Zkontrolovali jste si povinné ručení?

Povinné ručení jako vánoční dárek? Letos to tak vypadá, protože velká změna v pojištění odpovědnosti z provozu vozidla po pozemních komunikacích bude platit od 23. prosince. Tedy v době vánoční vytáhne peníze z kapsy milionům řidičů. Vypadá to jako zlomyslnost domácích zákonodárců, ale tento termín jde na vrub požadavku Evropské unie.
Zvýšený minimální limit 50 milionů korun v případě újmy na zdraví nebo úmrtí se bude vztahovat na každou postiženou osobu, zatímco limit na majetkovou škodu se týká jedné škodní události. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Připomeňme, že pojištění odpovědnosti je povinné a chrání majitele či nově provozovatele vozidla před škodami, které při provozu vozidla způsobí na majetku a zdraví jiných osob. Obecně platí, že tyto způsobené škody hradí pojišťovna.

V konkrétních případech se však tomuto plnění pojišťovny pokoušejí vyhnout s poukázáním na parametry uzavřené smlouvy i okolnosti nehody. V tomto směru jde novela pojišťovnám na ruku a vylepšuje jejich pozici.

Změny se týkají nejen nových smluv, ale i těch dosavadních – pokud je neprojednáte sami v pojišťovně, změní se parametry u stávajících smluv k 23. prosinci automaticky ze zákona. Výhodnější je však se povinnému ručení věnovat osobně právě teď a nikoli v doporučovaném limitu jednou za dva roky.

Odpovědnost pro řidiče

Jako nejdůležitější se totiž jeví legislativní změna, jejíž výklad se může zdát nejasný. Dosud totiž platilo, že pojišťovny se mohly pojistnému plnění vyhnout v případě, kdy se prokázala přímá souvislost mezi vzniklou škodou a technickým stavem vozidla. Nově však tato souvislost uvedena není, což vede ke dvojímu výkladu.

Tím málo pravděpodobným je, že pojišťovny budou nově hradit i škody zaviněné vozidly nezpůsobilými k provozu. Pravděpodobnější však je varianta, že v případě nehody budou pojišťovny mnohem pečlivěji zkoumat technický stav vozidla pojistníka a častěji využívat dříve opomíjené nedostatky k tomu, aby odpovědnost za nehodu převedly na něj.

Co zůstává bez debat? „Platit ze svého bude ten, kdo řídí pod vlivem alkoholu a drog, provozuje auto bez technické prohlídky či způsobí úmyslnou škodu,“ vypočítává Nela Maťašeje, mluvčí Direct pojišťovny. Podobně škodu ze svého zaplatí, kdo nemá řidičský průkaz, má zákaz řízení či řídí auto neoprávněně.

Přesun odpovědnosti za pojištění

Podle nové legislativy se odpovědnost za pojištění vozidla přesunuje z vlastníka vozu na jeho provozovatele. Tedy z toho, kdo je uvedený v registru, na toho, kdo vozidlo reálně užívá. Leasingové společnosti čeká přepisování smluv.

V této souvislosti však mohou vzniknout další nejasnosti – u sdílených vozů, v rámci rodiny apod., proto je možnost vozidlo pojistit nadále ponechána osobě, která má potřebu ochrany prostřednictvím pojištění.

Uplatňuje se i princip dlouhodobosti, podle něhož z odpovědnosti za pojištění jsou vyjmuti uživatelé, kteří jezdí jen nahodile či vozidlo nevlastní.

Výrazné zvýšení limitu

Každého provozovatele vozidla se týká zvýšení minimálního limitu pojistného plnění v případě újmy na zdraví, smrti nebo majetkové škody. Ve všech případech z nynějších 35 milionů na 50 milionů korun, což pravděpodobně zdraží pojistky dosud nastavené na nižší než padesátimilionovou hranici.

Pojišťovny zatím zdražení povinného ručení neavizují, ale je logické. Nelze očekávat, že by jen na sebe vzaly riziko vyšších náhrad za zdravotní péči či majetkovou újmu, případně další odškodnění. Rostoucí náklady na jejich pokrytí jsou přitom uváděny jako hlavní důvod pro zvýšení limitu.

Zvýšený minimální limit 50 milionů korun v případě újmy na zdraví nebo úmrtí se bude vztahovat na každou postiženou osobu, zatímco limit na majetkovou škodu se týká jedné škodní události bez ohledu na počet postižených osob. Nejvyšší možný sjednaný limit je 250 milionů.

Mnohem více vozidel

Rozšiřuje se okruh vozidel, za které je nutné ručení platit, o ta s maximální konstrukční rychlostí vyšší než 25 km/h, respektive vyšší než 14 km/h, pokud je jejich provozní hmotnost větší než 25 kilogramů, a také přípojná vozidla. Týká se to mj. elektrokoloběžek, segwayů, golfových vozítek, pracovních strojů, sněžných skútrů a roleb.

Výjimku z povinného ručení mají lehčí elektrické koloběžky a také elektrokola, protože za jejich hlavní pohon je považována lidská síla a nikoli motor, aby podle nové definice byla považována za vozidla.

Povinné ručení se neplatí rovněž za zahradní traktůrky, pokud se pohybují výhradně na vlastním pozemku, i drážní vozidla, vznášedla a vozidla, která se pohybují s použitím lidské nebo zvířecí síly.

Bez karty až od léta

Až od července 2024 (nikoli od letošních Vánoc!, pozn. aut.) odpadá povinnost prokazovat se při silniční kontrole na území České republiky tzv. zelenou kartou. Nová legislativa pojišťovnám ukládá povinnost digitálního hlášení pro Českou kancelář pojistitelů (ČKP), takže všechny smlouvy o pojištění odpovědnosti bude možné při kontrole digitálně zobrazit a kontrolovat.

Zelená karta však nadále poslouží jako mezinárodní doklad o zaplacení povinného ručení, proto je nezbytné mít ji při cestách do zahraničí k dispozici alespoň v digitální podobě.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 2
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena
  1. Pe Petr

    Řidiči jsou v celé Evropě ta pomyslná dojná kráva…..Většina politiků bere kapsy řidičů za bezedné!

  2. Jo Josef

    Jednoduše řečeno. Budete platit pojistku a pojišťovna bude hledat kde jakou, sebemenší záminku, aby nemuseli plnit. Jako třeba index na pneu. Který ve výsledku nemá vůbec vliv. 🤦😡

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB