
Čeští mladí lidé, kteří právě začínají ovlivňovat trh práce, se tak výrazně liší od svých vrstevníků v zahraničí. Globálně totiž platí, že nemožnost získat zaměstnání je pro tuto generaci jedním z největších stresorů.
V Česku to je ale jinak. Největším aktuálním problémem, kterému čelí „naše“ generace Z (35 %) jsou náklady na bydlení. Ještě v jedné věci se ale čeští mladí lidé odlišují od globálního průměru: Od výplaty k výplatě žije aktuálně v Česku 37 procent zástupců generace Z, přičemž globálně to je více než polovina.
Pracanti, kteří chtějí volno
Každoročního průzkumu mezi zástupci generace Z a také mileniály (narození v letech 1983 až 1995, pozn. aut.) se zúčastnily bezmála 23 tisíce lidí ve 44 zemích. Co se týče práce, jsou zástupci generace Z dříči.
Chtějí ale dost volna na své koníčky a přátele. Chtějí také flexibilitu, a naopak se vyhýbají stresu a zodpovědnosti v práci, které jsou spojené s vedoucími funkcemi. Žijí rychle, nemají rádi dlouhá čekání a zdlouhavé procesy.
Mladí Češi si jsou prakticky jistí, že nějakou práci vždycky najdou. V tomto ohledu jsou sebevědomí, čemuž nahrává i velmi nízká nezaměstnanost v České republice, která se v listopadu udržela na úrovni 3,5 procenta. Ukazují to údaje, které začátkem prosince zveřejnil Úřad práce ČR.
Lidí bez práce bylo na konci listopadu 263 226, což je o 2 585 více než v říjnu. Počet volných míst meziměsíčně klesl o 1 788 na 278 708. Na jedno volné pracovní místo tak v listopadu připadlo 0,9 uchazeče o zaměstnání. Nejvyšší nezaměstnanost byla v Ústeckém kraji, kde činila 5,4 procenta. Naopak nejnižší nezaměstnanost byla shodně ve Zlínském kraji a na Vysočině – 2,6 procenta.
I tak si ale téměř polovina členů české generace Z uvědomuje, že pokud se v následujících dvanácti měsících nezlepší stav ekonomiky, mohou mít problém – například se zvýšením platu, pracovním povýšení, ale třeba také s tím, aby mohli založit rodinu a pořídit si vlastní bydlení.
Silné ekologické cítění
Vedle jisté ekonomické nejistoty trápí příslušníky generace Z politická nestabilita (28 %) a jako významný problém vnímají i terorismus (18 %). Globální zástupci generace Z uvádějí jako velký problém právě nezaměstnanost (22 %).
„S citlivým vnímáním ekonomických problémů souvisí i životní náklady a řešení životních situací a potřeb. Vlastnictví bydlení a auto může být časově a finančně náročné,“ uvedl Lukáš Haubelt, ředitel marketingové agentury Brand Boost.
Dodal, že mladí lidé mají také výrazné ekologické cítění. „Rozhodují se i podle toho, jaký má výběr jejich životního stylu dopad na životní prostředí a jak tím sníží svou uhlíkovou stopu,“ konstatoval Haubelt.
S tím souvisí i větší ochota této mladé generace více využívat různé sdílené služby včetně automobilů. Sdílená vozidla v současnosti využívá stále více Čechů. Jde většinou o mladé lidi mezi 20 a 30 lety, kteří si pochvalují svobodný životní styl bez komplikací s vlastním autem.