V roce 1994, kdy z mladoboleslavské výrobní linky sjela první škodovácká felicia, se tento model stal současně historicky prvním vítězem v tuzemské motoristické anketě Auto roku. Teď oficiálně přejíždí do automobilového důchodu.
Jak pro FAEI.cz uvedl Marek Knieža, výkonný ředitel inzertního portálu TipCars, mezi „veteránské“ benefity patří nižší povinné rušení nebo vjezd do nízkoemisních zón. Na druhou stranu přináší status veterána i některé výdaje, omezení a povinnosti.
Čekání na automobilového dědečka
Sériová výroba Škody Felicia se rozběhla 17. října 1994. Byl prvním modelem vyvinutým po vstupu koncernu Volkswagen do tradiční české automobilky.
Sbíral triumfy na sportovním poli a významně zabodoval u zákazníků: Do roku 2001 vzniklo v závodech Mladá Boleslav, Kvasiny a Vrchlabí celkem více než 1,4 milionu vozů Škoda Felicia, včetně verzí Felicia Combi, Pickup, Vanplus a Fun,“ uvádí web Škoda Auto.
Pokud by si chtěl nějaký nadšenec felicii coby veterána pořídit, bude si muset nejspíš ještě počkat. Nabídka z prvních ročníků totiž nebývá široká, protože výroba se rozbíhá postupně. U felicie to platí dvojnásob, protože se začala montovat až v polovině října.
„Ročník 1994 je tak poměrně nedostatkovým zbožím,“ upozornil Marek Knieža. Jeho slova potvrzují statistiky. V databázi ministerstva dopravy je podle něj necelých 400 felicií registrovaných v roce 1994, které jsou vedené jako provozované. Avšak jen 160 má platnou STK.
Ročník 1995 je oproti tomu zastoupený téměř deseti tisíci hatchbacky a kombíky, platnou „technickou“ jich má více než sedm tisíc. Knieža uvedl, že v nabídce autobazarů se za poslední dva roky objevily pouze tři vozy prvního a 35 z druhého ročníku. Většina Felicií tohoto stáří tak mění majitele spíš cestou soukromé inzerce. A nezanedbatelná část zůstává v rodině jako druhé či třetí auto.
Knieža rovněž uvedl, že problém s nalezením veterána budou mít také zájemci o další novinky roku 1994. Modely jako Audi A4, Hyundai Accent, Lancia Kappa, Toyota RAV4 nebo Volkswagen Polo jsou v Česku provozované v počtech nižších desítek kusů. „V nabídce autobazarů se pak tato auta prakticky nevyskytují,“ dodal Knieža.
Zkoušky z automobilového důchodu
Nedostatek aut daného veteránského roku může být důvodem, proč si jejich majitelé při jejich případném prodeji nechají za auto patrně velmi slušně zaplatit – bez ohledu na to u mnohých „nových“ veteránů spadla jejich cena po desítkách let pod úroveň jednoho průměrného platu.
„Kupní cena je jen začátek,“ řekl Marek Knieža z TipCars. „Cesta za veteránskými značkami vede přes takzvané testace. Na nich se hodnotí autentický stav vozu po estetické i technické stránce. Majitele potenciálního historického vozidla pak překvapí, kolik peněz, práce a času je bude stát, aby splnili podmínky testace. Navíc by ho neměli používat pro běžné ježdění nebo k podnikání.“
Samotné testace jsou dvě: Klubová a krajská. První je zaměřená na historickou původnost, druhá na technickou. Zkoumá se na nich, jestli je kandidát na veterána ve velmi dobrém technickém stavu a kompletně funkční. V podstatě by měl být ve stavu blízkém opuštění výrobní linky.
Nežádoucí jsou nejen nedobové doplňky, ale také poškozený interiér nebo koroze. Právě ta bývá přítomná u levnějších aut zachráněných „z kopřiv“ na zahradě. Nejvíce času a energie ale dokáže vzít ladění detailů.
„Shánění drobných dílů může trvat déle než renovace zbytku auta,“ upozornil Knieža. „Části karoserie, podvozku nebo motoru na trhu ještě jsou. Ale narazit na drobnosti typu středové pokličky, chromové lišty nebo emblémy akčních modelů, se může rovnat zázraku.“
Testační administrativa přijde na několik tisíc korun. Počítat je potřeba s platbou servisu za technickou prohlídku, poplatek klubu, krajské organizaci, komisaři nebo nafocení automobilu v požadované kvalitě. Testování je platné pět let, pak je třeba provést placenou retestaci.
Model odkazuje na legendární vůz
Škoda Felicia se před třiceti lety stala významným milníkem v historii české značky. Po vstupu německého Volkswagenu vznikl nový vůz, který využil 1 187 nových dílů. A dokázal nabídnout i atraktivní poměr mezi cenou a užitnou hodnotou.
„Produkce pěti desítek prototypů odstartovala 5. září 1994 v závodě Vrchlabí, po optimalizaci technologie následoval oficiální start v pondělí 17. října v hlavní mladoboleslavské výrobní lince. První sériová Škoda Felicia z ní sjela přesně v 10:20 hodin.
O devět dní později, 26. října 1994, se trojice nových hatchbacků v barvě české trikolóry představila veřejnosti. Tehdejší pražský primátor je na Karlově mostě pokřtil vodou z Vltavy,“ uvádí mladoboleslavská automobilka.
Typové označení řady Felicia odkazovalo na ikonický otevřený vůz z přelomu 50. a 60. let i na latinský výraz pro pocit štěstí: felicitas. I proto jeden z prvních vozů věnovala společnost Škoda Auto rodině Ondráčkových, kterým se tehdy narodila čtyřčata.
Místo legendy bych napsal šroty…..Koupil jsem do rodiny v roce 2008 auto na naučení mladé řidičky.Byl to Swift z roku 1987,auto jezdilo dalších 10 let bez jediné poruchy a dlouhodobá spotřeba stále 5 L/100km…Nebýt stále přísnější STK tak auto jezdí dodnes.
Přesně tento typ ve stříbře jednobod vstřik jsme měli, cena- výkon pohoda, po generálce opět i bez lemu v klidu delší cesty- půl života garáž. Po 27 letech! me naboural debil z Podolí- jinak veterán a funkční-STK na pohodu. Bezpečnost minimal ale euforie z národního produktu..