vozech není tak vysoká a dodavatelským firmám navíc kvůli nižším výnosům chybějí peníze na transformaci a modernizaci výroby.

Z původně slibovaných 100 tisíc nových míst do roku 2025 se jich v současnosti podařilo vytvořit asi pětinu. Německá asociace poskytovatelů personálních služeb (GVP) ve své analýze z letošního září dokonce uvádí, že v červnu 2024 se snížil počet zaměstnanců v Německu na nejnižší úroveň od roku 2010. Od roku 2017 tento pokles činí téměř 300 tis zaměstnanců.

„Z dat Eurostatu o ekonomických očekáváních průmyslu vyplývá, že procento německých podniků, které očekávají, že se jim bude dařit v následujících měsících hůř, je o 18,8 procent vyšší, než procento těch, kteří očekávají, že se jim bude dařit lépe,“ sdělila Finančním a ekonomickým informacím (faei.cz) Gabriela Hrbáčková ředitelka personální agentury Hofmann Personal.

Analýza CLEPA dlouhodobě mapuje situaci dodavatelského řetězce v automobilovém průmyslu a současný vývoj považuje za alarmující. Utlumování výroby aut se spalovacími motory zpomaluje ekonomiku a sektor elektromobility není dosud dostatečně rozvinutý. Evropě podle evropské asociace CLEPA reálně hrozí ztráta vedoucího postavení v automobilovém sektoru.

„Abychom ochránili pracovní místa, urychlili zelenou a digitální transformaci a znovu získali naši globální konkurenceschopnost, potřebujeme regulatorní změny. To znamená přijetí technologické otevřenosti v emisních normách CO2, zajištění spravedlivého přístupu k datům z vozidel a celkové posílení ekonomiky EU a její konkurenceschopnosti,“ uvedl Benjamin Krieger, generální tajemník.

Budoucností dodavatelského sektoru v automobilovém průmyslu se zabývala i loňská studie společnosti Deloitte. Podle ní je obtížné jasně říct, jestli v roce 2030 budou už na trhu dominovat elektromobily, nebo zda budou převládat auta se spalovacími motory. Dodavatelé kvůli tomu mají problém s dlouhodobým plánováním.

Určitým vodítkem pro podniky a plánování nabírání nebo propouštění zaměstnanců, jak se může situace reálně vyvíjet, mohou být evropské ukazatele Eurostatu, Německé asociace poskytovatelů personálních služeb nebo HDP německé ekonomiky. „Bohužel propouštění nebo naopak nabírání nové pracovní síly je v Česku těžce předvídatelné,“ řekla Gabriela Hrbáčková z Hofmann Personal.

Již nyní se však negativně projevuje fakt, že jsou evropské dodavatelské firmy v transformaci na elektromobilitu pozadu. Zejména čínský export pro ně představuje značnou hrozbu, jak v oblasti ceny, tak i inovací. Evropské společnosti to nutí k restrukturalizaci, aby se dokázaly tomuto tlaku přizpůsobit. Otázkou proto je, jak se evropské automobilky dokážou přizpůsobit změnám.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB