K pojištění odpovědnosti, takzvanému povinnému ručení, vznikne zcela nový zákon, neboť se členské země EU zavázaly převést unijní směrnici do svých předpisů. Původně plánovaný termín konce roku zákonodárci nestihli, v platnost tedy vstupuje se začátkem dubna.
Zřízení ručení není radno podceňovat, jmenuje se „povinné“ z jasného důvodu – v případě zaviněné nehody musíte hradit způsobné škody, navíc i při bezproblémovém provozu riskujete v případě kontroly pokutu až ve výši padesát tisíc korun.
Rovněž vás Česká kancelář pojistitelů může vyzvat k zaplacení příspěvku do svého garančního fondu, a to v rozmezí 30 až 90 korun za každý den, kdy vozidlo nebylo pojištěno.
Koloběžky i golfová vozítka
„V České republice má podle údajů pojišťoven povinné ručení přes devět milionů vozidel, od dubna se jejich počet rozroste,“ uvádí Alice Tomanová, ředitelka úseku pojištění Broker Trust. Majitelů osobních automobilů se novinky dotknou jen okrajově, ale povinnost se nově týká vlastníků řady dalších motorových vozidel a zařízení, která se účastní silničního provozu.
Pojištění odpovědnosti musejí nově mít některé typy elektrických koloběžek, vozítka typu segway, motorové golfové vozy, sněžné skútry a rolby, zahradní traktůrky, pracovní stroje schopné vlastního zařízení či některé typy motorových trojkolek. Pokud jezdec někoho zraní nebo způsobí jinou škodu, poškozený se dočká odškodnění přímo od pojišťovny z povinného ručení.
Odpadne tak zdlouhavé vymáhání náhrady škody, která byla běžnou praxí. „Majitelé elektrokol si mohou oddechnout. Novela se týká jen vozidel, u kterých je motor hlavním pohonem,“ říká Martin Thienel ze společnosti Kalkulátor.cz. Z povinnosti hradit ručení jsou vyjmuti i majitelé invalidních vozíků.
I pár metrů rozhoduje
Pokud se se zařízeními pohybujete jen na svém pozemku či v uzavřeném prostoru, pojištění se vás netýká. Vztahuje se na situace, pokud s nimi vyjedete mimo tato místa a stanete se součástí provozu. Rozumí se tím použití jakékoli veřejné komunikace – ať už k jízdě, nebo jen k parkování.
Povinné ručení byste tedy měli mít sjednáno i v případě, že s traktůrkem jen přejíždíte do vedlejší ulice, abyste jej půjčili sousedovi.
Provozem vozidla se nově rozumí jeho použití odpovídající jeho obvyklé funkci jako dopravního prostředku, a to bez ohledu na to, zda stojí, nebo je v pohybu. Provozovatel odpovídá mimo jiné za škody, které vzniknou v případě, že své vozidlo odstaví na veřejné komunikaci a vytvoří tak překážku.
Vejdete se do tisícovky
Rozhodujícím ukazatelem, zda se na vás povinné ručení vztahuje, je hmotnost a rychlost vozidla. Pojištěna musejí být všechna vozidla, která dosahují vyšší konstrukční rychlosti než 25 km/h, případně vozidla těžší než 25 kilogramů a zároveň rychlejší než 14 kilometrů v hodině.
Povinnost se tedy dotkne i vozítek, která nejsou primárně určená pro rychlý přesun, ale jejich provozní hmotnost přesahuje určený limit – typicky jde o motorové trojkolky, které využívají zejména senioři.
„Dobrou zprávou je, že vás pojištění finančně nezruinuje. U elektrických koloběžek se dostanete na částky v řádech stokorun ročně,“ upřesňuje Alice Tomanová z Broker Trust.
Kdo má elektrickou koloběžku a povinné pojištění se na něj s ohledem na její vlastnosti nevztahuje, může si pojištění odpovědnosti sjednat dobrovolně. Stejně postupují provozovatelé sdílených kol či koloběžek, i pokud se na ně nový zákon nevztahuje.
Platí, kdo vůz používá
Dosud za povinné ručení odpovídal majitel vozu, nově povinnost přechází na provozovatele, který vůz skutečně využívá. Toto opatření pro většinu lidí nic nemění, vztahuje se zejména na situace, kdy za nesjednané pojištění odpovídala leasingová společnost jakožto majitel vozu.
Důležitou podmínkou je dlouhodobost využívání – pokud si vůz od někoho jednorázově půjčíte nebo využijete služeb carsharingu, provozovatelem vozu se nestáváte.
Dochází také k navýšení pojistných limitů při újmě na zdraví, smrti nebo majetkové škodě. Doteď bylo možné sjednat ručení s limitem 35 milionů korun.
Může se zdát, že tyto částky jsou nastaveny vysoko, ale ne vždy tato suma s ohledem na navýšení cen oprav a vyšší náklady na zdravotní péči dostačovala k pokrytí způsobených škod. V případě poškození zdraví končícího invaliditou nebo zničení nákladu nemusí k pokrytí stačit ani několikanásobek.
Vyšší limity plnění
Minimální limit se navýšil na 50 milionů korun. U újmy na zdraví nebo smrti se limit vztahuje na každou postiženou osobu, u škody majetkové je limit pro jednu škodní událost bez ohledu na počet poškozených.
„Výše škod při dopravních nehodách stále roste, stávající minimální limit tak už při rozsáhlejších škodách nemusí stačit. Rostou jak náklady na opravy vozidel, tak i na zdravotní péči. Z tohoto pohledu je navýšení minimálního limitu logickým krokem,“ vysvětluje David Krňávek z ČPP Servisu.
Většina řidičů má sjednány vyšší limity už nyní, u starších smluv dojde k automatické aktualizaci. Zda spolu s ní pojišťovna přistoupí také k navýšení vašeho pojištění, záleží na konkrétním poskytovateli.
Zelenou kartu nepotřebujete
Hlavním usnadněním pro řidiče je, že při cestách po tuzemských silnicích již u sebe nemusejí mít zelenou kartu, tedy doklad o tom, že je povinné ručení řádně sjednáno. Už nyní není třeba vozit kartu v papírové podobě, stačí ji mít vyfocenou nebo uloženou v telefonu. Do budoucna bude mít policie v případě kontroly možnost si vše ověřit v digitální evidenci.
Původní plán jejího spuštění byl červenec 2024, ovšem kvůli zpoždění s přijetím zákona to bude v provozu později – od srpna či září. Pro pojišťovny bude platit povinnost předávat informace o sjednání smlouvy České kanceláři pojistitelů v reálném čase.
V praxi to bude pro klienty znamenat, že jejich pojištění začne platit v momentě sjednání a úhrady. U vozidel opatřených registrační značkou se bude platba ručení ověřovat právě na jejím základě, u koloběžek a podobných zařízení to bude složitější. Pojistka bude vázána na výrobní číslo, je tedy nutné, aby nově vznikl příslušný registr.
Pozor při cestě do zahraničí – zelená karta je nadále mezinárodně platným dokladem a digitalizace evidence v rámci celé Unie bude ještě chvíli trvat.