Půjčujete kamarádovi auto? Rozmyslete si to

Poradna
Půjč mi auto na dovolenou, to moje má malý kufr. Kdo by této prosbě odolal, vždyť kamarád je spolehlivý řidič a se svým vozem momentálně žádný výlet neplánujete? Takže vyhovíte, ale už za pár dní se nestačíte divit, kam vás dobré srdce a výpomoc bližnímu dovedly. Své odpovědnosti majitele a provozovatele vozidla se totiž nezbavujete ani jeho půjčením komukoli.
Kromě pokut a majetkové újmy při nehodě hrozí provozovateli auta i hrazení nemajetkové újmy, na níž se pojištění obvykle nevztahuje. Ilustrační foto: Pixabay.com

Podle zákona o silničním provozu (č. 361/2000 Sb.) se provozovatel vozidla dopustí přestupku tím, že nezajistí, aby při užití vozidla na pozemní komunikaci byly dodržovány povinnosti řidiče a pravidla provozu stanovená tímto zákonem.

Provozovatelem je ten, kdo má právní (je zapsán v registru) a současně faktickou (vlastní klíčky a techničák) možnost vůz používat.

Kamarád tedy sviští po dálnici a na vás je, abyste z obýváku zajistili, že dodržuje stanovenou rychlost, jinak se vy dopouštíte přestupku. Absurdní? Ale vše podle zákona ve chvíli, kdy jste půjčili svůj automobil.

Ručíte za rychlost i zastavení

Zůstaňme ještě chvíli u silničního zákona, protože ten odpovědnost provozovatele při půjčení auta dále konkretizuje.

Vztahuje se mj. na porušení pravidel zjištěné automatickými kamerami, neoprávněné zastavení a stání a další nespecifikované přestupky, za které lze uložit pokutu až do 10 000 Kč. Důležitým pravidlem také je, že tyto přestupky nebudou mít za následek dopravní nehodu.

Tzv. odpovědnost provozovatele za škodu způsobenou provozem dopravních prostředků znamená, že nezáleží na tom, zda provozovatel škodu zavinil. Stačí, že dotyčný je provozovatelem dopravního prostředku, který představuje pro lidi vyšší míru rizika.

Neznamená to však, že by samotný řidič vypůjčeného vozu byl bezpečně z obliga. Zodpovídá totiž minimálně za škodu, kterou sám způsobil.

Něco pokryje pojistka

PSALI JSME:
Jaké jsou rozdíly mezi vlastníkem a provozovatelem vozidla?

Jak je to tedy v případě nehody, u níž bývá identifikován viník? Pokuta či odečtené body postihnou samozřejmě samotného viníka, nikoli majitele vozu. Ten hradí škodu na svém voze, přičemž ji v plném rozsahu nebo jako spoluúčast může až soudně vymáhat po tom, komu vůz zapůjčil.

Škoda na voze dalšího účastníka nehody je obvykle pokryta z povinného ručení provozovatele auta, jehož řidič nehodu způsobil. Je tady však ještě hrozba odškodnění pro oběti nehody.

Nemajetková újma bývá citelná

Tzv. nemajetková újma může vzniknout dlouhodobými následky zranění oběti nehody, ale i psychickými útrapami příbuzných, kteří se mohou soudně domáhat finančního zadostiučinění.

Nový občanský zákoník výslovně stanoví, že náhradu nemajetkové újmy mohou za určitých okolností požadovat nejenom přímo dotčené osoby, ale i osoby, které újmu důvodně pociťují jako osobní neštěstí, které nelze jinak odčinit (§ 2971).

Pokud není toto riziko zahrnuto v nějakém pojištění (povinné ručení se na ně nevztahuje), znamená to pro provozovatele, jenž vůz zapůjčil, i řidiče, který nehodu zavinil, hrozbu statisícového až milionového postihu.

PSALI JSME:
Při nehodě se může sčítat vina řidiče i spolujezdce

Za újmu jsou solidárně odpovědní všichni škůdci, poškozený však může vymáhat náhradu škody po kterémkoli z nich, tedy např. pouze po provozovateli (ten má následně vůči ostatním nárok na náhradu).

Platíme cizí přestupky

Nemusí však jít přímo o nehodu, aby kamarádova bezohledná jízda vaším autem finančně zabolela. Při překročení rychlosti dostane výzvu k zaplacení pokuty provozovatel. Záleží jen na něm, zda do 15 dní pokutu zaplatí, takže správní orgán věc dál nezkoumá. Nebo se řídí poučením ve výzvě a do 15 dní označí skutečnou osobu, která přestupek spáchala.

