
Klíčová rada proto zní: Naplánujte si dovolenou autem tak, abyste se na trase vyhnuli kolonám a zácpám. Ano, mluvíme o „nástupních dnech“, které ovlivňují zejména termíny letních prázdnin a dovolených v různých zemích EU. V případě delší – a zejména tranzitní – automobilové trasy si ideálně naplánujte k dovolené (alespoň) dva dny navíc. Den před a den po termínu dovolené, které můžete prožít po cestě jinde, než na zacpané dálnici. Ale i tak raději počítejte s hustým provozem.
Jedete autem? Před jakoukoliv delší cestou je třeba důkladně zkontrolovat jeho technický stav. Prověřte stav provozních kapalin, stěrače, světla, brzdy a prohlédněte pneumatiky, zda nejsou poškozené a zda jsou správně „nafouknuté“. Při kontrole tlaku pneumatik nezapomeňte na to, že čím více bude auto naložené posádkou i zavazadly, tím by měl být tlak vyšší. Je-li váš vůz staršího data nebo s ním míváte technické problémy častěji, rozhodně neváhejte a nechte jej prověřit v autoservisu.
Prověřte platnost dokladů
V předstihu si shromážděte veškeré potřebné doklady a ověřte si jejich platnost. Kromě cestovního pasu, občanky a řidičského průkazu budete do zahraničí potřebovat i malý technický průkaz a zelenou kartu, tedy potvrzení o platném povinném ručení. U toho si opatřete kopii a vezměte si ji s sebou, policie v zahraničí si totiž při nehodě často originál zelené karty bere k sobě.
Pozor! Řidiči starší 60 let by měli mít s sebou doklad o zdravotní způsobilosti. A pokud jedete do zahraničí půjčeným nebo firemním vozidlem, možným problémům se vyhnete, pokud budete mít s sebou souhlas majitele vozu.
Podle statistik ministerstva zahraničních věcí sice počet dopravních nehod českých řidičů v zahraničí meziročně klesá, přesto se při dlouhé cestě autem vždy vyplatí zvýšená obezřetnost.
Nastudujte dopravní předpisy
Pozornost byste proto měli věnovat i nastudování dopravních předpisů v zemích, jimiž budete projíždět. Zjistěte si zmíněné poplatky či mýtné, povolené rychlosti na různých druzích komunikací atd. Dále si nastudujte požadavky na povinnou výbavu auta dle své destinace i tranzitních zemí. Předpisy některých států totiž např. k povinné výbavě, která platí v Česku, vyžadují i něco navíc – jako třeba reflexní vesty pro všechny členy posádky, tažné lano nebo hasicí přístroj.
V řadě zemí, kam čeští turisté míří o prázdninách nejčastěji, jsou podmínky přísnější. Například v Polsku, Chorvatsku, Rumunsku, na Ukrajině nebo v Maďarsku a v Bulharsku je třeba k nehodě přivolat policii vždy, i když jde třeba jen o „ťuknutí“. V mnoha zemích je opuštění místa nehody před příjezdem policie nebo okamžité neposkytnutí první pomoci zraněným hodnoceno jako trestný čin, který může viníka dostat až na několik let do vězení.
Možným řešením je připlatit si
Na cestovní pojištění většinou řidiči nezapomínají, občas ale považují za zbytečné připlácet si za dobrovolné havarijní pojištění, když už platí povinné ručení. Mimochodem – podle statistik má havarijní pojistku ani ne každý čtvrtý osobní automobil registrovaný v Česku.
Řešením může být tzv. krátkodobá havarijní pojistka, kterou lze u některých pojišťoven uzavřít i jen na pár dní. Krátkodobé pojistky ale poskytují jen některé pojišťovny, ceny se vyplatí porovnávat a je nezbytné si pečlivě pročíst pojistné podmínky.
Pokud jde o povinné ručení, odborníci doporučují uvažovat při cestě do zahraničí o navýšení limitů pro různé pojistné situace. Vyplatí se také prostudovat si před cestou rozsah sjednaných asistenčních služeb a případně si připlatit za jejich rozšíření.
Trasu a zastávky plánujte doma
Hlavní roli při cestě autem na dovolenou hraje řidič, na němž je dopravit posádku vozu zdárně do cíle. Ideální je mít k dispozici řidiče dva, kteří se budou moci prostřídat. Odborníci doporučují řídit bez přestávky maximálně čtyři hodiny. Lepší ale je zastavit každé dvě hodiny a trochu se protáhnout. Trasu cesty a četnost zastávek by si řidič či řidiči proto měli dobře naplánovat, a to i s ohledem na možnosti tankování.
Řidič by měl být před usednutím za volant maximálně odpočatý. Doporučuje se, aby se dobře vyspal několik nocí před cestou. Během ní je pak nejdůležitější to, aby se co nejvíce soustředil na řízení auta. Takže žádné telefonáty ani ladění navigace za jízdy – to vše můžete svěřit spolujezdci. Nehody způsobené nepozorností řidiče jsou totiž ty nejčastější.
Reakční schopnosti nesoustředěného řidiče se podle odborníků podobají těm, jaké mají řidiči v podnapilém stavu. Problémy s koncentrací a únava navíc mohou vzrůstat vlivem vysokých teplot. K bezpečné a bezproblémové jízdě samozřejmě platí i dodržování dalších zásad, například správného sezení řidiče. K tomu patří i správné držení rukou na volantu. A zlatým pravidlem je: Nespěchejte.