
Obrat e-shopů loni v Česku meziročně klesl ze 197 miliard na 185 miliard korun, z trhu rovněž zmizely dvě stovky internetových obchodů. O rok dříve byla situace ještě horší: Obrat se propadl z 223 miliard korun na 197 miliard a zaniklých e-shopů bylo dokonce necelých devět set. Podle společnosti BCG ale toto odvětví čeká v dalších čtyřech letech poměrně silný růst.
Zatímco v roce 2017 se sektor e-commerce podílel na celosvětových maloobchodních tržbách 18 procenty, v roce 2022 to už bylo 35 procent a v roce 2027 by to mělo být dokonce více než 40 procent. Na internetu totiž budou stále více nakupovat lidé Generace X (narození v letech 1965 až 1980, pozn. aut.) a Baby Boomers (1946 až 1964). Nárůst by se měl týkat i české e-commers.
Rychlejší než v kamenných prodejnách
On-line prodeje by měly růst dokonce rychleji než v tradičních kamenných obchodech. Zatímco na internetu by to mělo být průměrným ročním tempem devět procent, v kamenných prodejnách pouze čtyři procenta.
„České e-shopy se v posledních dvou letech nacházejí ve velmi těžké situaci, kdy jim klesají tržby, roste konkurence a zároveň se zvyšují náklady. I v Česku bychom se ale měli odrazit od pomyslného dna a vrátit se na růstovou trajektorii,“ sdělil redakci FAEI.cz David Antoš, odborník na e-commerece ze společnosti BCG.
Připomněl, že on-line prodeje v letech 2020 a 2021 skokově narostly a dnešní stagnace či pokles jsou pouze korekcí tohoto nepřirozeného výkyvu od dlouhodobého trendu. Růst e-commerce podle něho nutně neznamená růst tržeb čistých e-shopů, ale pomůže mu také přítomnost tradičních kamenných obchodů v on-line prostředí.
Posílí hobby či potraviny. A starší zákazníci
Výhled společnosti BCG předpokládá, že vzestup internetového obchodu nebude rovnoměrný, posílí zejména potraviny nebo hobby a zahrada. A především si bude zboží přes internet více objednávat právě starší generace narozená před rokem 1980.
„Důvodem je především fakt, že mezi mladými lidmi je on-line nakupování už běžnou záležitostí a mnoho nových zákazníků k přilákání už nezbývá. Naopak u starší generace je prostor vyšší,“ poznamenal David Antoš z BCG.
Z výzkumů této společnosti vyplývá, že se senioři online nakupování nebrání, pouze je třeba pochopit jejich potřeby a nákupní zvyklosti. „Výrazně více zde funguje například omnichannel, tedy kombinace osobního kontaktu na pobočce a cílených marketingových on-line nabídek,“ vysvětlil Antoš.
Právě to, jak se obchodníkům podaří vybudovat vztah k této skupině zákazníků, tak podle něj může rozhodnout o úspěchu prodejců i v Česku. „Samozřejmě to neznamená, že by obchodníci měli začít ignorovat mladší generaci,“ upozornil David Antoš.
Dvouciferný nárůst internetových tržeb
Posilování starší generace v online nakupování je podle Antoše patrné už nyní. Zatímco u Generace Z (lidé narození od poloviny 90. let do roku 2010) tržby meziročně stagnovaly a u Generace Y (tzv. mileniálové narození od počátku 80. let do poloviny 90. let) začaly mírně růst až na přelomu minulého a letošního roku, u Generace X a Baby Boomers rostly dvouciferným tempem.
V opětovné nastartování e-commerce věří také Asociace pro elektronickou komerci (APEK), podle níž už v posledním čtvrtletí loňského roku zaznamenaly české e-shopy mírný růst. Ten by měl být předzvěstí dalšího zlepšení, a to už v letošním roce.
„Loňské výsledky ovlivnila především složitá ekonomická situace, která v Česku pokračovala silněji než v ostatních státech EU. Stále vysoká inflace znamenala jak nižší ochotu spotřebitelů utrácet, tak i zvýšené náklady obchodníků na provoz. České e-shopy se ale s náročným obdobím dokázaly vyrovnat a do roku 2024 vyhlíží s mírným optimismem,“ uvedl Jan Vetyška, výkonný ředitel APEK.
Dodal, že nálada na trhu se zlepšuje. „Růst nepředpokládám v řádu desítek procent, ale spíše jednotek. I tak nás ale podle mého názoru čeká pozitivní budoucnost celého on-line prostředí,“ dodal Vetyška.
Díky pětihrůze zaplatím jídlo + energie a nic víc nekupuji. Vše odkládám na horší časy a to bude pokud pětihrůza za 2 roky zas vyhraje.