A není tam kriminalita? Unikátní portál poradí, kde podnikat

Nová kavárna, kadeřnictví nebo květinářství se ve vybrané čtvrti „nechytne“ a majitel musí zavřít. Někdy by přitom stačilo, aby svou provozovnu otevřel o několik ulic vedle, a mohl být úspěšný. Společnost Mastercard nyní přichází s poměrně jednoduchým nástrojem, který pomůže vybrat vhodné místo pro konkrétní podnikání. Finanční a ekonomické informace (faei.cz) byly u jeho představení.
Uživí se tady další kavárna? Unikátní portál pomůže s výběrem vhodného místa. Ilustrační foto: Pixabay.com
Uživí se tady další kavárna? Unikátní portál pomůže s výběrem vhodného místa. Ilustrační foto: Pixabay.com

Malé firmy a podnikatelé jsou páteří české ekonomiky. Za každých dvaceti firem patří 19 z nich právě do kategorie těch nejmenších. Ty vytvářejí přibližně polovinu všech tuzemských pracovních míst a 40 procent hrubého domácího produktu (HDP). „Pokud se nebude dařit jim, nebude se dařit ani celé ekonomice,“ zdůraznila Jana Lvová, generální ředitelka Mastercard pro Českou republiku a Slovensko.

Právě Mastercard teď přišel s nástrojem, který dokáže identifikovat správná místa s největším podnikatelském potenciálem. Společnost k tomu vytvořila nový portál KdeZačítPodnikat.cz, který pomůže najít nejvhodnější lokality pro různé obory podnikání, jako je zmiňovaná kavárna nebo kadeřnictví, ve 24 městech České republiky.

Nový portál pomůže nejen těm, kteří chtějí začít podnikat, a potřebují poradit ohledně vhodné čtvrti, ulice, náměstí. Určený je rovněž pro ty, kteří by se do podnikání rádi pustili, a dokonce mají i vytipovaný prostor, jen si nejsou jisti, jaký typ podniku by v dané oblasti nejlépe prosperoval.

Portál ale mohou využívat také podnikatelé, kteří uvažují o rozšíření či přesunutí svého prosperujícího byznysu. Podle ředitelky Jany Lvové teď díky této pomůcce mohou podnikatelé vůbec poprvé posoudit potenciál úspěchu svých podnikatelských nápadů na konkrétním místě.

„Svá rozhodnutí tak již nemusí zakládat pouze na intuici nebo vlastních pozorováních a do rukou se jim bezplatně dostává analytický nástroj, který stojí na propojení širokého spektra dat,“ sdělila Lvová.

Údaje o nákupech i MHD

Základem jsou agregovaná a anonymizovaná data společnosti o nákupech v dané oblasti a údaje poskytnuté partnerskými organizacemi. Portál ale využívá i veřejně dostupná data, jako je například hustota obyvatelstva, dostupná infrastruktura, rychlost internetu, MHD, hlučnost, konkurence v okolí, ale třeba také kvalita ovzduší nebo výskyt kriminality.

Při vyhledávání zodpoví zájemce čtyři jednoduché otázky a nástroj na základě různých dat navrhne typ podniku i konkrétní místo, kde má největší potenciál k úspěchu. „Konečně někoho zajímají malé podniky a mikrofirmy,“ okomentovala tuto iniciativu Eva Svobodová, členka představenstva a generální ředitelka Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP).

Uvedla, že pro mnoho nejmenších podnikatelů je současná realita velmi tvrdá, často se potýkají s omezenými zdroji, chybí jim odborná podpora a nemají za sebou týmy specialistů. „Pro tyto podnikatele, kteří nejsou v hledáčku médií ani se jim nedostává dostatečné podpory od státu, je tento nástroj nesmírně cenným průvodcem na cestě k úspěchu,“ dodala Svobodová.

„Právě pro ně je on-line nástroj KdeZačítPodnikat.cz skutečnou pomocí – poprvé v historii jim poskytuje přístup k datům a analýzám, jež byly dosud výsadou pouze velkých firem a které jim pomohou pomoci najít ideální místo pro jejich podnikání,“ řekla Eva Svobodová.

