V práci do pěti? Zapomeňte. Mladí si diktují stále více volna

Mladým do šestadvaceti let, tzv. generace Z, se moc do práce chodit nechce. Nejraději by všechno vyřídili na dálku, a hlavně se starají o svůj volný čas. To jsou časté poznatky personalistů v našich firmách.
Podle Jaroslavy Rezlerové z agentury ManpowerGroup je ideální vytvářet smíšené týmy, kde se mladí potkávají i s pracovníky v seniorním věku. Ilustrační foto: Pixabay.com

„Jednadvacetiletá pracovnice na zákaznickém centru se diví, že by měla být v práci do pěti. Řekla nám rovnou, že prostě ve čtyři jde domů, že jí na penězích nezáleží, že chce mít hlavně čas pro sebe,“ říká Zuzana Voborníková.

Zkušená personalistka popsala náborovou praxi v jedné z velkých společností obchodujících s auty. Když si pozve jiné uchazeče v tomto věku, slyší stejnou písničku. Přitom nástupní platy jsou nadprůměrné. Mladé to ale zase až tak nebere.

Podle ní a dalších personalistů je vskutku zajímavé, že někteří mladí pracovníci si už dopředu, třeba „na příští týden“, plánují tzv. sick days. Přitom to mají být volné dny pro nečekaný případ, kdy se člověku udělá mizerně, ale nechce mu s tím hned běžet k doktorovi.

Jenže mnozí zaměstnanci, hlavně z generace Z, si to mylně vykládají jako další flexibilní týden dovolené navíc. Ve firmách bývá šest „sick days“ do roka.

Hlavně všeobecnou pohodu

„Možnost určit si začátek a konec pracovní doby chce 45 procent uchazečů o práci, více dní dovolené 35 procent, naprostou flexibilitu z hlediska výběru místa výkonu práce 35 procent.

A téměř polovina zaměstnanců (49 %) by přešlo do nové organizace nabízející větší pohodu v práci,“ shrnula výsledky velkého globálního průzkumu mezi mladými napříč zeměmi personální agentura ManpowerGroup.

Šéfka českého zastoupení agentury Jaroslava Rezlerová připomíná, že generace Z jsou lidé, kteří se už narodili do plně digitalizovaného světa, a tak vnímají mnoho věcí jinak než starší. Podle ní jsou mladí zase velmi učenliví a kreativní, zkrátka přinášejí do firem čerstvý vítr.

Věří, že s tím, jak i jim časem uběhnou nějaká léta, budou více nohama na zemi. Očekávání, že dva roky po škole bude člověk na řídící pozici a do šesti let ředitel, jak naznačil jeden z průzkumů této agentury, se totiž naplní málokomu.

Ideální podle Rezlerové je vytvářet smíšené týmy, kde se mladí potkávají i s pracovníky v seniorním věku. Právě ve vytváření podmínek pro zaměstnávání osob v důchodovém věku vidí jednu z možností, jak čelit tzv. vyprázdněnosti českého pracovního trhu.

„Starší mají zkušenosti a mohou mladým ukázat, že existují i jiné možnosti, než jen Tik Tok a Instagram,“ dodal personalista ManpowerGroup Jiří Halbrštát. Dotazování mezi firmami v Česku přitom podle něho nijak nepotvrdilo, že by generace Z byla například více nespolehlivá než jiné generační skupiny.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB