
Ve 2. čtvrtletí 2023 činila podle Českého statistického úřadu průměrná hrubá měsíční nominální mzda v našem národním hospodářství celkem 43 193 korun, což je o 3 101 Kč (7,7 %) více než ve stejném období roku 2022. Jenže spotřebitelské ceny se za tu dobu zvýšily o 11,1 procenta, reálně tak průměrná mzda klesla o 3,1 procenta.
A jak známo, průměr je velmi ošidná veličina a na průměrnou mzdu ve skutečnosti dosáhne málokdo. Realitě více odpovídá medián. Ten ve 2. čtvrtletí 2023 činil 36 816 korun. A i o něm si mohou lidé v mnoha profesích nechat jen zdát.
Prodavač, povolání snů
Internetový portál Platy.cz, který se specializuje na srovnávání výše mezd a platů napříč segmenty, profesemi a pracovními pozicemi, připravil analýzu na téma, jak jsou ohodnoceny profese spojené s obchodem a logistikou, například prodavač, pokladník, kurýr či skladník. Nejsou to zrovna povolání snů. Snad jen v tom smyslu, že i jejich zástupci si mohou nechat o slušných platech jen zdát.
Podle jeho dat si prodavač/prodavačka vydělá v letošním roce v průměru 26 295 tisíc Kč měsíčně. Je to sice o 3 300 korun více než před třemi roky, jenže vzhledem k inflaci rozhodně žádná sláva. Jde navíc průměrnou celkovou mzdu včetně odměn, provizí a započítaného 13. platu. Tyto položky tvoří deset procent ohodnocení.
Pokladní si vydělá v průměru 28 113 korun měsíčně, doplňovač zboží/merchandiser si přijde letos v průměru na 32 527 Kč. Medián, natož průměr, je tedy pořád v nedohlednu.
Chcete brát dvojnásobek?
Experimentálně přistoupil podle informací webu Seznam zprávy k odměňování Dmitrij Jurin, majitel malé technologické firmy, která tvoří weby na míru různým společnostem včetně e-shopů a k tomu jim radí s marketingem a vedením týmů.
„Mnohokrát jsem vedoucím říkal, vyděláte si i dvojnásobek, když splníte konkrétní cíle, a nemusíte kvůli tomu chodit do kanceláře. Nikdo tomu ale nevěří. Lidé mají pocit, že aby si peníze zasloužili, musí být vidět, organizovat porady, jít příkladem domnělou ‚pracovitostí‘, a je jim jedno, zda je efektivní a přináší zisk,“ popisuje své pozorování majitel digitální agentury Infonia.
Jurin proto chtěl u partnerských firem postupovat „klasicky“ – vybraným lidem sníží výdělek a zvedne jej až tehdy, když budou jejich podřízení pracovat efektivněji. Nakonec jim ale poradil přesný opak.
Zvýšit mzdy klíčovým zaměstnancům na dvojnásobek s tím, že když nepřijdou výsledky, najdou si za takové peníze nové zaměstnance. Vedoucí týmu už tak vydělávali desítky tisíc korun měsíčně a o stejnou částku se jim jejich příjem ze dne na den zvýšil.
Má to ale háček: Takto motivovaní šéfové nesmějí nikomu prozradit, kolik berou. Nedovíme se to tedy ani my. Metodu navíc rozcupovali zavedení personalisté. Jenže podle duchovního otce zřejmě opravdu funguje.
Dokládá to na příkladu e-shopu, který odesílá stovky balíčků denně a vždy měl několikaprocentní chybovost. Po zdvojnásobení mezd vedoucí optimalizovali balení a logistiku tak, že se příprava zásilek zrychlila o 18 procent a chybovost spadla pod procento.
Řemeslo to jistí
Vraťme se nohama na zem. Tedy k řemeslu, které má – jak známo – zlaté dno. Z dat pracovního portálu JenPráce.cz, který nabídl v říjnu přes 25 tisíc pracovních pozic, patří mezi profese, které mohly v říjnu získat vyšší průměrnou nástupní odměnu, hlavně zedníci.
Firmy jim nabídly až o 17 tisíc korun vyšší platy než v září. O průměrných 4 800 Kč se zvedly rovněž nástupní odměny instalatérů a topenářů.
Tak, co dáte děti vyučit skladníkem, manažerem e-shopu, nebo je raději pošlete na zedničinu?