Pokud je v přestupkovém řízení kamarádovi vina prokázána, kromě pokuty „zaplatí“ i trestnými body. Když mu vina prokázána není, nebo provozovatel do 15 dní neoznačil skutečnou osobu, musí pokutu zaplatit provozovatel. O body však nepřijde, protože ani on nemohl být identifikován jako zákon přestupující řidič.

Zajdeme si do půjčovny

Auto na dovolenou si však nemusíte na pár dní sehnat jen u kamaráda, další variantou je oficiální půjčovna. Více než o design vypůjčeného modelu se starejte o dvě pravidla – navštěvujeme jen půjčovny s prověřitelnou minulostí a referencemi a půjčený vůz musí být kvalitně pojištěn pro případ nehody a další mimořádné události.

PSALI JSME:
Nezaplacením pokuty za přestupek v zahraničí neušetříte

Kvalita pojistky se samozřejmě promítne do taxy za půjčení vozu, vyrazit si vozem s minimální pojistnou ochranou se však blíží finanční sebevraždě, protože půjčovny si umějí např. vysokou spoluúčastí ošetřit, aby případný Černý Petr nezůstal v ruce jim.

Pohlídejte si protokoly

V některých malých půjčovnách v zahraničí požadují jako zástavu cestovní pas a jeho vracení pak podmiňují zaplacením oděrek různého stáří. Kromě toho, že je nezodpovědné cestovat v cizině bez dokladu, můžete zaplatit i za to, co jste nezpůsobili, když nebudete před vypůjčením trvat na sepsání podrobného protokolu, případně si auto nevyfotíte.

Dopravní nehody s vypůjčeným autem musíte neprodleně oznámit autopůjčovně, která obvykle klienta informuje o dalším postupu.

Jakoukoli nehodu nebo krádež je nezbytné ohlásit také policii a vyžádat si doklad o provedeném šetření, což je pro další projednávání důležitý dokument. Některé půjčovny vyžadují účast policie při jakékoli vámi způsobené nehodě nebo drobných zraněních v důsledku nehody.

PSALI JSME:
Kdy je třeba k nehodě v zahraničí volat policii

Zavřít reklamu ×
  1. Půjčovny v Evropě, to je typický socialismus Evropské Unie, prostě dělají s tím citráty jakob Vám půjčovali bůhví co a po vrácení obchází toto spotřební zboží s lupoua hledají chlup. To v USA přijedete po měsíci a 8000 km na letiště v Seattlu přijde obsluha se čtečkou čárového kódu, navede Vás do pruhu a řekne ať klíče necháte na přístrojové desce, nikdo nic nepodepisuje, vezhmte kufry a jdete. Prostě pravý kapitalismus a ne tady ten náš kapitalismus EÚ s nelidskou tváří,

  2. Dobře popsané řešení přestupků.Sám jezdím už 15 let autem co není psáno na mě……Osoba co má auto napsané je poučena neprozrazovat jméno řidiče a tak platím jen pokuty a body mě nezajímají.

  3. Typický paskvil z dílny poslanců. Přeneseme zodpovědnost na někoho kdo není schopen zajistit její dodržování. Když si od znameho půjčím boty a někoho úkolů, trestán by měl být podle této logiky onen známý.

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Právo

Divoké parkování se nevyplácí

Pod sjezdovkou jste zaplatili několik stovek parkovného, ale když se po lyžování vrátíte k vozidlu, čeká vás nemilé překvapení. Auto je poškozené či vykradené. Je poškozená karoserie, nebo je pryč nejen vybavení …

Posílají vás rozměnit bankovku? Porušují zákon

Jéé, já nemám zpátky. To si musíte rozměnit! Tak tuhle větu jsme u pokladen slyšeli u mnohokrát a patrně nám pokaždé zrychlila puls. Ani zdaleka to není jen ozvěna dávných časů, kdy pracovníci služeb měli na paměti …

Obral vás kamarád? Bojujte!

Už se vám stalo, že se na váš úkor někdo jiný obohatil? Nemuselo jít o krádež, podvod či jiný úmyslný trestný čin, dokonce ani nešťastnou shodu okolností, a přesto jste přišli o peníze? Prostě jste se snažili někomu …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

České jaderné elektrárny se zbavují závislosti na Rusku

Analýza
Do jaderné elektrárny Dukovany dodávala palivo bezmála 40 let ruská společnost TVEL. Letos ji nahradí americká společnost Westinghouse. Rusové končí také s dodávkami pro Temelín. Dalším krokem, kterým se elektrárenská společnost ČEZ odstřihává od spolupráce s Ruskem, je smlouva o obohacování uranu s francouzskou firmou Orano.