Tržby sexshopů pravidelně rostou před Vánocemi. Nějakou erotickou pomůcku si pořizuje čím dál více dospělých Čechů a stále častěji ho jeden z páru najde právě jako překvapení pod stromečkem. Podle expertních odhadů rovněž rok od roku stoupá částka, kterou jsou Češi ochotni za erotické pomůcky ochotní utratit. Každý rok to jsou v součtu stovky milionů korun.
Největší zájem je o vibrátory, Venušiny kuličky a erotické spodní prádlo. To nakupují především muži pro své partnerky. Ženy zase nejvíce nakupují pouta nebo jiné pomůcky pro svazování. Ostatně styl BDSM je v poslední době nesmírně populární, čemuž napomáhají například filmy typu Padesát odstínů šedi, erotická literatura nebo zvýšená zájem o weby s touto tematikou.
Raději přes internet
Češi si erotiku pořizují převážně přes internet. Je to logické. Na rozdíl od jiných druhů zboží hraje u erotiky klíčovou roli diskrétnost. „I když nejsem žádná puritánka a ráda zkouším hračky pro dospělé, na návštěvu kamenné prodejny nemám odvahu. Nedokážu si představit, že bych s prodavačkou probírala, která pomůcka je ta pravá. A že bych v obchodě potkala třeba souseda nebo kolegu z práce, na to se neodvážím ani pomyslet,“ přiznala například Michaela G. z Prahy.
Že má podobné obavy převážná část Čechů, dokazují data z výzkumu mezi více než tisícovkou dospělých Čechů, který pro konzultační společnost Acomware uskutečnila agentura Ipsos. „Téměř polovina dospělých Čechů nakupuje erotické zboží převážně na internetu. Dalších 35 procent volí s ohledem na povahu zboží kombinaci internetu a kamenných prodejen. Pouze 17 procent se neostýchá a nakupuje hlavně v obchodech,“ řekl Štěpán Jandl ze společnosti Acomware.
Pro erotiku neplatí ani oblíbená česká vychytávka, kdy si zboží nejdříve prohlédneme v kamenné prodejně, a teprve poté objednáme na internetu. Tuto strategii volí pouze šest procent Čechů. „V naší kamenné prodejně nakupují hlavně lidé z blízkého okolí, ostatní pak na e-shopu. Je zajímavé, že i mnozí ti, kteří to mají do naší prodejny blízko, nakoupí na e-shopu. Většinou je to kvůli diskrétnosti a bohatému obsahu stránek e-shopu, jako jsou detailní fotky, videa a recenze,“ potvrdil Adam Durčák, majitel e-shopu a prodejny s erotickým zbožím.
Impulzivní nakupování
Plusem internetového nákupu je podle výzkumu také to, že e-shopy nemají otevírací dobu. Lidé tak mohou objednávat v čase, kdy se jim to nejvíce hodí. „Čechy k častějším nákupům erotického zboží na internetu nemotivují obvyklé pobídky jako zvýhodněná cena nebo doprava zdarma. Tyto benefity dokážou popostrčit k nákupu jen čtvrtinu zákazníků. Necelá polovina dospělých v průzkumu přiznala, že je k častějším nákupům nemotivuje nic konkrétního a nakupují impulzivně,“ dodal Jandl.
Skalní příznivci kamenných sexshopů nedají dopustit na osobní kontakt s prodávajícím. Polovina těchto zákazníků nemarní čas hledáním informací na internetu a rovnou se jdou poradit za odborníky do kamenné prodejny. „Přibližně třetině nakupujících pomohla osobní návštěva ve výběru finálního zboží z vytipovaných favoritů a 16 procent nakupujících se na základě návštěvy prodejny rozhodlo pro jiné zboží, než si původně plánovali koupit,“ konstatoval Jandl.