
Například modelový výpočet u benzínové Škody Octavia s výkonem 132 kW v hodnotě 700 tisíc korun ukazuje, že povinné ručení vyjde přibližně na 6,8 tisíce korun ročně a havarijní pojištění zhruba 19 tisíc. Dohromady je to 25,8 tisíce korun.
Proč se očekává letošní výrazné zdražování? Web Top-pojištění upozornil, že v říjnu loňského roku vstoupilo v platnost hned několik nových pravidel týkajících se pojištění odpovědnosti z provozu vozidla – zejména se zvýšil spodní limit pojistného plnění z 35 milionů na 50 milionů korun.
Cenami povinného ručení toto opatření výrazně nezamávalo, k okamžité úpravě pojistného musely pojišťovny přistoupit jen u několika procent nejlevnějších smluv. Průměrné ceny povinného ručení se za loňský rok přesto zvýšily o necelých osm procent z přibližně 3,8 tisíce na zhruba 4,1 tisíce korun.
Letos to ovšem bude výraznější. „Naše analýzy ukazují, že průměrná výše povinného ručení by ke konci roku 2025 měla dosáhnout 4,6 tisíce korun, což by představovalo meziroční zvýšení o více než dvanáct procent,“ sdělil i Daniel Dzurík, expert na pojištění automobilů ve společnosti Ušetřeno.cz.
Ceny havarijního pojištění se podle něj vyvíjí velmi podobně. „Jejich nárůst očekáváme v rovině deseti procent. U menších a starších vozidel s vyšší spoluúčastí by tedy pojistné mohlo vystoupat na úroveň kolem čtyř tisíc korun, přičemž o zhruba desetinu se zvýší také u nových a drahých vozů s vyšším krytím a tedy výrazně vyšším pojistným,“ dodal Dzurík.
Výhodu mají provozovatelé elektromobilů, jejichž povinné ručení bývá levnější. Jde totiž zpravidla o novější vozy vybavené pokročilými asistenčními systémy a tedy s nižší pravděpodobností nehody. Rozdíl oproti benzínovým motorům může činit i pětinu.
Pojišťovny, jako Kooperativa, Allianz či Generali Česká pojišťovna, navíc nabízejí produkty na míru elektromobilům, tedy pokrývající situace, jako je vybití či poškození baterie.
Její oprava přitom není zrovna levnou záležitostí, což je důvod, proč je havarijní pojištění automobilů na elektrický pohon naopak dražší než u srovnatelného vozu se spalovacím motorem, a to typicky o desetinu až osminu.
Je to právě havarijní pojištění, na kterém mohou motoristé nejsnáze ušetřit, ovšem ne každý si je této možnosti vědom. „Jak se stářím klesá hodnota vozidla, měl by si jeho provozovatel nechat ponížit pojistné,“ poznamenal Daniel Dzurík, který doporučuje aktualizovat havarijní pojištění každé dva roky.
A přidal i jeden příklad: „Řekněme, že za novou Octavii v ceně 600 tisíc platíte 18 tisíc ročně. Za pět let je však její hodnota poloviční, při zachování stejné sazby by tak havarijko mělo činit zhruba devět tisíc. Třeba ale najdete lepší nabídku, takže při přechodu k jiné pojišťovně ušetříte další tisícovku.“
Česká kancelář pojistitelů (ČAP) upozornila, že spolu s růstem povinného ručení se vloni zvedly i celkové počty škod. Oproti 249 tisícům škod v roce 2022 a 259 tisícům v roce 2023 to bylo loni o dalších deset tisíc více.
Pro rok 2024 pojišťovny očekávaly celkové vyplacené plnění ve výši 17,9 miliardy korun, což hodnotu z roku 2023 překračuje o 1,2 miliardy.
„Navíc závazky spojené s dlouhodobými výplatami zejména ze škod na zdraví se pro rok 2024 očekávaly ve výši 2,2 miliardy, což překračuje hodnotu předcovidového roku 2019, kdy byla tato hodnota dvě miliardy,“ uvedla ČAP.
To je asi dost zavádějící, hodně záleží, kolik let máte řidičák, kolik vám je let a jakou máte historii nehod.. chápu, že se dá vzít v potaz „medián“, ale pro většinu to bude jiná hodnota. Mě třeba s mými 25 lety, 3 lety řidičské historie bez nehod takové pojištění výjde klidně přes 30 tisíc.. koukal jsem na srovnávače převážně.. Srovnátor a Suri.