Portál například ukazuje, že v Praze na Letné je stále velký prostor uspět s restaurací. Kavárnou či barem. Pokud by chtěl někdo podnikat v Mostu, zjistí, že v centru města je dobrá příležitost s obchodem s dámským oblečením. Ve Frýdku-Místku je zase vysoká pravděpodobnost úspěchu s manikúrou nebo pedikúrou – ideálně mezi ulicemi Ostravská a Hlavní třída.

Prostory k pronájmu

Díky partnerství s realitním portálem Sreality.cz také ihned získají přehled o volných komerčních prostorech k pronájmu nebo prodeji. „Víme, že podnikatelé u nás aktivně hledají prostory pro své provozovny, a tak jsme rádi, že jim můžeme ty nejvhodnější inzeráty zobrazit přímo prostřednictvím nástroje KdeZačítPodnikat.cz,“ řekl Pavel Kolář, ředitel divize Oborových služeb Seznam.cz.

Dodal, že v nabídce jsou tisíce inzerátů od drobných obchůdků až po prostory určené pro velké supermarkety. „Velkou výhodou je, že u každého nabízeného prostoru přesně víme, jaké jsou dostupné služby v okolí, což jsou při výběru vhodného prostoru zásadní informace,“ poznamenal Kolář.

Portál KdeZačítPodnikat.cz poskytuje „pomocnou ruku“ v Praze, Brně, Ostravě, Plzni, Hradci Králové, Českých Budějovicích, Děčíně, Frýdku-Místku, Havířově, Jablonci nad Nisou, Jihlavě, Karlových Varech, Kladně, Liberci, Mostu, Mladé Boleslavi, Olomouci, Opavě, Pardubicích, Prostějově, Přerově, Teplicích, Ústí nad Labem a Zlíně.

Podnikatelů stále ubývá

V prvním pololetí letošního roku v České republice zahájilo činnost 42 325 fyzických osob podnikatelů a 46 366 jich svou činnost ukončilo. Ačkoliv je počet nových podnikatelů letos nejvyšší od roku 2011, těch, co podnikání ukončili, je ještě více. Podnikatelů tak v Česku dále ubývá, za první pololetí je jich méně o čtyři tisíce. Vyplývá to z analýzy, kterou provedla společnost CRIF – Czech Credit Bureau.

„V letošním roce pozorujeme další pokles počtu podnikatelů, který je důsledkem velkého množství ukončených podnikatelských činností a částečně i rostoucí míry bankrotů. Na druhou stranu však během prvních šesti měsíců v Česku začalo podnikat o dvanáct procent více lidí než ve stejném období minulého roku,“ uvedla Věra Kameníčková, analytička společnosti CRIF – Czech Credit Bureau.

V České republice bylo ke konci června registrováno 1,93 milionu fyzických osob podnikatelů, což je 22 procent dospělé populace. Podle Českého statistického úřadu ale vykazuje činnost jen něco málo přes polovinu z počtu registrovaných podnikatelů.

Dominantní je Praha

Nejvíce lidí od začátku roku vstoupilo do podnikání v Praze (7 862), ve Středočeském (5 780) a v Jihomoravském kraji (4 652). Meziročně se počet nových podnikatelů zvýšil ve všech krajích. Nejrychleji to bylo v Praze (o 25 %), v Libereckém kraji (o 19 %) a ve Středočeském kraji (o 15 %). V Karlovarském a v Olomouckém kraji počet nových podnikatelů oproti loňsku stoupl v řádu procent.

Nejvíce osob začalo podnikat ve stavebnictví (5 528), ve zpracovatelském průmyslu (5 386) a v profesních vědeckých a technických činnostech (5 368). Počet nových podnikatelů meziročně nejvíce narostl ve vzdělávání (o 53 %) a v odvětví nakládání s nemovitostmi (o 37 %). Nejvíce zaniklých podnikatelů zaznamenalo odvětví obchodu (12 040), stavebnictví (7 714) a zpracovatelský průmysl (6 271).

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB