E-shopy se odrazily ode dna, lidé už se nebojí ani neověřených prodejců

Průzkum
Po dvou letech propadu se tuzemským internetovým obchodům opět zvyšují tržby. Jak Finančním a ekonomickým informacím (FAEI.cz) sdělila společnost Heureka Group, v prvním letošním čtvrtletí se potvrdil pozitivní trend z konce loňského roku, oblast e-commerce tak meziročně vzrostla o čtyři procenta. Podle Asociace pro elektronickou komerci se lidé nebojí ani neověřených e-shopů.
Internetovým obchodům se po hubených letech začíná znovu dařit. Ilustrační foto: Depositphotos.com

V roce 2022 klesl celkový obrat internetových obchodů o 12 procent na celkových 197 miliard korun. V roce 2023 činil pokles šest procent, takže celkové tržby dosáhly 185 miliard. Situace ale začala měnit ke konci uplynulého roku a letos se tento trend potvrzuje.

První čtvrtletí tak podle společnosti Heureka Group skončil s celkovým růstem tržeb o čtyři procenta ve srovnání s předchozím rokem. Aktuální data nákupního rádce potvrdila, že lidé již nemají takové obavy z nakupování, jako tomu bylo v posledních dvou letech – zejména kvůli vysoké inflaci.

„V lednu jsme navázali na silný závěr předchozího roku, i díky tradičně oblíbeným povánočním výprodejům a on-line nakupování se dařilo i v únoru,“ uvedl David Chmelař, generální ředitel Heureka Group.

Březen byl pak z jeho pohledu z celého kvartálu nejslabší. „Vidíme přímou souvislost s teplým počasím, které lidi vylákalo na výlety a pobyt v přírodě, proto neměli tolik prostoru k prohlížení nabídek na internetu,“ řekl Chmelař.

PSALI JSME:
Konec nekonečného růstu. E-shopům po tučných letech klesly tržby

Odkládané nákupy

Podle analytiků Heureky se ukazuje, že se zákazníci po období šetření a obav z vysokých výdajů začínají vracet k on-line nákupům, které dosud odkládali. „Vidíme, že lidé pomalu začínají s nákupy, které v dobách vysoké inflace odkládali kvůli vysoké pořizovací ceně. Zejména v únoru a březnu začali odesílat objednávky s vyšší pořizovací hodnotou,“ sdělil Chmelař.

Z pravidelné analýzy eCommerce Insideru vyplývá, že se průměrná hodnota objednávky zvýšila o osm procent na 1 512 korun. „Spolu s tím se opět mírně zvýšila i zákaznická spokojenost, přičemž česká e-commerce dlouhodobě poskytuje vysokou kvalitu služeb,“ konstatoval Chmelař.

Dodal, že na český trh vstupují také zahraniční hráči, ale je velmi obtížné uspět. „Jedna věc jsou vysoké investice do marketingu, druhou je však důvěra českých zákazníků, kteří očekávají vysoký standard služeb, a proto s pořizováním dražšího zboží volí raději české obchodníky,“ uvedl David Chmelař.

Nevyzkoušené e-shopy

Podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) je sice loajalita zákazníků v on-line prostředí každým rokem silnější, i tak ale mají nové kvalitní internetové obchody slibnou šanci na trhu uspět.

PSALI JSME:
Internetové obchody v útlumu, zachrání je Generace X a Baby Boomers

Výzkum asociace, v němž odpovídala více než tisícovka dotázaných, totiž ukázal, že čtyři z deseti nakupujících v letošním prvním čtvrtletí vybrali pro svůj nákup z jejich pohledu dosud nevyzkoušený e-shop.

„Z odpovědí vyplynulo, že 28 procent spotřebitelů nakoupilo v úvodním čtvrtletí roku 2024 poprvé v jednom (pro ně) novém e-shopu, dalších 11 procent pak objednalo ve dvou a více dosud nevyzkoušených internetových obchodech,“ uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Dodal, že pro provozovatele e-shopů to je dobrá zpráva. „Tento výsledek potvrzuje, že e-commerce jako celek má u zákazníků důvěru. Ti se totiž nebojí zkoušet stále nové on-line obchody pro jejich konkrétní nákupy. Současně toto zjištění ukazuje, že na trhu je stále prostor pro vstup dalších e-shopů,“ poznamenal Vetyška.

PSALI JSME:
Čeští zákazníci šetří. Odskákaly to i e-shopy nižšími tržbami

Mírný optimismus

Současný opětovný nárůst tržeb hodnotí APEK jako mírný optimismus. Prodejům napomáhá, že 44 procent internetových zákazníků hodnotí svou aktuální situaci jako dostatečnou pro klidné pokrytí základních výdajů. A 35 procent spotřebitelů se dokonce cítí v dobré finanční kondici, dalších více než osm procent pak vysloveně velmi dobře.

„Nejen z reakcí zákazníků vnímáme, že české e-commerce se opět daří. Za obchodníky můžeme mluvit o mírném optimismu, oproti loňskému roku očekáváme letos růst ve vyšších jednotkách procent,“ konstatoval Jan Vetyška.

Březnový výzkum APEK mezi spotřebiteli potvrdil, že Češi on-line každý měsíc utratí průměrně necelé čtyři tisíce korun, a to za více než tři nákupy. „Současně věříme, že obě hodnoty budou v průběhu letošního roku růst a e-shopy tak čeká návrat do opravdu dobrých časů,“ dodal Vetyška.

Ilustrační foto: Depositphotos.com

PSALI JSME:
Reklamace zboží z e-shopu odradí od dalšího nákupu až polovinu zákazníků

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Spotřebitel

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB