
Od ledna je podle novely zákona 247/2000 Sb. možné řídit traktory také s řidičským oprávněním skupiny C, a to i uděleným v zahraničí. Tato novinka pomůže s nedostatkem pracovních sil v zemědělství, protože do letoška bylo možné traktory řídit pouze s českým oprávněním skupiny T.
1. Pak volte pečlivě, protože v autoškole s kvalitní výukou si ušetříte nervy i peníze. Závěrečné zkoušky jsou nyní náročnější, v teoretické části od února přibývají otázky, které se více zaměřují na řešení reálných situací.
2. Začalo také platit pravidlo, že na složení teoretické i praktické zkoušky mají studenti jen tři pokusy místo dosavadního neomezeného počtu.
3. Pokud se studentovi nepovede ani třetí pokus, bude muset projít příslušnou částí výuky nebo výcviku znovu. Následně bude mít uchazeč další tři pokusy, a když ani pak neuspěje, bude muset absolvovat celý řidičský kurz znovu nebo svoji snahu vzdát.
Řidičáky s rozšířenou platností
Další letošní novinkou, jejímž zavedením se sladila domácí legislativa s unijní, je nutnost vlastnit u dvoukolových a tříkolových vozidel řidičské oprávnění skupiny AM až pro řízení vozidel s konstrukční rychlostí více než 25 km/h.
Tato skupina dříve opravňovala k řízení mopedů a skútrů s objemem motoru do 50 cm3, elektrických skútrů s výkonem do 4 kW (nově až 6 kW, pozn. aut.) a „miniaut“ s hmotností do 350 kg a rychlostí omezenou na 45 km/h.
Dosud u této skupiny spodní limit stanoven nebyl, a proto bylo řidičské oprávnění třeba k řízení jakkoli pomalého vozidla.
S řidičským oprávněním B1 bylo do letošního roku možné řídit čtyřkolky jen s motorem do 15 kW, nyní je to možné s jakkoli výkonnou čtyřkolkou.
Nové otázky z praxe
A jak je to s novinkami při závěrečných zkouškách v autoškole? Stejné zůstává to, že žadatel o řidičské oprávnění musí nejdříve úspěšně složit teoretickou zkoušku u počítače, teprve poté je mu umožněno pokračovat v praktických jízdách v provozu za doprovodu instruktora a komisaře.
Při teoretickém testování se uchazeči o řidičské oprávnění už od loňska setkávají s novými otázkami, které jsou zaměřené především na současné trendy v dopravě i první pomoci.
Ministerstvo dopravy od února postupně zařazuje do ostrých verzí testů 20 animovaných (křižovatky) a 100 nových testových otázek. Ty se méně zaměřují na teoretické znalosti, více se věnují jízdě na sněhu a snížené viditelnosti, kontaktům s cyklisty i řešení reálných situací na křižovatkách. Všichni uchazeči i běžní řidiči si mohou otázky vyzkoušet na www.noveotazky.cz.
Omezený počet pokusů
Následuje praktická část závěrečné zkoušky, jízda s učitelem a zkušebním komisařem. Od loňského července mají na její zdolání studenti jen tři pokusy místo dosavadního neomezeného počtu.
A dál? Pokud se studentovi nepovede ani třetí pokus, musí projít příslušnou částí výuky nebo výcviku znovu. Následně má uchazeč další tři pokusy. Pokud ani tak neuspěje, bude muset opakovat celý řidičský kurz.
Opravné zkoušky jsou zpoplatněné, částky se pohybují od 500 korun za opakování teoretického testu z pravidel po 2 000 Kč za opravnou zkoušku na motocyklu, která se skládá ze dvou částí.
Vyloučí jen ty neschopné
Omezení počtu opakování zkoušek má snížit počet zkoušek o zhruba 30 procent ročně, a tedy zabránit zahlcení systému. A navíc se hrozba opakování části nebo celého kurzu stane motivací pro uchazeče i autoškoly ke zvýšení kvality výuky.
Podle statistik potřebuje více pokusů k závěrečné zkoušce každý druhý žák, ale jen pět procent potřebovalo na ukončení autoškoly více než tři pokusy. Podle odborníků by tedy novým systémem neměli projít jen ti uchazeči o řidičské oprávnění, kteří na silnicích nemají co dělat.
Jsem na silnicích denně a za volant nepatří min. 30% řidičů…….U řidičů Taxi a autobusů je to tak 50%. Autobus už dost řídí ženy a tak se vnímání „autobusáků“ trochu zlepšilo.
Nevím to jistě, ale připadá mně, že už před rokem 89, když si člověk udělal řidičák C na náklaďák, že k němu automaticky dostal i T na traktor. Mnoho 18 letých kluků tehdy využilo příležitosti si udělat zadarmo předvojenský řidičák na náklaďák a někteří i na autobus. Jinak myslím, že céčko ke konci 80 let v autoškole stálo 3000 a na osobák přes 1200.
Autoškola od revoluce nezdrahla.Berte to tak,že průměrný důchod byl 7 krát menší než dnes.No a autoškola je dnes 7 krát dražší.
Tak tři pokusy? Proč ne jeden? Můj syn byl vyhozen z jízd,protože prý málo natáčel hlavu při koukání do zrcátek.A z další,protože nedokázal zacouvat podle zrcátek.Sám jsem se svezl se zkušebním komisařem a neuspěl jsem,protože prý jezdím moc suveréně.Takže když komisař bude chtít tak to neudělá nikdo.
Je to jenom o penězích v autoškole vás nic nenaučí aby jste to dělali co nejdéle a jen platit měl by se tam vrátit policista kterého platí stát a ne město
A jsme u toho, vše je o penězích .
On ten komisař by taky neudělal jízdy s jiným komisařem.
U čtyřkolek mělo platit rychlostní omezení (rozdíl mezi terénní a silniční). Jak to tedy je se skupinou T v současné době? Já jsem dostal skupinu T ke skupině C v roce 2004. Mám tam bohužel omezení na přívěs za traktor do 750kg. Platí to i u současné legislativy? Ať pak neříkají, že pak bude víc řidičů v zemědělské výrobě, když si musíte ještě dodělat E.
Do roku 2001 bylo T automaticky dáváno k C bez omezení. Po roce 2001 bylo T pořád dáváno k C,ale už s tím omezením na vleky do 750 kg a nebyl zvýrazněný v řidičáku až když si člověk dodělal E tak ho zvýraznili. V roce 2013 ho vyjmuli z C a udělali z něj samostatnou skupinu a když si ho člověk udělal mohl automaticky tahat vlek a nyní s ním udělali to co bylo před rokem 2001
Takže, až si půjdu vyměnit řidičák, tak mi to omezení přívěsu za traktor vymažou jo? Nebo jsem to tak pochopil.
No a když někdo tu autoškolu udělá, protože má štěstí, tak může jezdit celý život. Neměli by řídiči také chodit na přezkoušení?