Volkswagen a Rivian jsou spolunocležníci ze zoufalství

Akcie Volkswagenu ve čtvrtek padaly na letošní minimum, do blízkosti minima víceletého. Až pět miliard dolarů totiž německá automobilka nově hodlá investovat do potácejícího se amerického výrobce elektroaut Rivian. Ten jen letos vykáže ztrátu nejspíše kolem tří miliard dolarů. A v příštím roce mu peníze mají dojít zcela.
Volkswagen a Rivian jsou „spolunocležníci ze zoufalství“. Volkswagen spolupracuje kvůli obavě z pokut EU a Rivian pro obavy ze svého krachu. Ilustrační foto: Rivian Automotive

Volkswagen a Rivian tak představují „spolunocležníky ze zoufalství“. Dávají se dohromady kvůli vidině krachu na jedné straně a tučných „pokut za zaostalost“ na straně druhé. Rivian by bez nynějšího „napojení na kapačky“ Volkswagenu nejspíše skonal. Vždyť jeho akcie se od konce roku 2021 propadly o více než 90 procent.

Volkswagen zase musí do amerického výrobce elektroaut investovat, aby dostál přísným normám EU, souvisejících s ambiciózní zelenou agendou Bruselu, jež nemá obdoby nikde jinde na světě. Bez rozšiřování výroby elektroaut by totiž Volkswagen čelil velkým pokutám.

Jeho vlastní software pro elektroauta ale není dost konkurenceschopný, což mu snižuje prodeje a brání tedy v požadovaném rozšiřování výroby elektroaut. Kolabující Rivian se sice potácí, ale i tak je jeho software pokročilejší než ten Volkswagenu.

Podle analytiků společnosti Bernstein, jež spadá pod křídla francouzské banky Société Générale, je investice Volkswagenu do Rivianu „hřebíčkem do rakve“ snah německé automobilky o rozvoj vlastního palubního softwaru.

Už loni musel Volkswagen investovat 700 milionů dolarů do čínské automobilky Xpeng, aby získal přístup k pokročilejšímu softwaru. Zřejmě to ale fakticky, z hlediska německé automobilky, byly peníze hozené do černé díry.

Regulace EU tak vlastně zachraňují jinak již odepsané americké automobilky a pomáhají navyšovat zisk automobilkám čínským; taková socialistická internacionální družba 21. století. To ale určitě není recept na vzestup americké, a už vůbec ne eurounijní ekonomiky. Slavit mohou akorát v Pekingu.

A ani Volkswagen nebude mít peníze na investice do amerických „zombie firem“ věčně. Vždyť i investice do Rivianu se značnou pravděpodobností představuje házení peněz do černé díry. A je otázkou, kolik ještě peněz Volkswagen vůbec rozházet může.

Prodeje jeho elektroaut v Evropě letos v prvním čtvrtletí spadly meziročně o výrazná 24 procenta, citelně klesají i v USA či v Číně. Trh s elektroauty totiž celosvětově ochabuje, neboť řidiči čelí vysokým cenám elektřiny, stále vysokým cenám nových elektroaut a nedostatečně rozvinuté nabíjecí infrastruktuře.

Oproti minulým létům také klesá podíl řidičů, kteří v průzkumech uvádějí, že si jako další vůz plánují pořídit elektroauto. Přesto všechno Brusel Volkswagenu hrozí pokutami, což automobilku nutí investovat do kolabujícího Rivianu. Kdyby to nebylo k pláči, je to k smíchu.

Autor je hlavní ekonom Trinity Bank
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB